Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Príčinou opakovaných výtlkov je nekvalitná oprava

Cesty sa opravujú každý rok, každý rok sa ale objavujú výtlky. O tom, čo spôsobuje ich výskyt, sme sa porozprávali s Ľubomírom Palčákom z Výskumného dopravného ústavu Žilina.

Prečo niektoré výtlky opätovne vznikajú na tom istom mieste?

- Výtlky vznikajú najmä v zimnom období zatečením vody do konštrukcie vozovky a následným vymŕzaním jej materiálu vymieľaného dynamickým pôsobením pneumatiky vozidla pri prejazde výtlkom. Na skutočnosti, že v cestnej komunikácii vznikajú opätovne výtlky na tých istých miestach sa, okrem iných vonkajších klimatických vplyvov a vodného režimu, podpisuje aj fakt, že ich oprava nie je vždy realizovaná tak, ako to predpisuje technický predpis TP 08/2011. Tento predpis priamo udáva postup opravy, ktorý by mal byť pri sanácii výtlkov v obrusnej vrstve vozoviek aplikovaný.

Skryť Vypnúť reklamu

Môže byť príčinou povrchne urobená práca alebo nepoužitie správnej metódy?

- Najmä na cestných komunikáciách nižšej kategórie sa realizuje vysprávka výtlkov len provizórne, čiže penetračne obaľovanou zmesou za studena, a to v zimných a skorých jarných mesiacoch bez toho, aby sa potom urobila aj platnými technickými podmienkami vyžadovaná “definitívna úprava výtlkov”. Tá spočíva v odstránení provizórnej opravy, vybúraní nesúdržného a poškodeného materiálu, zarezania výtlku do pravidelného tvaru, vyčistenia a až v následnej aplikácii infiltračného postreku a vyplnenia výtlku dôkladne zhutneným materiálom. Potom je možné ešte okraje výtlku zaliať asfaltovou zálievkou, ktorá zamedzí opätovnému zatekaniu zrážkovej vody do konštrukcie vozovky a následnému odmŕzaniu a vymieľaniu materiálu. V súčasnosti sa však tento postup na Slovensku aplikuje najmä na cestných komunikáciách vyššej funkčnej triedy. Vyžaduje si totiž omnoho viac času a viac finančných prostriedkov, ktoré regionálne správy, spadajúce pod samosprávne kraje, nemajú, pretože údržba ciest je všeobecne finančne podhodnotená.

Skryť Vypnúť reklamu

Ďalším dôvodom, prečo sa oprava výtlkov nerealizuje tak, ako by sa mala, je aj nepostačujúce strojové vybavenie niektorých správcov a tiež celkovo zlý prevádzkovo-technický stav niektorých cestných komunikácií. Veľa ciest si vyžaduje súvislú údržbu spočívajúcu v aplikácii nových krytov vozoviek a podobne, na ktoré nie sú voľné finančné prostriedky, a preto sa pravidelne realizujú opravy výtlkov len spôsobom vyčistenia a vyplnenia výtlku bez jeho vyfrézovania, zarezania do pravidelného tvaru a spojovacieho postreku.

Ako dlho by mal vydržať výtlk, ktorý sa opravuje správne podľa normy?

- Pokiaľ je vo vhodnom ročnom období (v teplých mesiacoch) realizovaná tzv. “definitívna oprava výtlkov” v zmysle predpísaných postupov uvedených v platnom technickom predpise, tak táto oprava by mala zabezpečiť kvalitný povrch obrusnej vrstvy vozovky v mieste výtlku počas jej celej zvyškovej životnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Kontroluje niekto prácu cestárov, ako realizujú údržbu ciest?

- Ešte do konca minulého roka to boli príslušné krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, resp. na diaľniciach a rýchlostných cestách ministerstvo dopravy. Po zrušení krajských úradov táto kompetencia prešla na obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v sídle kraja.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 518
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 15 932
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 008
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 138
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 540
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 649
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 647
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 614
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 328
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 141
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu.

Pozor na snehové jazyky a záveje

Slovenský hydrometeorologický ústav vydal výstrahu prvého stupňa pred snehovými závejmi a jazykmi.

Na cestách pozor na snehové jazyky.

Návštevnosť mestského webu stúpla medziročne o 20 percent

Webové sídlo mesta Dubnica nad Váhom navštívilo v minulom roku viac ako 137.000 rôznych návštevníkov. Medziročne sa ich počet zvýšil o 20 percent.

Ilustračné foto

Za graffiti na stenách mu hrozí rok väzenia

Policajti obvinili z prečinu poškodzovania cudzej veci voči 37-ročnému mužovi z Považskej Bystrice.

Graffiti v Považskej Bystrici.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Zoznam mobilných odberových miest v Turci

Tieto mobilné odberové miesta fungujú už dlhšie, ďalšie odberové miesta budú mestá a obce vytvárať.

Už ste čítali?