Manet, jawa, pioniere, skútre, babetty. To všetko sú motocykle, ktoré sa kedysi vyrábali v bývalých Považských strojárňach. Hoci dátumom výroby už patria medzi „deduškov“, tie ktoré boli na výstave Považskobystrický motocykel, vzhľadom i po technickej stráne pripomínali skôr nové vozidlá ako veteránov.
Súčasťou výstavy bol aj Manínsky okruh, ktorý má tradíciu už od roku 1947.
Poprichádzali z celého Slovenska
Štvrtý ročník prehliadky motocyklov prilákal nielen divákov, ale aj majiteľov motocyklov. Ako povedal Štefan Blaško z Klubu historických vozidiel Považie, ktorý v spolupráci s PX Centrom a Vlastivedným múzeom prehliadku organizoval, poprichádzali účastníci zo širokého okolia mesta, Ružomberka, Banskej Bystrice, Bratislavy... „Podujatie si udržiava stabilnú úroveň. Robíme to skôr ako spontánnu akciu, na ktorú ľudia prídu, pretože ich zaujíma. Naším cieľom je ukázať najmä mladým ľuďom, čo všetko sa v strojárňach vyrábalo, akí šikovní ľudia tam pracovali. Na druhej strane, sú pamätníci, ktorí sa s nostalgiou pozerajú na výrobky a spomínajú na časy, keď v strojárňach pracovali,“ povedal.
Manínsky okruh
Súčasťou je aj obnovený Manínsky okruh. „Prihlásilo sa 21 účastníkov na všetkých druhoch motoriek, ktoré sa v strojárňach vyrábali. Jazdili dva okruhu. Nešlo pri tom len o čas, ale aj znalosti. Na trati boli dve prejazdové kontroly, kde bola jazda zručnosti. Spočívala v tom, že motocykel musel zastaviť jeden meter o prepážky. Zároveň preverila aj znalosti jazdca, ktorý musel odpovedať na otázky o histórii motocyklov,“ vysvetlil Blaško.
Medzi prvými prišiel do cieľa na Jawe 90 cross takmer šestnásťročný Ľubo Králik. Prezradil, že motocykle ho zlákali už v detstve, priviedol ho k nim otec. „Súťaž nebola náročná, vedel som aj odpovede,“ prezradil. Zároveň sa priznal, že už vyskúšal viacero motocyklov, najviac ho však lákajú staré motorky.
Králikovci majú motorizmus v krvi.
Motorizmus je u Králikovcov zrejme rodinnou záležitosťou, lebo ako sa Ľubov otec priznal, nebaví len jeho, ale aj otca, brata, či vzdialenejších príbuzných.
Srdcová záležitosť
U Gustáva Ulického sú motocykle určite srdcovou záležitosťou. Na motocyklovej výrobe prežil celý produktívny život. „Bol som prakticky pri všetkom, čo sa tam udialo, akurát pri manetoch 90 som bol ešte len učeň, ale aj tak som sa oň zaujímal,“ prezradil.
Svoje poznatky o motocykloch zosumarizoval v knihe História vývoja a výroby jednostopových vozidiel v meste Považská Bystrica. Píše v nej o všetkých typoch, ktoré sa vyrábali v strojárňach, dokonca aj o tých, ktoré neboli v sériovej výrobe. „Kto má záujem, dozvie sa všetko. Kto to robil, koľko bolo typov, koľko sa realizovali, koľko nie, sú tam výkonové parametre. Informácie získajú aj majitelia veteránov, lebo dosť často volajú ohľadne podrobností, ktoré sa nemajú kde inde dozvedieť,“ doplnil.
Nostalgické spomienky
Na Manínskom okruhu robil štartéra Ján Bednár. Aj jemu je motorizmus blízky. Nielenže súťažne jazdil, ale aj pracoval na motocyklovej výrobe. „Robil som na pionieri, bol som pri vzniku skútra, ale, žiaľ, aj zániku. Podieľal som na organizácii dvoch šesťdňových v Považskej Bystrici,“ zaspomínal si.
Ktorá motorka sa mu najviac páčila, nechcel prezradiť. „Všetky sú krásne, obdivujem súkromníkov, ktorí ich dnes dokážu udržiavať. Na manetkách sme v 47 jazdili aj súťaž, napr. Tatranská súťaž, ktorá mala 1500 km a urobili sme to za dva dni. Bolo nás 5 tímov zo strojární. To bolo niečo krásne,“ vyvolal spomienky pohľad na manet.
Na motocykle sa s nostalgiou pozeral aj Michal Jurdík. „Je to pekné spomenúť si na staré časy, keď sme sa ako chalani naháňali na takýchto motorkách. U nás v stodole by sa ešte našla jawa, ktorá samozrejme nie je v takom stave ako tieto motorky. Na kostre je uviazaný motor, ale behá,“ dodal s úsmevom.