POVAŽSKÁ BYSTRICA. Jamy po ťažbe štrku stavbári zasypú. Ako obslužné komunikácie budú používať miestne cesty pod diaľnicou pri Váhu a tiež cestu prvej triedy.
V dopravnej komisii sa živo diskutovalo o oprave miestnych komunikácií zo strany Váhostavu. Ide o cestu, ktorá je súbežne s diaľnicou popri poliach, slúži záhradkárom, ale používajú ju aj ľudia z mesta na korčuľovanie a iné športy.
Zámer
Spoločnosť Váhostav bola jednou z tých, ktoré sa podieľali na výstavbe diaľnice cez Považskú Bystricu. Realizovali práce za Váhom. Do stavebnej komisie mesta predložila žiadosť na schválenie projektu organizácie výstavby zemníkov, teda zásypu štrkových jám. „V lokalite, kde sa stavala diaľnica popri rieke Váh, budeme ešte vykonávať práce na zásype zemníkov. Ide o ťažobné jamy, z ktorých bol vyťažený materiál na výstavbu diaľničných násypov. V rámci tejto stavby máme ako spoločnosť ešte povinnosť urobiť spätne zásyp a rekultiváciu týchto priestorov,“ povedal Martin Kelemen z Váhostavu.
Na otázku, že v územnom rozhodnutí bolo stanovené jamy nezasýpať, ale ponechať ich na voľnú sukcesiu, teda prirodzený ďalší vývoj bez ďalších zásahov, odpovedal: „V lokalite sa nachádzajú ešte aj iné zemníky, ktoré nie sú v našej správe. Pri tých našich od začiatku kompetentné orgány, banský úrad a pozemkový úrad, požadovali ich rekultiváciu.“
Prístup do lokality a organizácia výstavby
Do lokality sa musia stavbári nejako dostať, a tak vypracovali projekt organizácie výstavby, ktorý predkladali do dvoch komisií mesta.
Hlavne v komisii dopravy a životného prostredia sa rozpútala živá diskusia. Do lokality za Váhom sa musia mechanizmy, zabezpečujúce práce, nejako dostať. Odbočovať na miestne komunikácie budú z cesty I/61, ktorá ide aj cez mesto. „Chceme prvý úsek riešiť pri Považskej Teplej, kde z cesty 1/61 odbočíme a pôjdeme k stanici, potom ďalej. Popri diaľnici existuje komunikácia v správe mesta, ktorá bola vybudovaná v súbehu s diaľnicou. Odbočovať budeme aj za čerpacou stanicou OMW, pôjdeme cez železničné priecestie, potom účelovými komunikáciami cez premostenie Váhu a týmto smerom do lokality, kde budeme pracovať. Máme odsúhlasené dopravnou políciou vjazdy a výjazdy a bude to označené dopravným značením. Vybudujeme dočasné premostenia a máme záujem všetky poškodenia, ktoré boli pri stavebnej činnosti urobené, dať do pôvodného stavu. Preto robíme aj pasportizáciu v zmysle zmluvy s NDS predtým, ako začneme niečo robiť, aby bolo jasné, ako vyzerali tieto komunikácie pred a po tom, ako sa ukončí táto stavebná činnosť. Potom sa znovu urobí pasportizácia komunikácií a rozdiely sa budú riešiť úpravami,“ vysvetlila inžinierka Lúčanová z Váhostavu členom komisie.
Iné riešenie a výhrady mesta
Jana Mičková, vedúca odboru údržby mesta, upozornila, že spoločnosť sa pôvodne obracala na mesto s iným riešením. „Informácia bola taká, že miestnu komunikáciu, ktorá je spravená pozdĺž polí, používať nebudete, ale vedľa toho si urobíte súbežnú komunikáciu. Platí táto informácia?“ zaujímalo Mičkovú.
Lúčanová z Váhostavu reagovala, že platí to, čo majú predložené v tejto žiadosti a používať budú komunikácie, ktoré boli v súbehu s diaľnicou a momentálne sú v správe mesta.
Komunikácie boli podľa informácií Mičkovej vybudované po ukončení diaľnice. „NDS ich využívala ako staveniskovú cestu, a potom uskutočnila úpravu tej cesty, ktorá slúži pre účely záhradkárov, aby sa dostali do tohto územia a momentálne svojou dimenziou a konštrukčnými vrstvami nie je vhodná pre dopravu ťažkej techniky, ktorá by slúžila na prejazd,“ upozornila Mičková.
Dodala ešte, že môže dôjsť k nedorozumeniam, lebo cesta ako stavba je ešte v záruke. „Nie sme veľmi naklonení žiadosti,“ konštatovala nakoniec Mičková.
Lúčanová z Váhostavu vysvetlila, že iná prístupová komunikácia tam v momentálnej situácii nie je riešená, a ani nie je rýchlo riešiteľná. „Urobiť dočasnú komunikáciu by vyžadovalo predpoklad mať súhlas vlastníkov pozemkov,“ uviedla okrem iného a dodala, že sú limitovaní časom.
Pohyb vozidiel
V komisii sa nakoniec tiež roz-prúdila diskusia o tom, že po ceste už ťažká technika jazdí. Zástupcovia Váhostavu tvrdili, že dochádza k odstraňovaniu ornice, nie však v predmetnej lokalite, a pripustili tiež, že už začali s výstavbou premostenia z betónových rúr v časti, kde bol vybudovaný dočasný most pre výstavbu diaľnice. Lúčanová však zdôraznila, že Váhostav nebude zabezpečovať opravu niečoho, čo nespôsobili. „Toto je, myslím, aj v záujme mesta Považská Bystrica, aby tam neboli tie vodné plochy a aby sa zasypávali,“ dodala ešte.
Toto tvrdenie vyvolalo kritické ohlasy členov komisie, ktorí zdôraznili, že ide o povinnosť Váhostavu. Nakoniec vznikla diskusia o tom, že neboli dotiahnuté detaily pri kolaudácii diaľnice, čo sa týka prác súvisiacich s dielom, ako sú aj zásypy zemníkov.
S konkrétnymi číslami bol problém
Členov komisie tiež, okrem iného, zaujímalo, koľko áut bude denne chodiť po komunikáciách. „To nebude o počte vozidiel, ale o počte jázd, ktoré dnes neviem povedať,“ reagovala Lúčanová. Jej kolega Martin Kelemen, ktorý prezentoval zámer v stavebnej komisii, poskytol aj čísla. „Mala by to byť stovka nákladných automobilov denne,“ informoval.
Zástupcovia Váhostavu nevedeli dať členom dopravnej komisie ani presné počty o tom, koľko metrov kubických vyžaduje zásyp zemníkov. Hovorilo sa však o tom, odkiaľ sa bude voziť. „Časť lomového kameňa budeme voziť z Jablonového pri Bytči alebo z Baranovej pri Rajci. A možno aj z tunela Višňové. Alebo ak si nájdeme ešte niečo bližšie, aj z inej lokality. Pre nás je dobré, keď je to čo najbližšia oblasť, lebo každý kilometer je náklad,“ vysvetlili zástupcovia Váhostavu.
Pohybu ťažkej techniky po ceste prvej triedy a miestnych komunikáciách sa tak mesto nevyhne. Neodznelo tiež jasne, ktoré ďalšie cesty v rámci mesta ešte bude Váhostav využívať v nadväznosti na miesta, odkiaľ bude voziť.
Uvedené v zápise z komisie
Práce na rekultivácii zemníkov by mali podľa zápisu z komisie trvať od mája do konca októbra roku tohto roka. Vozidlá budú mať nosnosť asi 25 ton a bude vykonaných 150 jázd denne.
Komisia odporučila po ukončení prác, najneskôr do 30. septembra 2014, vyspraviť nerovnosti a lokálne poruchy na komunikáciách v správe mesta a v celej dĺžke trasy položiť asfaltobetónový koberec. V zápise sa tiež uvádza, že pasportizácia predmetných trás bola vykonaná v čase už prebiehajúcich prác, a nie je relevantná stavu, ktorý bol pred skutočným začatím prác