Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Jej obrazy sú aj o lepšom človeku, o duši, o kráse, štruktúrach bytia

Zuzana Vaverčáková sa venuje maľbe, kresbe, grafike, krajinomaľbe, portrétu, reklame, dizajnu interiérov a exteriérov, nástennej maľbe, fotografii a inštalácii. Jej tvorba je predovšetkým o človeku (pre človeka), o živote, ľudskosti, o vnímaní, cítení, my

Syn Samko je Zuzane veľkou oporou. Dvojica pri autorkinom diele.Syn Samko je Zuzane veľkou oporou. Dvojica pri autorkinom diele. (Zdroj: ARCHÍV ZV)

slení, energii, slobode, o hľadaní podstaty bytia a zmyslu života, o harmónii dobra a zla, o novom – lepšom človeku, o duši, o kráse, štruktúrach bytia...

Inšpiráciou je každodenný život, akýkoľvek pohľad na čokoľvek, dokonalosť a krása farebnej kombinácie farieb, tvarov, tieňov, kvetov, motýľov, ľudí, prírody, človeka...

„Pokúšam sa o hĺbkovú sondu k podstate človeka, jeho poslania v tomto svete, zmysel nášho života,“ hovorí Zuzana, ktorá je momentálne výtvarníčkou v slobodnom povolaní.

Ročná výstava vo Viedni

Maliarka vystavuje aj v zahraničí. Poslednou výstavou je Bunt Strakt vo Vösendorfe, blízko Viedne. „Obrazy sú nainštalované v prekrásnej reštaurácii a pizzérii vo vonkajšej časti Viedne, električkou asi iba pätnásť minút od Karlsplatzu. Diela sú vystavené na ploche takmer štyristo metrov štvorcových. Témou sú farebné alebo abstraktné obrazy (netýka sa len čisto abstraktných obrazov), ide najmä o farebné – živé,“ hovorí o poslednej výstave autorka. Výstava je stále aktuálna, potrvá jeden rok.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste sa dostala k vystavovaniu v Rakúsku?

- Cez internet, kde si zainteresovaní ľudia všimli moje obrazy a nakontaktovali ma správnym smerom. Ide o spoločnú výstavu desiatich umelcov z rôznych štátov. Zo Slovenska sme boli traja. Vernisáž bola vynikajúco organizačne zabezpečená, postarala sa o to organizátorka Adriana Peterova, v príjemnom a útulnom prostredí, občerstvením, predstavením každého umelca, novinármi...

Čím sa prezentujete?

- Vystavujem sedem obrazov, medzi nimi sú aj najnovšie diela priamo z ateliéru. Moja tvorba je predovšetkým o človeku (pre človeka), o živote, ľudskosti, o vnímaní, cítení, myslení, energii, slobode, o hľadaní podstaty bytia a zmyslu života, o harmónii dobra a zla, o rozvoji človeka, sebazdokonaľovaní, komunikácii, o novom – lepšom človeku, o duši, o kráse, štruktúrach bytia... Inšpiráciou je každodenný život, akýkoľvek pohľad na čokoľvek, dokonalosť a krása farebnej kombinácie farieb, tvarov, tieňov, kvetov, motýľov, ľudí, prírody, človeka... Pokúšam sa o hĺbkovú sondu k podstate človeka, jeho poslania v tomto svete, zmysel nášho života. Dôraz kladiem na silu človeka – na jeho podstatu – dušu, na jeho city, rozum, slobodnú vôľu, cítenie, na ľudské hodnoty a vlastný vnútorný svet, ktorý je odrazom princípov, hodnôt a étosu spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Vo Viedni som predstavila abstraktné maľby s názvom BUNT-STRAKT, pričom obsah diel nemal vystihovať len vážnu polohu, ale i humorné zveličenie, na výstave je prierez tvorby z uplynulých dvoch rokov, sú tu obrazy z cyklu Sen a Zemepis farieb, rozvíjajúce poetiku novej abstrakcie. Niektoré diela pripomínajú spleť pavučín a ďalšie zas naopak explodujúce prúdy farieb.

Sen reprezentuje predovšetkým maliarsky aplikované pojmy, užšie definujúce sociálne programové akcenty-priestor, plocha, ilúzia, klamlivá geometria priestoru a následne formulovaná relatívnosť vnímania a simultánnosť prežitkov.

Hodnoty maľby sa zvýrazneným spôsobom koncentrujú k psychologickej analýze obrazu a dešifrovaniu navodených vzťahov-plastickosti priestoru, resp. jeho plošnosti a iluzívnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Vzdanie sa farby v prospech monochromaticky maľovaného obrazu znamenalo razantný obrat, ktorý akoby preťal kontinuitu s doterajšou maľbou. Momentálne koncipovaný a aktuálny proces (stimulovaný aj uvoľnením sa a otvorením v zmysle oprostenia sa od akýchkoľvek konkrétnych i hodnotových očakávaní) priniesol stav priznávanej vyrovnanosti až pozitívne, uvoľňujúco vnímanej „akoby“ rezignácie na rôzne definované vplyvy a ataky. Autorov subjektívny prístup bez očakávania, verbálne jednoducho opísateľný, však určite obsahuje v sebe viacero nejednoznačností a napriek uvedenému smerovaniu stále aj podstatu doterajšieho vnímania maľby.

Okrem monochrómnych malieb (alebo len jemne farebne odlíšených) sa tu objavuje aj obrazový cyklus White up, kde sú na plátne zobrazené tiene reálnych štruktúr prelínajúce sa s farbou. Na obrazoch sú zväzky línií, navzájom sa prekrývajúcich a pletúcich sa a vytvárajúcich kaligrafické kompozície, na priestorovo hlbokých pozadiach s pokusom vniknúť do vnútra vecí, evokujú spleť vzájomne sa prekrývajúcich vláken farby, ktoré vytvárajú dojem hĺbky.

Aká bola odozva na vaše práce? Dostali ste ďalšiu ponuku na spoluprácu?

- Umenie nemá vždy podobu jasnej, ostro rezanej hrany. Podobne nepozná striktne definované pravidlá. Popri vizuálnej umeleckej kráse ostáva vždy dostatok priestoru pre anticipáciu oblastí za hranou priameho vnímania a odozva bola vynikajúca. Áno, dostala som ponuku na ďalšiu výstavu a spoluprácu.

Kde budete vystavovať nabudúce, čo pripravujete momentálne?

- Najbližšie vystavujem vo Viedni (6. júla), a na Kohútke v Česku. Vernisáž sa uskutoční 20. júla a potrvá do 15. októbra 2013.

Moje doterajšie cykly malieb dôsledne rešpektovali priestorové súradnice, definujúce konštanty priestoru. Zobrazenia zátiší sa (logicky) podriaďovali kontinuite, odvodenej z chápania euklidovského fyzikálneho priestoru. Uisťovali s jednoznačnosťou skúseností a z tradície odvodeného poznania. Zátišie ako komponovaný súbor prvkov, rešpektuje elementárne zložky maliarskeho jazyka- predovšetkým vzťah objemov, perspektívu zobrazenia a svetelné vzťahy. Maľba s dôrazom na plastickosť zobrazenia a vnímaný priestor obrazu v hyperbole smerovala predovšetkým ku optickým hodnotám, sledovala som dopad svetla na plochu, svetlo ako modelujúci princíp a vzťahy svetla a priestoru.

Medzi rozdelením a spojením -medzi svetlom a tieňom existuje ambivalentný interval prechodu.

Menej predmetnej konkrétnosti logicky vyústilo u mňa do mäkšej výtvarnej narácie, evidentným spôsobom sa zvýraznil vizuálny kontrast s predchádzajúcou maľbou, prechodmi medzi dvoma uvedenými polaritami nadobudla maľba výrazne introvertnejšiu a emocionálne mäkšiu podobu.

Samotná dosiahnutá maliarska nálada autonómne a spontánne vysublimovala maľbou v poltónoch a prechodmi medzi krajnými polohami symptomaticky som oslabila predmetnosť zobrazení a zreteľne posilnila koncept priestoru a abstrahovania uplatnených foriem. Sústredením sa na základné útvary (s rôznou mierou reálnosti a iluzívnosti vo vzťahoch priestoru, plánov, plôch a objemov) som vizuálne vyčistila maliarske plátno. Nový koncept maľby mi prináša prekvapujúco nové a odlišné vyznenie plynúce z vnútra obrazu a nasledujúce po analýze priestorovej štruktúry maľby a zároveň vytvárajúce určujúcu hodnotu významu.

Nazeranie na ilúziu-realitu v zobrazení vyvoláva premenlivé pocity nejednoznačnosti. Paušálne očakávané konštrukcie priestoru komplikuje iracionálny moment - priestory, zdanlivo kontinuitné, vylučujú svoju (skúsenosťou vyžadovanú) lineárnosť. Zobrazenia mätú divákovo vnímanie, podvedome, nekriticky a z pozície skúsenosti akcentujúce oporu v tradičnom nazeraní do priestoru a na priestor z pozície zobrazenia už neostalo jasným k bodu, z ktorého sa odvíja pozorovanie scény. Časť projekcie je čitateľná, zreteľne a simultánne smeruje z obrazu na nečakaný moment znepokojenia a iracionálnosť (kompozície nevytvárajú ilúziu zahustením kresby, prehustenými grafickými pascami alebo extrémnym množstvom plánov a ich prienikov), načrtávam ilúziu v zobrazení priestoru, ktorá dostatočne rozohráva svoju ambivalentnosť, rozširujem svoju výpoveď o koreláciu s možnou bezprostrednou sociálnou interakciou v danom momente.

Maľba naznačuje odkazy mimo kontext „reality“ maliarsky vytváraného sveta a vnímanie osciluje medzi vnímaním maľby a prekážkou (optickou aj mentálnou bariérou), ktorú som stanovila pre jej plné vnímanie. Znamená to jasný pozitivizmus a konkrétnosť medzi zabudnutými. Po maľbách, kde tiene a predmetnosť sa vzájomne takmer prestali diferencovať (za predpokladu striktného dodržania optických a fyzikálnych atribútov priestorového vnímania), bez potreby prezentácie technickej virtuozity a technickej virtuozity „okaklamu“, ponúkam projektované situácie, kde skúsenosť presviedča o správnosti a vnímanie popisuje istú definíciu.

Popri tvorbe pracujem v organizácii ART&SPORT, v rámci ktorej organizujeme výstavy, koncerty a súťaže, najbližšie pripravujeme výstavu prác výtvarného krúžku Súkromného centra voľného času v Púchove, v spolupráci so ZUŠ Púchov vyhodnotenie súťaže (ZA) HRAJ A (VY) HRAJ, ktoré sa uskutoční v Záriečí 2. júna v amfiteátri, bude spojené aj s koncertom Vrbovských víťazov a bratov Štefánikovcov, ktorí budú zároveň aj v porote a ocenia víťazov. Súťaž je rozdelená na výtvarnú a hudobnú časť, jedná sa o nultý ročník projektu. Jej poslaním je aktivizovať a podporovať amatérsku výtvarnú a hudobnú tvorbu. Máme v pláne ponúknuť priestor na vzájomnú konfrontáciu, prezentáciu umenia výtvarníkov, hudobníkov i tanečníkov regiónu a motivovať ich k novej činnosti.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 895
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 730
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 046
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 501
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 162
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 387
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 218

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  5. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  6. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  7. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 572
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 005
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 307
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 285
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 091
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 872
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 587
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 909
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Ilustračná foto

Drevo ležiace na zemi je bohatým biotopom.


17 h
KIA EV6

PR článok


17 h

Rok 2022 je pre Trenčiansku univerzitu výnimočným, pretože v ňom oslávi 25. výročie svojho vzniku.


17. máj

Dnes už asi nenájdeme na Slovensku študenta, ktorý by nepoznal alebo aspoň nepočul, o tomto európskom vzdelávacom programe. O jeho minulosti, ale hlavne budúcnosti, budeme diskutovať už v stredu 18. mája o 13:00 hod.


16. máj

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nehoda si vyžiadala ľudský život. Zraneniam podľahol predseda tamojšieho urbariátu.


16. máj

Rumunské šelmy majú na svedomí mnoho úmrtí. Stret s človekom je na dennom poriadku.


15. máj

Firma poukazuje na nárast cien kľúčových stavebných materiálov až o niekoľko sto percent.


(JÁ) 16 h

Malackami sa ozvala silná explózia.


16. máj

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  2. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ... (0d 01:00 hod. je článok tech. cenzúrovaný)
  3. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  4. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  5. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  6. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  7. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 572
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 005
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 307
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 285
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 091
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 872
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 587
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 909
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu