Príčinou opakovaných výtlkov je nekvalitná oprava

Cesty sa opravujú každý rok, každý rok sa ale objavujú výtlky. O tom, čo spôsobuje ich výskyt, sme sa porozprávali s Ľubomírom Palčákom z Výskumného dopravného ústavu Žilina.

Prečo niektoré výtlky opätovne vznikajú na tom istom mieste?

- Výtlky vznikajú najmä v zimnom období zatečením vody do konštrukcie vozovky a následným vymŕzaním jej materiálu vymieľaného dynamickým pôsobením pneumatiky vozidla pri prejazde výtlkom. Na skutočnosti, že v cestnej komunikácii vznikajú opätovne výtlky na tých istých miestach sa, okrem iných vonkajších klimatických vplyvov a vodného režimu, podpisuje aj fakt, že ich oprava nie je vždy realizovaná tak, ako to predpisuje technický predpis TP 08/2011. Tento predpis priamo udáva postup opravy, ktorý by mal byť pri sanácii výtlkov v obrusnej vrstve vozoviek aplikovaný.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Môže byť príčinou povrchne urobená práca alebo nepoužitie správnej metódy?

- Najmä na cestných komunikáciách nižšej kategórie sa realizuje vysprávka výtlkov len provizórne, čiže penetračne obaľovanou zmesou za studena, a to v zimných a skorých jarných mesiacoch bez toho, aby sa potom urobila aj platnými technickými podmienkami vyžadovaná “definitívna úprava výtlkov”. Tá spočíva v odstránení provizórnej opravy, vybúraní nesúdržného a poškodeného materiálu, zarezania výtlku do pravidelného tvaru, vyčistenia a až v následnej aplikácii infiltračného postreku a vyplnenia výtlku dôkladne zhutneným materiálom. Potom je možné ešte okraje výtlku zaliať asfaltovou zálievkou, ktorá zamedzí opätovnému zatekaniu zrážkovej vody do konštrukcie vozovky a následnému odmŕzaniu a vymieľaniu materiálu. V súčasnosti sa však tento postup na Slovensku aplikuje najmä na cestných komunikáciách vyššej funkčnej triedy. Vyžaduje si totiž omnoho viac času a viac finančných prostriedkov, ktoré regionálne správy, spadajúce pod samosprávne kraje, nemajú, pretože údržba ciest je všeobecne finančne podhodnotená.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalším dôvodom, prečo sa oprava výtlkov nerealizuje tak, ako by sa mala, je aj nepostačujúce strojové vybavenie niektorých správcov a tiež celkovo zlý prevádzkovo-technický stav niektorých cestných komunikácií. Veľa ciest si vyžaduje súvislú údržbu spočívajúcu v aplikácii nových krytov vozoviek a podobne, na ktoré nie sú voľné finančné prostriedky, a preto sa pravidelne realizujú opravy výtlkov len spôsobom vyčistenia a vyplnenia výtlku bez jeho vyfrézovania, zarezania do pravidelného tvaru a spojovacieho postreku.

Ako dlho by mal vydržať výtlk, ktorý sa opravuje správne podľa normy?

- Pokiaľ je vo vhodnom ročnom období (v teplých mesiacoch) realizovaná tzv. “definitívna oprava výtlkov” v zmysle predpísaných postupov uvedených v platnom technickom predpise, tak táto oprava by mala zabezpečiť kvalitný povrch obrusnej vrstvy vozovky v mieste výtlku počas jej celej zvyškovej životnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Kontroluje niekto prácu cestárov, ako realizujú údržbu ciest?

- Ešte do konca minulého roka to boli príslušné krajské úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, resp. na diaľniciach a rýchlostných cestách ministerstvo dopravy. Po zrušení krajských úradov táto kompetencia prešla na obvodné úrady pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v sídle kraja.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 685
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 149
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 779
  4. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 231
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 164
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 496
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 310
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 271
  1. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  2. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  3. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  4. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  6. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  7. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  8. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 008
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 067
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 479
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 955
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 026
  6. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 7 698
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 270
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 515
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Dostanete štyri vydania za rok a ďalšie výhody.


Kvalita, rozmanitosť a dostupnosť na jednom mieste.


Dubnica rekonštruuje chodníky.

Nadväzuje na projekt z minulého roka.


1
Ilustračné foto.

Aktualizácia: Diaľnica je opäť prejazdná.


  1. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  2. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  3. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  4. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  6. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  7. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  8. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 008
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 067
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 479
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 955
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 026
  6. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 7 698
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 270
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 515
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu