Cesty sa opravujú každý rok, každý rok sa ale objavujú výtlky. O tom, čo spôsobuje ich výskyt, sme sa porozprávali s Ľubomírom Palčákom z Výskumného dopravného ústavu Žilina.
Prečo niektoré výtlky opätovne vznikajú na tom istom mieste?
- Výtlky vznikajú najmä v zimnom období zatečením vody do konštrukcie vozovky a následným vymŕzaním jej materiálu vymieľaného dynamickým pôsobením pneumatiky vozidla pri prejazde výtlkom. Na skutočnosti, že v cestnej komunikácii vznikajú opätovne výtlky na tých istých miestach sa, okrem iných vonkajších klimatických vplyvov a vodného režimu, podpisuje aj fakt, že ich oprava nie je vždy realizovaná tak, ako to predpisuje technický predpis TP 08/2011. Tento predpis priamo udáva postup opravy, ktorý by mal byť pri sanácii výtlkov v obrusnej vrstve vozoviek aplikovaný.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Môže byť príčinou povrchne urobená práca alebo nepoužitie správnej metódy?
- Najmä na cestných komunikáciách nižšej kategórie sa realizuje vysprávka výtlkov len provizórne, čiže penetračne obaľovanou zmesou za studena, a to v zimných a skorých jarných mesiacoch bez toho, aby sa potom urobila aj platnými technickými podmienkami vyžadovaná “definitívna úprava výtlkov”. Tá spočíva v odstránení provizórnej opravy, vybúraní nesúdržného a poškodeného materiálu, zarezania výtlku do pravidelného tvaru, vyčistenia a až v následnej aplikácii infiltračného postreku a vyplnenia výtlku dôkladne zhutneným materiálom. Potom je možné ešte okraje výtlku zaliať asfaltovou zálievkou, ktorá zamedzí opätovnému zatekaniu zrážkovej vody do konštrukcie vozovky a následnému odmŕzaniu a vymieľaniu materiálu. V súčasnosti sa však tento postup na Slovensku aplikuje najmä na cestných komunikáciách vyššej funkčnej triedy. Vyžaduje si totiž omnoho viac času a viac finančných prostriedkov, ktoré regionálne správy, spadajúce pod samosprávne kraje, nemajú, pretože údržba ciest je všeobecne finančne podhodnotená.
Ďalším dôvodom, prečo sa oprava výtlkov nerealizuje tak, ako by sa mala, je aj nepostačujúce strojové vybavenie niektorých správcov a tiež celkovo zlý prevádzkovo-technický stav niektorých cestných komunikácií. Veľa ciest si vyžaduje súvislú údržbu spočívajúcu v aplikácii nových krytov vozoviek a podobne, na ktoré nie sú voľné finančné prostriedky, a preto sa pravidelne realizujú opravy výtlkov len spôsobom vyčistenia a vyplnenia výtlku bez jeho vyfrézovania, zarezania do pravidelného tvaru a spojovacieho postreku.
Ako dlho by mal vydržať výtlk, ktorý sa opravuje správne podľa normy?
- Pokiaľ je vo vhodnom ročnom období (v teplých mesiacoch) realizovaná tzv. “definitívna oprava výtlkov” v zmysle predpísaných postupov uvedených v platnom technickom predpise, tak táto oprava by mala zabezpečiť kvalitný povrch obrusnej vrstvy vozovky v mieste výtlku počas jej celej zvyškovej životnosti.
Kontroluje niekto prácu cestárov, ako realizujú údržbu ciest?
- Ešte do konca minulého roka to boli príslušné krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, resp. na diaľniciach a rýchlostných cestách ministerstvo dopravy. Po zrušení krajských úradov táto kompetencia prešla na obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v sídle kraja.