POVAŽSKÁ BYSTRICA. Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (SC TSK) má v správe cesty II. a III. triedy. Aj na nich čakajú na vodičov nástrahy v podobe veľkých výtlkov, ktoré môžu spôsobiť poškodenie vozidla. V súčasnosti správca opravuje najkritickejšie úseky tzv. studenou metódou, ktorá má zabezpečiť udržanie zjazdnosti.
Opravy pripravuje aj Slovenská správa ciest, ktorá je správcom ciest I. triedy.
Výtlkov pribúda
V našom regióne je viacero kritických úsekov, a to nielen na miestnych komunikáciách, ale aj na cestách vyššej kategórie, napríklad na ceste I. triedy v smere z Púchova na českú hranicu.
Doslova tankodrom pripomína niekoľkokilometrový úsek za Streženicami smerom na Lednické Rovne či priamo v Lednických Rovniach popred sklárne. V súčasnosti začal správca s operatívnymi opravami najhorších úsekov. „Využívajú sa pri tom jednoduchšie metódy, ktoré majú zabrániť väčšiemu poškodzovaniu vozovky. V zimných mesiacoch sa najčastejšie využíva metóda obaľovanej drviny za studena, ktorá je cenovo najdostupnejšia,“ informuje hovorkyňa samosprávneho kraja Vlasta Henčelová.
Na cestách druhej triedy sa podľa jej slovo koncom minulého týždňa odstraňovali výtlky v oblasti Streženíc, Orlovom, Považskom Podhradí, pri odbočkách na Šebešťanovú a Papradno, ďalej na Orlovskom moste, v Prečíne a Belušských Slatinách.
Opravy sú náročné
Podľa noriem, platných na Slovensku, oprava za studena je považovaná za operatívnu. Na definitívnu opravu poškodenej vozovky je potrebná ešte ďalšia konečná oprava výtlkov. „Po ukončení zimného obdobia sa vo väčšine prípadov vraciame k týmto výspravkám a obaľovanou drťou za tepla sa urobí definitívna výspravka. Nutné je poznamenať, že výraznú rolu pri zimných alebo letných výspravkách hrá technologická disciplína,“ doplnila Henčelová.
Upozornila, že vodiči môžu na problematické úseky či nedostatočnú zimnú údržbu upozorniť správcu krajských ciest aj prostredníctvom webovej stránky SC TSK.
Financie na opravy
Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja má vo svojej správe 1489 kilometrov ciest II. a III. triedy. Na súvislé opravy mala vlani vyčlenených 1,85 mil. eur, čo postačovalo na necelých 24 kilometrov ciest. Rovnaká suma je aj v návrhu rozpočtu na tento rok. Postačovať by mala na 21,5 kilometra.
Na rekonštrukcie zhruba 83 kilometrov ciest II. a III. triedy, ktoré stáli viac ako 15 miliónov eur, v minulom roku župa využila aj eurofondy. V tomto roku pripravuje návrhy ďalších štyroch projektov. Ak budú úspešné, peniaze pôjdu na rekonštrukcie ciest v okresoch Partizánske, Prievidza a Nové Mesto nad Váhom.
Do Česka po lepšej ceste?
Každý vodič, ktorý sa vybral do Čiech cez Lysú pod Makytou, potvrdí, že hlavná cesta I/49 je vo veľmi zlom stave. Najviac poškodená je aj podľa polície pri Lúkach.
Podľa generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest Romana Žemberu lokálne opravy výtlkov zabezpečujú prostredníctvom zmluvnej organizácie Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja priebežne počas celého roka. „V zimnom období, pri vhodných podmienkach, sa používa na vysprávky výtlkov studená obaľovaná zmes. Avšak kvalitu vysprávky, okrem iného, ovplyvňujú aj klimatické vplyvy, ako zrážky, teplota vzduchu, vlhkosť podkladu, vietor. Vzhľadom na veľké množstvo výtlkov sa tieto nedajú odstrániť všade okamžite a postupuje sa pri ich odstraňovaní podľa aktuálneho stavu komunikácie,“ vysvetlil Žembera.
Ako ďalej povedal, pokiaľ nebudú ukončené súvislé opravy vozoviek, na ich zlý stavebno-technický stav bude upozorňovať dočasné dopravné značenia, ktoré by mali vodiči v záujme vlastnej bezpečnosti plne rešpektovať a prispôsobiť svoju jazdu aktuálnemu stavu povrchu vozovky.
S opravami najviac poškodených úsekov začali aj na ceste I/49 Púchov – Strelenka. Pokiaľ by však vodiči čakali, že príde aj k celkovej obnove povrchu vozovky, budú sklamaní. „V súčasnosti v pláne súvislých opráv krytu vozoviek nie je zaradený úsek na ceste I/49 a I/61,“ doplnil Žembera.
(vž)