Hodnotenie vykazuje podľa riaditeľov nedostatky

Medzi hodnotenými školami boli i stredné odborné školy a gymnáziá z okresov Považská Bystrica a Ilava.

POVAŽSKÁ BYSTRICA. V zriaďovateľskej pôsobnosti Trenčianskeho samosprávneho kraja je 45 stredných škôl a gymnázií. Do hodnotenia INEKA bolo zahrnutých len desať stredných odborných škôl a štyri gymnáziá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oslovení riaditelia škôl majú k hodnoteniu rôzne postoje.

Nie sú tam všetky gymnáziá

Riaditeľka Gymnázia v Dubnici nad Váhom hovorí, že pozná štatistiku INEKO a jedným dychom dodala, že jej nie je celkom jasné na základe čoho robili hodnotenie.

„Pýtam sa, na základe čoho bolo toto hodnotenie robené, lebo INEKO robí rôzne hodnotenia. Už len to, že tu nie sú zahrnuté všetky gymnáziá. Nemyslím si teda, že ide o nejaké relevantné štatistiky, ktoré by mali poukazovať na to, ako na tom školy sú. Tiež pokiaľ sa brali do úvahy aj inšpekcie, tak my sme napríklad nemali hĺbkovú inšpekciu jedenásť rokov, len čiastkové," konštatovala Adriana Vančová, riaditeľka gymnázia s tým, že už vstupné informácie sú skreslené. „Vzhľadom k tomu, že ide o štatistiku, ktorá je len hrou s číslami, mne toto poradie nič nehovorí a myslím si, že nemá nejakú vypovedateľnú hodnotu,“ zhodnotila Vančová.

SkryťVypnúť reklamu

Nezohľadnili praktické maturity

Pripomienky mal aj riaditeľ Strednej priemyselnej školy (SPŠ) v Považskej Bystrici. „Výsledky nezohľadňujú rozdiely medzi žiakmi jednotlivých škôl spôsobené inými faktormi než je vzdelávací proces, ktoré sa dajú ťažšie odsledovať. Čerpajú z prevzatých údajov, pričom ide o rôzne zdroje, často nie úplne presné alebo diskutabilné. Na základe konštatovaného majú výsledky informatívny charakter a nemusia byť vždy spoľahlivým ukazovateľom práce školy,“ myslí si Tibor Macháč, riaditeľ SPŠ. Dodáva však, že celkovo takýto prístup, ktorý dáva možnosť určitého porovnania,vie škola podporiť a z niektorých údajov je možné vychádzať.

K umiestneniu v hodnotení uviedol, že v rámci TSK sa dostali medzi školy, ktoré INEKO zverejnilo ako štvrtinu SOŠ s najlepšími výsledkami žiakov. I napriek tomu hodnotenie na úrovni TSK i celorepublikovo môže byť podľa Macháča lepšie.

SkryťVypnúť reklamu

Dodáva, že dôležitý je pozitívny výsledok, ktorý zaznamenali v hodnotení nezamestnanosti absolventov. „Iba 13 zo sledovaných 149 absolventov našej školy zostalo po jej ukončení nezamestnaných, čo predstavuje 8,7 percenta, pričom v rámci Slovenska je to 18,1 percenta pri nezamestnanosti absolventov. Taktiež pozitívum je vo vysokom podiele prijatých absolventov na vysokú školu, 85 zo sledovaných 159 žiakov, čo predstavuje 53,46 percenta, priemer v rámci Slovenska je 28,2 percenta,“ hovorí Macháč.

Naopak lepšie výsledky by si predstavovali podľa Macháča v externej časti maturitnej skúšky. „A to aj napriek tomu, že v troch zo štvorice hodnotených parametrov sme nad celoslovenským priemerom. Z nášho pohľadu pri takýchto prieskumoch je potrebné zohľadňovať nie len externú časť maturitnej skúšky, ale aj praktickú časť odbornej zložky a teoretickú časť odbornej zložky. Školy podobného typu ako sme my, teda čisto technické či technicko–ekonomické,vo svojich školských vzdelávacích programoch dávajú vysoký dôraz na odbornú zložku a od tohto sa odvíjajú často i dotácie hodín pre jednotlivé premety, ide o využitie tzv. disponibilných hodín. Do popredia vstupuje odbornosť, odborné predmety podľa konkrétnej špecializácie, nakoľko v rámci profilovania školy a výstupu absolventa je to priorita,“ vyjadril sa Macháč konkrétnejšie k hodnoteniu.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ tiež tvrdí, že čo sa týka súťaží, výsledky ktorých sa tiež zohľadňovali pri hodnotení mimovládky, majú veľa žiakov ohodnotených v rôznych súťažiach a aktivitách na regionálnej, krajskej , ako i celoslovenskej úrovni, hodnotenie však nebolo až také vysoké. „V sledovanom období nám chýba mimoriadny výsledok, či už ide o vedomostné, športové, či iné súťaže alebo projekty podľa hodnotiacej metodiky Ministerstva školstva SR, ktorý by nás výraznejšie posunul pri hodnotení,“ uviedol Macháč a dodal, že výrazne mohla zasiahnuť v tomto smere aj len jedna aktivita, ktorá so zameraním školy nemá nič spoločné.

Riaditeľ hovorí, že po zvážení toho, ako sa postupovalo v hodnotení agentúry INEKO, toto nepreceňujú, ale určite ani nepodceňujú.

Metodika vykazuje chyby

Riaditeľka považskobystrického gymnázia Mária Vydrová hovorí, že INEKO ich zaradilo do štvrtiny najlepších slovenských gymnázií, čo nie, aj s ohľadom na výber škôl, zlý výsledok.

„Pred nami sa umiestnilo 20 špeciálne zriadených a úzko zameraných gymnázií. Mali by sme teda oslavovať, zdravý rozum aj stanoviská odborníkov však velia opatrnosť a uvážlivé zaobchádzanie s výsledkami hodnotenia,“ upozorňuje Vydrová.

Dodáva, že týmto zoznamom chce INEKO pomôcť rodičom v rozhodovaní pre strednú školu a myslí si, že by im to aj pomohlo, keby zostavilo ozajstný rebríček kvality škôl. „Vtip je v tom, že kvalitu školy na Slovensku zatiaľ nezisťujeme, nemáme ako – metodika merania aj nástroje na meranie kvality školy sú v stave zrodu. Z tejto nevyhnutnosti a nedostatku informácií vyrastajú rôzne pokusy o „kádrovanie“ škôl, autori zhromaždia najľahšie dostupné, izolované a z kontextu vytrhnuté údaje, s ktorými si excel rýchlo poradí a vychrlí nejaký rebríček. Metodika spracovania však odborne kríva na obe nohy a výsledok nemá výpovednú hodnotu,“ konštatuje Vydrová.

Riaditeľka sa vyjadrila konkrétnejšie aj k jednotlivým parametrom, podľa ktorých sa posudzovalo a tvrdí, že postup a spôsob vyhodnocovania má vážne slabiny. Ako prvé a základné spomína výber škôl, kde sa dostali do jednej skupiny školy, ktoré sa nedajú porovnávať vzhľadom na ich zameranie, výhrady má aj k výberu ukazovateľov hodnotenia v skupine gymnázií. K hodnoteniu maturitných písomiek v predmetoch slovenský jazyk, matematika, cudzie jazyky, upozorňuje napríklad na rovnaký meter pre výsledky z cudzieho jazyka a matematiky u žiakov z bilingválnych a matematických gymnázií ako na bežného gymnazistu alebo tiež na to, že gymnazisti so štátnicou z cudzieho jazyka nemusia z jazyka maturovať, čo skresľuje výsledky. „Údaje o nich nie sú v štatistikách o výsledkoch maturít, preto z hodnotenia INEKO vypadli. Čím viac takýchto šikovných žiakov škola má, tým viac sú skreslené jej údaje o maturitách,“ konkretizuje Vydrová. Tiež nie je podľa nej správne, že hodnotenie sníma len písomnú časť maturít, neobsahuje zvládnutie komunikačnej zložky jazyka. „Nezistíte z neho, ako sa žiaci danej školy dokážu v jazyku dorozumieť v konkrétnej situácii,“ tvrdí Vydrová.

Podľa riaditeľky nie je tiež správne, že hodnotenie obsahuje výsledky maturitných skúšok gymnazistov len v predmetoch jazyky - slovenský a cudzie. Matematika a ostatné všeobecnovzdelávacie predmety sú mimo oblasti hodnotenia, pritom na gymnáziách sa maturuje z trinástich a viacerých predmetov. „Nezohľadňuje sa napr. biológia, dejepis, náuka o spoločnosti, chémia, fyzika, informatika...,“ spresňuje riaditeľka.

Ďalším kritériom, ktoré INEKO hodnotilo, boli absolventi. Vydrová hovorí, že mimovládka započítavala pri hodnotení len počet absolventov prijatých na slovenské VŠ, absolventi prijatí a študujúci za riekou Moravou z hodnotenia vypadli, čo tiež mohlo skresliť výsledky. Takýchto upozornení uvádza riaditeľka oveľa viac.

Čo sa nikde neobjavilo

Na záver uvádza, že si treba všimnúť aj to, že INEKO k údajom o jednotlivých školách uvádza okrem iného aj to, že neručí za ich správnosť, nehodnotí kvalitu školy, ale len informuje o vybraných parametroch školy a výsledkoch dosiahnutých žiakmi. Tiež, že majú informatívny charakter a nie sú spoľahlivými ukazovateľmi kvality školy a nemožno vylúčiť možné chyby vzniknuté napríklad pri zbere dát či pri testovaní žiakov. „Rebríčky síce INEKO vytvorilo a zverejnilo, ale súčasne na svojom portáli upozorňuje, že komplexne nehodnotia kvalitu školy ani pridanú hodnotu - teda to, aké vedomosti a zručnosti škola odovzdala svojim žiakom. Odporúča rodičom pýtať sa priamo v školách na ďalšie uplatnenie absolventov, či už v prijímaní na vyšší stupeň vzdelávania alebo pri vstupe na trh práce, zisťovať si informácie o účasti študentov na rôznych súťažiach, o technickom vybavení alebo o štruktúre predmetov. Tento dôležitý objasňujúci text som však v médiách nikde nenašla,“ hovorí Vydrová.

Sú spokojní

V hodnotení medzi najlepšími školami v rámci Slovenska bola Obchodná akadémia Považská Bystrica. Riaditeľ Peter Bologa hovorí, že hodnotenie ho veľmi potešilo.

„Tabuľka vychádza z relevantných údajov, porovnávané sú výsledky žiakov, takže takéto hodnotenie poteší každého riaditeľa. Hodnotenie škôl je obtiažne, žiaci nie sú tovarom, ťažko sa objektívne porovnávajú, ťažko nájsť spôsob na ich porovnávanie. Táto tabuľka však má vysokú vypovedaciu hodnotu a odzrkadľuje určitú stránku kvality školy. Samo- zrejme, nemožno ani zaspať na vavrínoch, ani tvrdiť, že všetko je úplne dokonalé. Ranking ma však veľmi potešil a dodal energiu do realizácie ďalších zámerov. Všetkým učiteľom aj študentom obchodnej akadémie patrí môj obdiv a jedno veľké ďakujem,“ skonštatoval Bologa.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  4. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  5. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  6. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 102 651
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 615
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 407
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 026
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 628
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 271
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 518
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 516
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Jakubko

Nemusíte byť zdravotným klaunom, aby ste niekomu urobili krajší deň.


Kraslice so vzormi z Domaniže.

Učila ju majsterka z Domaniže.


Šofér jazdil pod vplyvom alkoholu.

Ďalšieho podguráženého vodiča chytili v Považskej Bystrici.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu