POVAŽSKÁ BYSTRICA. V zriaďovateľskej pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja je 45 stredných škôl a gymnázií. Do hodnotenia INEKA bolo zahrnutých len desať stredných odborných škôl a štyri gymnáziá.
Oslovení riaditelia škôl majú k hodnoteniu rôzne postoje.
Nie sú tam všetky gymnáziá
Riaditeľka Gymnázia v Dubnici nad Váhom hovorí, že pozná štatistiku INEKO a jedným dychom dodala, že jej nie je celkom jasné na základe čoho robili hodnotenie.
„Pýtam sa, na základe čoho bolo toto hodnotenie robené, lebo INEKO robí rôzne hodnotenia. Už len to, že tu nie sú zahrnuté všetky gymnáziá. Nemyslím si teda, že ide o nejaké relevantné štatistiky, ktoré by mali poukazovať na to, ako na tom školy sú. Tiež pokiaľ sa brali do úvahy aj inšpekcie, tak my sme napríklad nemali hĺbkovú inšpekciu jedenásť rokov, len čiastkové," konštatovala Adriana Vančová, riaditeľka gymnázia s tým, že už vstupné informácie sú skreslené. „Vzhľadom k tomu, že ide o štatistiku, ktorá je len hrou s číslami, mne toto poradie nič nehovorí a myslím si, že nemá nejakú vypovedateľnú hodnotu,“ zhodnotila Vančová.
Nezohľadnili praktické maturity
Pripomienky mal aj riaditeľ Strednej priemyselnej školy (SPŠ) v Považskej Bystrici. „Výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces, ktoré sa dajú ťažšie odsledovať. Čerpajú z prevzatých údajov, pričom ide o rôzne zdroje, často nie úplne presné alebo diskutabilné. Na základe konštatovaného majú výsledky informatívny charakter a nemusia byť vždy spoľahlivým ukazovateľom práce školy,“ myslí si Tibor Macháč, riaditeľ SPŠ. Dodáva však, že celkovo takýto prístup, ktorý dáva možnosť určitého porovnania,vie škola podporiť a z niektorých údajov je možné vychádzať.
K umiestneniu v hodnotení uviedol, že v rámci TSK sa dostali medzi školy, ktoré INEKO zverejnilo ako štvrtinu SOŠ s najlepšími výsledkami žiakov. I napriek tomu hodnotenie na úrovni TSK i celorepublikovo môže byť podľa Macháča lepšie.
Dodáva, že dôležitý je pozitívny výsledok, ktorý zaznamenali v hodnotení nezamestnanosti absolventov. „Iba 13 zo sledovaných 149 absolventov našej školy zostalo po jej ukončení nezamestnaných, čo predstavuje 8,7 percenta, pričom v rámci Slovenska je to 18,1 percenta pri nezamestnanosti absolventov. Taktiež pozitívum je vo vysokom podiele prijatých absolventov na vysokú školu, 85 zo sledovaných 159 žiakov, čo predstavuje 53,46 percenta, priemer v rámci Slovenska je 28,2 percenta,“ hovorí Macháč.
Naopak lepšie výsledky by si predstavovali podľa Macháča v externej časti maturitnej skúšky. „A to aj napriek tomu, že v troch zo štvorice hodnotených parametrov sme nad celoslovenským priemerom. Z nášho pohľadu pri takýchto prieskumoch je potrebné zohľadňovať nie len externú časť maturitnej skúšky, ale aj praktickú časť odbornej zložky a teoretickú časť odbornej zložky. Školy podobného typu ako sme my, teda čisto technické či technicko–ekonomické,vo svojich školských vzdelávacích programoch dávajú vysoký dôraz na odbornú zložku a od tohto sa odvíjajú často i dotácie hodín pre jednotlivé premety, ide o využitie tzv. disponibilných hodín. Do popredia vstupuje odbornosť, odborné predmety podľa konkrétnej špecializácie, nakoľko v rámci profilovania školy a výstupu absolventa je to priorita,“ vyjadril sa Macháč konkrétnejšie k hodnoteniu.
Riaditeľ tiež tvrdí, že čo sa týka súťaží, výsledky ktorých sa tiež zohľadňovali pri hodnotení mimovládky, majú veľa žiakov ohodnotených v rôznych súťažiach a aktivitách na regionálnej, krajskej , ako i celoslovenskej úrovni, hodnotenie však nebolo až také vysoké. „V sledovanom období nám chýba mimoriadny výsledok, či už ide o vedomostné, športové, či iné súťaže alebo projekty podľa hodnotiacej metodiky Ministerstva školstva SR, ktorý by nás výraznejšie posunul pri hodnotení,“ uviedol Macháč a dodal, že výrazne mohla zasiahnuť v tomto smere aj len jedna aktivita, ktorá so zameraním školy nemá nič spoločné.
Riaditeľ hovorí, že po zvážení toho, ako sa postupovalo v hodnotení agentúry INEKO, toto nepreceňujú, ale určite ani nepodceňujú.
Metodika vykazuje chyby
Riaditeľka považskobystrického gymnázia Mária Vydrová hovorí, že INEKO ich zaradilo do štvrtiny najlepších slovenských gymnázií, čo nie, aj s ohľadom na výber škôl, zlý výsledok.
„Pred nami sa umiestnilo 20 špeciálne zriadených a úzko zameraných gymnázií. Mali by sme teda oslavovať, zdravý rozum aj stanoviská odborníkov však velia opatrnosť a uvážlivé zaobchádzanie s výsledkami hodnotenia,“ upozorňuje Vydrová.
Dodáva, že týmto zoznamom chce INEKO pomôcť rodičom v rozhodovaní pre strednú školu a myslí si, že by im to aj pomohlo, keby zostavilo ozajstný rebríček kvality škôl. „Vtip je v tom, že kvalitu školy na Slovensku zatiaľ nezisťujeme, nemáme ako – metodika merania aj nástroje na meranie kvality školy sú v stave zrodu. Z tejto nevyhnutnosti a nedostatku informácií vyrastajú rôzne pokusy o „kádrovanie“ škôl, autori zhromaždia najľahšie dostupné, izolované a z kontextu vytrhnuté údaje, s ktorými si excel rýchlo poradí a vychrlí nejaký rebríček. Metodika spracovania však odborne kríva na obe nohy a výsledok nemá výpovednú hodnotu,“ konštatuje Vydrová.
Riaditeľka sa vyjadrila konkrétnejšie aj k jednotlivým parametrom, podľa ktorých sa posudzovalo a tvrdí, že postup a spôsob vyhodnocovania má vážne slabiny. Ako prvé a základné spomína výber škôl, kde sa dostali do jednej skupiny školy, ktoré sa nedajú porovnávať vzhľadom na ich zameranie, výhrady má aj k výberu ukazovateľov hodnotenia v skupine gymnázií. K hodnoteniu maturitných písomiek v predmetoch slovenský jazyk, matematika, cudzie jazyky, upozorňuje napríklad na rovnaký meter pre výsledky z cudzieho jazyka a matematiky u žiakov z bilingválnych a matematických gymnázií ako na bežného gymnazistu alebo tiež na to, že gymnazisti so štátnicou z cudzieho jazyka nemusia z jazyka maturovať, čo skresľuje výsledky. „Údaje o nich nie sú v štatistikách o výsledkoch maturít, preto z hodnotenia INEKO vypadli. Čím viac takýchto šikovných žiakov škola má, tým viac sú skreslené jej údaje o maturitách,“ konkretizuje Vydrová. Tiež nie je podľa nej správne, že hodnotenie sníma len písomnú časť maturít, neobsahuje zvládnutie komunikačnej zložky jazyka. „Nezistíte z neho, ako sa žiaci danej školy dokážu v jazyku dorozumieť v konkrétnej situácii,“ tvrdí Vydrová.
Podľa riaditeľky nie je tiež správne, že hodnotenie obsahuje výsledky maturitných skúšok gymnazistov len v predmetoch jazyky - slovenský a cudzie. Matematika a ostatné všeobecnovzdelávacie predmety sú mimo oblasti hodnotenia, pritom na gymnáziách sa maturuje z trinástich a viacerých predmetov. „Nezohľadňuje sa napr. biológia, dejepis, náuka o spoločnosti, chémia, fyzika, informatika...,“ spresňuje riaditeľka.
Ďalším kritériom, ktoré INEKO hodnotilo, boli absolventi. Vydrová hovorí, že mimovládka započítavala pri hodnotení len počet absolventov prijatých na slovenské VŠ, absolventi prijatí a študujúci za riekou Moravou z hodnotenia vypadli, čo tiež mohlo skresliť výsledky. Takýchto upozornení uvádza riaditeľka oveľa viac.
Čo sa nikde neobjavilo
Na záver uvádza, že si treba všimnúť aj to, že INEKO k údajom o jednotlivých školách uvádza okrem iného aj to, že neručí za ich správnosť, nehodnotí kvalitu školy, ale len informuje o vybraných parametroch školy a výsledkoch dosiahnutých žiakmi. Tiež, že majú informatívny charakter a nie sú spoľahlivými ukazovateľmi kvality školy a nemožno vylúčiť možné chyby vzniknuté napríklad pri zbere dát či pri testovaní žiakov. „Rebríčky síce INEKO vytvorilo a zverejnilo, ale súčasne na svojom portáli upozorňuje, že komplexne nehodnotia kvalitu školy ani pridanú hodnotu - teda to, aké vedomosti a zručnosti škola odovzdala svojim žiakom. Odporúča rodičom pýtať sa priamo v školách na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce, zisťovať si informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov. Tento dôležitý objasňujúci text som však v médiách nikde nenašla,“ hovorí Vydrová.
Sú spokojní
V hodnotení medzi najlepšími školami v rámci Slovenska bola Obchodná akadémia Považská Bystrica. Riaditeľ Peter Bologa hovorí, že hodnotenie ho veľmi potešilo.
„Tabuľka vychádza z relevantných údajov, porovnávané sú výsledky žiakov, takže takéto hodnotenie poteší každého riaditeľa. Hodnotenie škôl je obtiažne, žiaci nie sú tovarom, ťažko sa objektívne porovnávajú, ťažko nájsť spôsob na ich porovnávanie. Táto tabuľka však má vysokú vypovedaciu hodnotu a odzrkadľuje určitú stránku kvality školy. Samo- zrejme, nemožno ani zaspať na vavrínoch, ani tvrdiť, že všetko je úplne dokonalé. Ranking ma však veľmi potešil a dodal energiu do realizácie ďalších zámerov. Všetkým učiteľom aj študentom obchodnej akadémie patrí môj obdiv a jedno veľké ďakujem,“ skonštatoval Bologa.