Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Jej obrazy sú aj o lepšom človeku, o duši, o kráse, štruktúrach bytia

Zuzana Vaverčáková sa venuje maľbe, kresbe, grafike, krajinomaľbe, portrétu, reklame, dizajnu interiérov a exteriérov, nástennej maľbe, fotografii a inštalácii. Jej tvorba je predovšetkým o človeku (pre človeka), o živote, ľudskosti, o vnímaní, cítení, my

Syn Samko je Zuzane veľkou oporou. Dvojica pri autorkinom diele.Syn Samko je Zuzane veľkou oporou. Dvojica pri autorkinom diele. (Zdroj: ARCHÍV ZV)

slení, energii, slobode, o hľadaní podstaty bytia a zmyslu života, o harmónii dobra a zla, o novom – lepšom človeku, o duši, o kráse, štruktúrach bytia...

Inšpiráciou je každodenný život, akýkoľvek pohľad na čokoľvek, dokonalosť a krása farebnej kombinácie farieb, tvarov, tieňov, kvetov, motýľov, ľudí, prírody, človeka...

„Pokúšam sa o hĺbkovú sondu k podstate človeka, jeho poslania v tomto svete, zmysel nášho života,“ hovorí Zuzana, ktorá je momentálne výtvarníčkou v slobodnom povolaní.

Ročná výstava vo Viedni

Maliarka vystavuje aj v zahraničí. Poslednou výstavou je Bunt Strakt vo Vösendorfe, blízko Viedne. „Obrazy sú nainštalované v prekrásnej reštaurácii a pizzérii vo vonkajšej časti Viedne, električkou asi iba pätnásť minút od Karlsplatzu. Diela sú vystavené na ploche takmer štyristo metrov štvorcových. Témou sú farebné alebo abstraktné obrazy (netýka sa len čisto abstraktných obrazov), ide najmä o farebné – živé,“ hovorí o poslednej výstave autorka. Výstava je stále aktuálna, potrvá jeden rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako ste sa dostala k vystavovaniu v Rakúsku?

- Cez internet, kde si zainteresovaní ľudia všimli moje obrazy a nakontaktovali ma správnym smerom. Ide o spoločnú výstavu desiatich umelcov z rôznych štátov. Zo Slovenska sme boli traja. Vernisáž bola vynikajúco organizačne zabezpečená, postarala sa o to organizátorka Adriana Peterova, v príjemnom a útulnom prostredí, občerstvením, predstavením každého umelca, novinármi...

Čím sa prezentujete?

- Vystavujem sedem obrazov, medzi nimi sú aj najnovšie diela priamo z ateliéru. Moja tvorba je predovšetkým o človeku (pre človeka), o živote, ľudskosti, o vnímaní, cítení, myslení, energii, slobode, o hľadaní podstaty bytia a zmyslu života, o harmónii dobra a zla, o rozvoji človeka, sebazdokonaľovaní, komunikácii, o novom – lepšom človeku, o duši, o kráse, štruktúrach bytia... Inšpiráciou je každodenný život, akýkoľvek pohľad na čokoľvek, dokonalosť a krása farebnej kombinácie farieb, tvarov, tieňov, kvetov, motýľov, ľudí, prírody, človeka... Pokúšam sa o hĺbkovú sondu k podstate človeka, jeho poslania v tomto svete, zmysel nášho života. Dôraz kladiem na silu človeka – na jeho podstatu – dušu, na jeho city, rozum, slobodnú vôľu, cítenie, na ľudské hodnoty a vlastný vnútorný svet, ktorý je odrazom princípov, hodnôt a étosu spoločnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Vo Viedni som predstavila abstraktné maľby s názvom BUNT-STRAKT, pričom obsah diel nemal vystihovať len vážnu polohu, ale i humorné zveličenie, na výstave je prierez tvorby z uplynulých dvoch rokov, sú tu obrazy z cyklu Sen a Zemepis farieb, rozvíjajúce poetiku novej abstrakcie. Niektoré diela pripomínajú spleť pavučín a ďalšie zas naopak explodujúce prúdy farieb.

Sen reprezentuje predovšetkým maliarsky aplikované pojmy, užšie definujúce sociálne programové akcenty-priestor, plocha, ilúzia, klamlivá geometria priestoru a následne formulovaná relatívnosť vnímania a simultánnosť prežitkov.

Hodnoty maľby sa zvýrazneným spôsobom koncentrujú k psychologickej analýze obrazu a dešifrovaniu navodených vzťahov-plastickosti priestoru, resp. jeho plošnosti a iluzívnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzdanie sa farby v prospech monochromaticky maľovaného obrazu znamenalo razantný obrat, ktorý akoby preťal kontinuitu s doterajšou maľbou. Momentálne koncipovaný a aktuálny proces (stimulovaný aj uvoľnením sa a otvorením v zmysle oprostenia sa od akýchkoľvek konkrétnych i hodnotových očakávaní) priniesol stav priznávanej vyrovnanosti až pozitívne, uvoľňujúco vnímanej „akoby“ rezignácie na rôzne definované vplyvy a ataky. Autorov subjektívny prístup bez očakávania, verbálne jednoducho opísateľný, však určite obsahuje v sebe viacero nejednoznačností a napriek uvedenému smerovaniu stále aj podstatu doterajšieho vnímania maľby.

Okrem monochrómnych malieb (alebo len jemne farebne odlíšených) sa tu objavuje aj obrazový cyklus White up, kde sú na plátne zobrazené tiene reálnych štruktúr prelínajúce sa s farbou. Na obrazoch sú zväzky línií, navzájom sa prekrývajúcich a pletúcich sa a vytvárajúcich kaligrafické kompozície, na priestorovo hlbokých pozadiach s pokusom vniknúť do vnútra vecí, evokujú spleť vzájomne sa prekrývajúcich vláken farby, ktoré vytvárajú dojem hĺbky.

Aká bola odozva na vaše práce? Dostali ste ďalšiu ponuku na spoluprácu?

- Umenie nemá vždy podobu jasnej, ostro rezanej hrany. Podobne nepozná striktne definované pravidlá. Popri vizuálnej umeleckej kráse ostáva vždy dostatok priestoru pre anticipáciu oblastí za hranou priameho vnímania a odozva bola vynikajúca. Áno, dostala som ponuku na ďalšiu výstavu a spoluprácu.

Kde budete vystavovať nabudúce, čo pripravujete momentálne?

- Najbližšie vystavujem vo Viedni (6. júla), a na Kohútke v Česku. Vernisáž sa uskutoční 20. júla a potrvá do 15. októbra 2013.

Moje doterajšie cykly malieb dôsledne rešpektovali priestorové súradnice, definujúce konštanty priestoru. Zobrazenia zátiší sa (logicky) podriaďovali kontinuite, odvodenej z chápania euklidovského fyzikálneho priestoru. Uisťovali s jednoznačnosťou skúseností a z tradície odvodeného poznania. Zátišie ako komponovaný súbor prvkov, rešpektuje elementárne zložky maliarskeho jazyka- predovšetkým vzťah objemov, perspektívu zobrazenia a svetelné vzťahy. Maľba s dôrazom na plastickosť zobrazenia a vnímaný priestor obrazu v hyperbole smerovala predovšetkým ku optickým hodnotám, sledovala som dopad svetla na plochu, svetlo ako modelujúci princíp a vzťahy svetla a priestoru.

Medzi rozdelením a spojením -medzi svetlom a tieňom existuje ambivalentný interval prechodu.

Menej predmetnej konkrétnosti logicky vyústilo u mňa do mäkšej výtvarnej narácie, evidentným spôsobom sa zvýraznil vizuálny kontrast s predchádzajúcou maľbou, prechodmi medzi dvoma uvedenými polaritami nadobudla maľba výrazne introvertnejšiu a emocionálne mäkšiu podobu.

Samotná dosiahnutá maliarska nálada autonómne a spontánne vysublimovala maľbou v poltónoch a prechodmi medzi krajnými polohami symptomaticky som oslabila predmetnosť zobrazení a zreteľne posilnila koncept priestoru a abstrahovania uplatnených foriem. Sústredením sa na základné útvary (s rôznou mierou reálnosti a iluzívnosti vo vzťahoch priestoru, plánov, plôch a objemov) som vizuálne vyčistila maliarske plátno. Nový koncept maľby mi prináša prekvapujúco nové a odlišné vyznenie plynúce z vnútra obrazu a nasledujúce po analýze priestorovej štruktúry maľby a zároveň vytvárajúce určujúcu hodnotu významu.

Nazeranie na ilúziu-realitu v zobrazení vyvoláva premenlivé pocity nejednoznačnosti. Paušálne očakávané konštrukcie priestoru komplikuje iracionálny moment - priestory, zdanlivo kontinuitné, vylučujú svoju (skúsenosťou vyžadovanú) lineárnosť. Zobrazenia mätú divákovo vnímanie, podvedome, nekriticky a z pozície skúsenosti akcentujúce oporu v tradičnom nazeraní do priestoru a na priestor z pozície zobrazenia už neostalo jasným k bodu, z ktorého sa odvíja pozorovanie scény. Časť projekcie je čitateľná, zreteľne a simultánne smeruje z obrazu na nečakaný moment znepokojenia a iracionálnosť (kompozície nevytvárajú ilúziu zahustením kresby, prehustenými grafickými pascami alebo extrémnym množstvom plánov a ich prienikov), načrtávam ilúziu v zobrazení priestoru, ktorá dostatočne rozohráva svoju ambivalentnosť, rozširujem svoju výpoveď o koreláciu s možnou bezprostrednou sociálnou interakciou v danom momente.

Maľba naznačuje odkazy mimo kontext „reality“ maliarsky vytváraného sveta a vnímanie osciluje medzi vnímaním maľby a prekážkou (optickou aj mentálnou bariérou), ktorú som stanovila pre jej plné vnímanie. Znamená to jasný pozitivizmus a konkrétnosť medzi zabudnutými. Po maľbách, kde tiene a predmetnosť sa vzájomne takmer prestali diferencovať (za predpokladu striktného dodržania optických a fyzikálnych atribútov priestorového vnímania), bez potreby prezentácie technickej virtuozity a technickej virtuozity „okaklamu“, ponúkam projektované situácie, kde skúsenosť presviedča o správnosti a vnímanie popisuje istú definíciu.

Popri tvorbe pracujem v organizácii ART&SPORT, v rámci ktorej organizujeme výstavy, koncerty a súťaže, najbližšie pripravujeme výstavu prác výtvarného krúžku Súkromného centra voľného času v Púchove, v spolupráci so ZUŠ Púchov vyhodnotenie súťaže (ZA) HRAJ A (VY) HRAJ, ktoré sa uskutoční v Záriečí 2. júna v amfiteátri, bude spojené aj s koncertom Vrbovských víťazov a bratov Štefánikovcov, ktorí budú zároveň aj v porote a ocenia víťazov. Súťaž je rozdelená na výtvarnú a hudobnú časť, jedná sa o nultý ročník projektu. Jej poslaním je aktivizovať a podporovať amatérsku výtvarnú a hudobnú tvorbu. Máme v pláne ponúknuť priestor na vzájomnú konfrontáciu, prezentáciu umenia výtvarníkov, hudobníkov i tanečníkov regiónu a motivovať ich k novej činnosti.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 502
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 977
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 439
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 680
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 663
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 411
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 153
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 618
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 341
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 333
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Vyšlo nové číslo MY Považský Obzor

Mesto sa pripravuje na plošné testovanie. Nemocnica potrebuje posily.

Aktuálne číslo MY Považský Obzor

Padol ďalší rekord. V Trenčianskom kraji odhalili takmer 400 prípadov nákazy

Ide o pozitívnych ľudí identifikovaných klasickou cestou pomocou PCR testov.

Ilustračná fotografia.

Plánované operácie len s negatívnym testom

Nemocnica s poliklinikou v Považskej Bystrici plánované operácie nezrušila. Pacient však musí mať pred nástupom na oddelenie negatívny test na Covid-19.

Hematologicko-transfúzne oddelenie v Považskej Bystrici

Mŕtvy muž otvoril rakvu a vrátil sa domov

Takmer 500 náhlych a najmä tragických úmrtí zachytil v Čiernej kronike 1770 – 1900 z Nového Mesta nad Váhom a okolia Jaroslav Kukuča z Bošáce.

Posledná cesta zosnulých v minulosti

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?