POVAŽSKÁ BYSTRICA. Marián Kováčik študoval v Lednických Rovniach na Priemyselnej škole úžitkového výtvarníctva. Na konci 90-tych rokov pôsobil ako dizajnér v sklárni Bohémia Art Glass v Českej republike. Tu si vštepoval technológie spracovania skla a overoval vlastné výtvarné predstavy, námety a postupy.
Jozef Malý študoval súkromne v ateliéroch akad. mal. Františka Kráľa a Štefana Čapku. Jeho precízna kresba prechádza do väčších kolážových plôch mäkkou ceruzou. Z dynamických abstraktných vírov sa vynárajú konkrétne obrazy. Silný účinok Malého diela je spôsobený vnútornou silou a energiou.
Prečo dvaja?
Milan Mazúr, kurátor výstavy, tvrdí, že túto dvojicu vybral zámerne. „Malý sa dostal po štúdiu u Kráľa pracovne a výtvarne do dnešnej podoby. Stále robí poctivú šrafovanú kresbu tužkou. Chvíľku sa snažil o niečo iné, ale zas sa vrátil do klasickej, typickej kresby, ktorá je jeho doménou.
Kováčik sa snaží presadiť čistotou v skle. Pedagogicky pôsobil v Lednických Rovniach, kde naštartoval nielen úžitokové, ale aj výtvarné posolstvo v oblasti skla. Je dobré, že sa neodklonil a ide svojou cestou,“ skonštatoval Mazúr.
„Marián sa mi zdal moc dynamický, Jozefove kresby by boli v priestore ochudobnené. Hľadal som u oboch čistoty. V skle i kresbe, a to rozhodlo,“ dodal kurátor.
O autoroch
„Je to prierez z posledných piatich až šiestich rokov. Väčšinou dominuje kresba, perokresba. Inšpiráciu nachádzam pri cestovaní, veľmi ma naposledy ovplyvnilo Chorvátsko, more, architektúra, časť Talianska,“ povedal Malý.
Kováčik od začiatku roka 2000 tvorí a pracuje vo Francúzsku a svoje výtvarné diela vytvára v spoločnosti popredného umeleckého sklára Jána Zoričáka. Vo svojich dielach je nositeľom racionálneho a emocionálneho v dokonalých technických a technologických postupoch, vyúsťujúcich v syntéze čistých objemov a kompaktných tvarov. Žije a tvorí v Kolároviciach.
Silný účinok Malého diela je spôsobený vnútornou silou a energiou. Každý z jeho obrazov je úvahou o danom čase a stave, je vnútorným pozorovaním vyúsťujúcim k vlastnému názoru. Štvorcová, obdĺžniková, guľatá situácia, uzavretá či otvorená, tmavá alebo bledá, ukrýva vlastnú ikonografiu. A preto má rád čiernu a tmavošedú, sú to obrazce temné, skrývajúc v sebe niečo hmotné, zmyslové a tajomné. Žije a tvorí v Žiline.