Cestujúceho z Prečína, ktorý pravidelne využíva na dopravu autobus , zarazilo správanie sa šoféra natoľko, že sa prišiel posťažovať do redakcie. SAD Trenčín sa problémom zaoberala, vysvetlila tiež, aké sú povinnosti či kompetencie vodičov.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Do redakcie sa 30. apríla prišiel posťažovať cestujúci z Prečína na správanie vodiča, ktoré sa ho dotklo. Vodič sa cestujúcemu, ako sa uvádza v stanovisku hovorkyne SAD, ospravedlnil. Trvá však na tom, čo vytkol cestujúcemu a tvrdí, že gesto, ktoré použil, nebolo namierené proti nemu.
Hovorkyňa SAD Ivana Strelcová hovorí, že ich spoločnosť má aj mailovú adresu, kam môžu ľudia posielať sťažnosti.
Sťažnosť
V utorok 30. apríla sa prišiel do redakcie posťažovať cestujúci, ktorý býva v Prečíne a cestoval po štrnástej hodine popoludní autobusom do Považskej Bystrice.
„Vodič pri pekárňach zastavil, vystúpil z autobusa a odpľul si, že on nemôže pri mne šoférovať. Najprv som si myslel, že zastavuje preto, že má nadbehnutý čas a nechce ísť dopredu. Ale potom, keď nastupoval, mi povedal, že smrdím a kto má sedieť v takom smrade. Sedel som na sedadle za vodičom. Nikdy sa mi niečo podobné nestalo, a to cestujem aj do Dudiniec, do Bratislavy a ani s inými vodičmi, ktorí jazdia autobusmi u nás v doline, nemám problémy. Chodievam občas aj s týmto šoférom. Keď som si chcel sadnúť na sedadlo pre ZŤP, povedal mi, že tam nemám čo sedieť a mám si sadnúť inde,“ posťažoval sa cestujúci. Dodal ešte, že je zdravotne postihnutý.
Informáciu sme si overovali a zistili sme, že nie je konfliktný typ, ani človek, ktorý by mal problémy s alkoholom. Do redakcie prišiel asi pol hodiny po incidente a viacerí pracovníci redakcie skonštatovali, že nezapácha.
Vodiča predvolali
Ivana Strelcová, hovorkyňa SAD Trenčín, hovorí, že k veci sa nevedia jednoznačne vyjadriť. „Na jednej strane je tvrdenie sťažovateľa, na druhej strane vyjadrenie vodiča. Či cestujúci skutočne v autobuse zapáchal alebo nie, to už nezistí nikto,“ vysvetľuje Strelcová.
Uviedla, že vodiča predvolali, bol vypočutý a musel podať i písomné vysvetlenie.
„Vodič uvádza, že cestujúci počas jazdy silne zapáchal, a to až tak, že pri státí na zastávke vodič vystúpil z vozidla na čerstvý vzduch. Priznal i to, že pred nástupom do voza si odpľul na zem, ale nebolo to nijako smerované voči cestujúcemu a ani nemalo byť nijakým opovržlivým gestom. Vodič sa ospravedlňuje cestujúcemu za jeho prejav, ktorý sa ho mohol dotknúť,“ podala za vodiča vysvetlenie Strelcová.
Sťažnosť je podľa jej vyjadrenia adresovaná na vodiča s dlhoročnými skúsenosťami, odborne fundovaného, ktorý sa už v minulosti preukázal znalosťou prepravného poriadku, taríf i ostatných záväzných usmernení.
„Nikdy sme vodiča disciplinárne neriešili a nemali sme na neho ani iným spôsobom podanú žiadnu sťažnosť. Sme prekvapení, že sťažnosť takéhoto druhu vôbec prišla. Vodič na tejto linke pracuje už asi dva roky a podľa jeho osobného vyjadrenia prišiel so sťažovateľom do styku prvýkrát,“ uviedla hovorkyňa SAD.
Kam adresovať sťažnosti pre SAD
Strelcová podotkla, že spoločnosť zaráža, že cestujúci sa neprišiel sťažovať priamo k nim, ale zamieril do redakcie novín: „Tým je spôsobené, že celú záležitosť riešime s takmer dvojtýždňovým oneskorením.“
V súvislosti s takýmito prípadmi odporúča cestujúcim, aby podnety, otázky a sťažnosti posielali na ich mail pripomienky@sadtn.sk. „Postrehy cestujúcich sú pre nás cenným zdrojom na zlepšenie našich služieb,“ dodáva Strelcová.
Vysvetlenia
Na základe usmernení SAD a prepravného poriadku a v súvislosti so sťažnosťou uviedla hovorkyňa SAD aspoň určité vysvetlenia.
„V článku 7 Osobitné práva cestujúcich bod 3 sa uvádza, že osoby telesne postihnuté majú vo vozidle vyhradené miesta č. 11 a 12. To znamená, že keď vodič upozornil cestujúceho, ktorý si zakúpil CL – ZŤP, aby si presadol z miesta č. 4, na ktorom sa nesmú prepravovať osoby mladšie 15 rokov a staršie ako 70 rokov, na miesto určené pre ZŤP, konal v súlade s prepravným poriadkom. Neposielal ho preč z miesta vyhradeného pre ZŤP, ako sa mylne uvádza v sťažnosti. Práve z bezpečnostných dôvodov požiadal vodič cestujúceho a správne ho usmernil na presadnutie na miesto bezpečnejšie pre jeho cestovanie,“ uviedla Strelcová.
Ďalej poukázala na článok 8 Vylúčenie osôb z prepravy bode 1. V ňom je podľa hovorkyne uvedené, že do vozidla nemajú prístup alebo sa môžu z prepravy vylúčiť osoby, ktoré sú zjavne pod vplyvom alkoholu alebo iných návykových látok a osoby, ktoré pre chorobu, mimoriadne znečistenie odevov alebo z iných dôvodov môžu byť cestujúcim na ťarchu.
„I v tomto prípade, pokiaľ by vodič z dôvodu intenzívneho zapáchu cestujúceho vylúčil z prepravy, konal by tiež v súlade s prepravným poriadkom,“ doplnila Strelcová.⋌