Autá s kameňom jazdia jedno za druhým

Váhostav zasypáva štrkové jamy pri Váhu, ktoré tu zostali po ťažbe súvisiacej s výstavbou diaľnice. Obyvatelia obcí Domaniža a Prečín sú zaťažení dopravou.

Doprava v Prečíne. Autá chodia tesne za sebou, niekedy aj štyri.Doprava v Prečíne. Autá chodia tesne za sebou, niekedy aj štyri. (Zdroj: AUTOR)

PREČÍN/DOMANIŽA. Autá, ktoré vozia kameň na zásyp štrkových jám pri Váhu pod diaľnicou v Považskej Bystrici, používajú ako dopravnú tepnu cestu druhej triedy. Tá ide priamo cez stred obcí Domaniža a Prečín. Ľudia sú nahnevaní, lebo doprava im veľmi komplikuje život. Starostom drnčia na úrade telefóny, dostávajú aj písomné sťažnosti, ľudia sa ponosujú aj osobne. Cez dolinu chodili nákladné autá aj predtým, toto je však podľa obyvateľov už trochu veľa. Zásyp jám realizuje Váhostav údajne v rámci prác súvisiacich s diaľnicou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Deti a nebezpečný pohyb po cesteEmília Záhumenská z Prečína hovorí, že najhoršie je to ráno, ohrození sú školáci. „Jéžišmária, prídite sa pozrieť ráno, keď idú deti do školy. Samý kamión a nákladné auto a nespomalia. Ani na prechode vás nepustia. Chodím s malým do školy, tak viem čo rozprávam,“ rozhorčila sa pani Emília. Dodala, že autá chodia aj v sobotu a v nedeľu si nevšimla.

Balans na bicykli a koniec skoro v priekope„Je to hrozné,“ konštatuje Anna Vančová. S iróniou v hlase dodáva, že hádam až keď sa kamióny a nákladné autá naučia lietať, budú mať konečne v Prečíne pokoj. „K ostatnej doprave, hlavne k autám čo vozia kofolu pribudli teraz tie nákladné autá, čo vozia kameň. Nerátam ich, koľko ich chodí, ale počujem to dobre. Je ich naozaj dosť,“ tvrdí pani Anna.

SkryťVypnúť reklamu

Jarmila Briestenská potvrdzuje, že doprava naozaj veľmi narástla. „Počuť to dostatočne a je aj kopec prachu. Na ostatnú dopravu sme si už ako tak zvykli, ale keď pribudlo ešte aj toto, už je toho veľa,“ opisuje situáciu v obci pani Jarmila. Na otázku, či dodržiavajú vodiči rýchlosť v obci, sa aj s ostatnými ženami len zasmeje. „Veď sa choďte pozrieť. Nie. Väčšinou chodia rýchlejšie,“ dodáva. Ostatné ženy vysvetľujú, že najhoršie je jazdenie v sobotu a nedeľu. „V sobotu som ich nestíhala ani počítať. A keď idem na bicykli a prejdú tak dve tri veľké tatry za sebou, chytím balans a som rada, že neskončím v priekope,“ hovorí jedna zo žien, ktoré sme zastihli s pani Jarmilou.

Babka a nebezpečný „pozdrav“ z autaPani Zaťková si myslí, že chodiť teraz popri hlavnej ceste je nebezpečné. „Chodia tu veľké kolosy. Poriadne to duní, keď idú. Chodníky všade nemáme a v zákrutách je to hrozné. Ledva stíhame uskakovať, keď sa auto vyvalí. Minule som na poslednú chvíľu strhla bokom babku tu z dediny. Z auta sa zosypala šutolina. A teta chudiatko povedala, že jej to mohlo rozbiť okuliare. No, to by veru nebolo nič. Mohla mať aj hlavu roztrepanú po takom náraze,“ hovorí pani Zaťková.

SkryťVypnúť reklamu

Dodáva, že cez obec jazdia dlhé autá s prívesmi, ale aj menšie nákladné autá s kameňom, ktoré majú rôzne poznávacie značky. Z Bytče, Čadce, Žiliny, Považskej Bystrice i niekde z južného Slovenska. „Vidíte, stojíme tu ani nie päť minút a už išlo asi štvrté auto,“ skonštatovala žena.

Do redakcie sme dostali dokonca telefonickú sťažnosť, že kamenivo z auta rozbilo sklo na budove pri ceste.

Aká bude cesta, kto ju opraví?Ladislav Sádecký hovorí, že im to bol čert dlžen. „Máme tu kopec prachu a chodia aj v sobotu, nedeľu. Niekedy dokonca viac ako v pracovné dni. V jednu nedeľu, keď išli ľudia z kostola, nemohli pri zastávke Zemianska Závada ani prejsť cez cestu. Tatra išla za tatrou. A keby to boli tie menšie, ale toto sú veľké autá aj s prívesmi. Také vážia aj štyridsať ton,“ hovorí Sádecký.

Dodáva, že býva vedľa hlavnej cesty a chodí často na bicykli. „Lenže z domu, aby som sa pomaly bál na cestu vyjsť, keď tu chodia a doma máme hluk. Je to fakt výborné,“ ironizuje pán Ladislav.

Zaujíma ho tiež, keď prestanú autá jazdiť, v akom stave budú cesty a čo s nimi. „Určite ešte viac rozbité,“ myslí si. Jeho kamarát, s ktorým sme ho stretli, tvrdí, že nevidieť ani policajtov, aby autá vážili, či nie sú preťažené. „Naše cesty totiž ničí práve pre toto,“ konštatuje.

Na nič nedostanú peniaze, starať sa musia samiStarosta Prečína Anton Lagiň hovorí, že sa informoval na dopravnom inšpektoráte, čo sa týka ciest druhej triedy a pohybu ťažkých nákladných áut, a to aj počas víkendov. „Dostal som informáciu, že naša platná legislatíva obmedzenia dopravy cez víkendy na takýchto cestách nerieši. Dotýka sa len diaľnic a ciest prvej triedy. Teda, ak by aj jazdili cez víkendy, neporušujú údajne zákon. To nám vôbec nevyhovuje. Ľudia sa mi sťažujú. Na chodníky popri týchto cestách nám nikto financie nedá, obce si ich musia zháňať samy. Povinnosť správcu týchto ciest ani štátu v tomto smere nie je žiadna. Ako bezpečne sa môžu potom ľudia cítiť na takejto ceste, pri takejto doprave, ktorú nemám možnosť ovplyvniť ak ani chodníky nie sú všade?“ pýta sa starosta.

Dodáva, že obec tiež zháňa zo všetkých možných dotačných systémov financie na opravu inžinierskych sietí a nikomu neprekáža, že nárast dopravy má dopad na poruchy sietí, ktoré sú v telese komunikácií. „Chodili tu už ťažké mechanizmy, keď sa stavala diaľnica. A teraz tu máme ťažkú dopravu zase. Považská vodárenská spoločnosť momentálne rekonštruuje vodovod a obávam sa, že len čo skončia, môžu začať opäť,“ hovorí starosta. K tomu, že ak sa zničí aj komunikácia, nebude v dobrom stave a budú potom problémy s opravou, sťažnosti, sa už radšej ani vyjadrovať nechce. Je to vraj už stará pesnička.

Starostovia a sťažnosti na úradochLagiň hovorí, že predtým, než sa toto všetko spustilo, ho nikto neoslovil. „Nie som z mesiaca. Viem, že musia voziť po nejakých cestách a nemienime zastavovať dopravu celkom. Ale dalo sa rokovať a vyregulovať dopravu, aby to nebola až taká záťaž. Všetkým to veľmi znepríjemňuje život,“ hovorí. Dodáva, že dosť, čo cez dolinu jazdia autá, ktoré vozia kofolu a dolina je tranzitom aj pre inú dopravu. „Po spustení diaľnice nám sem prišli aj nákladné autá a kamióny, ktoré vozia tovar na Ponitrie. A teraz ešte autá s kameňom. Ludia sa mi sťažujú a nie je ľahké, vysvetliť im situáciu,“ vysvetľuje starosta Lagiň. Dodáva, že minulý týždeň sa konečne konalo na úrade rokovanie s kompetentnými, kde sa problém s dopravou riešil. Bolo to po tom, čo sa o tému zásypu štrkových jám začali zaujímať aj médiá.

Sťažnosti na obecnom úrade má po tom, čo sa spustila doprava z lomu v Baranovej, aj starosta Domaniže. „Ľudia mi telefonujú, pýtajú sa. Neviem, čo im mám povedať. Jedna pani prišla taká rozhorčená, že chcela písať aj písomnú sťažnosť. Jedna vec je to, že doprava veľmi obťažuje ľudí a druhá, že cesty sú vo veľmi zlom stave a po takejto záťaži to bude ešte horšie,“ hovorí Jozef Gálik. Dodáva, že problémy sú aj s dodržiavaním pravidiel zo strany vodičov. Chodia neprimerane rýchlo.

Chodia tesne za sebou a letia ako blázni„Je to neúnosné. Idú aj dve, tri za sebou. Totálne naložené veľké nákladné autá. Ak idú menšie, majú za sebou ešte plne naloženú vlečku. Jazdia nonstop celý deň. Päťdesiatka pre nich neexistuje, absolútne. Letia ako blázni. Bol som už aj na obecnom úrade za starostom. On mi povedal, že ho nemuseli na takúto dopravu nikto upozorniť a povedal, že nevie čo s tým má robiť. Pýtal som sa, či mám zavolať na políciu. Vedia tu stávať dolu policajti sem-tam a merávajú. Tu si to totiž každý z kopčeka pustí dolu, tak tu stávajú. Ako začali voziť, ani raz sa neukázali,“ opisuje situáciu Ivan Kardoš z Kardošovej Viesky, ktorá je časťou obce Domaniža. Býva kúsok pod cestou, ktorú využívajú autá voziace kameň na zásyp štrkových jám, ako dopravnú tepnu.

Čo zákazové značky?Kardoš upozorňuje aj na dopravné značenie na hlavnej križovatke v Považskej Bystrici, ktorou musia autá prejsť cestou k štrkovým jamám k Váhu pod diaľnicou. „Je tu zákaz pre nákladné autá chodiť týmto smerom. Je dané, že môže ísť len auto do hmotnosti 25 ton. Nech mi nikto nehovorí, že keď je auto naložené, nemá viac ako 25 ton,“ tvrdí. Hnevá ho aj to, že na stave ciest rovnako nikomu nezáleží. „Akurát za tabuľou obce je čerstvo urobená asfaltka, vyrezali pol profilu cesty a opravili to. Trvalo len hodinu, čo to zaschlo a už sa po tom valili nákladné autá. Najprv rešpektovali kužele, potom sa im nechcelo vyhýbať a prášili aj cez ne,“ sťažuje sa Kardoš.

Prikázaný smer jazdy okrem dopravnej obsluhy. Problém s enormným nárastom dopravy v Domaniži a Prečíne táto značka neovplyvní. V tomto prípade je v podstate zbytočná. Rovnako je to aj so zákazovými značkami na križovatke. Dôvod ich osadenia bol ten, aby sa zabránilo pohybu áut, ktoré chcú ušetriť na mýte.

Je ich veľaDodáva, že sto metrov od ich domu smerom na Domanižu je cesta zlomená a ako je cintorín, je tiež riadne prepadnutá. „Tiež v zákrute na Malé Lednice je totálne zhumpľovaná. No a takáto doprava stav ešte zhorší,“ tvrdí.

Autá podľa Kardoša nedodržiavajú ani rozostupy, chodia aj tri tesne za sebou. Jazdia v sobotu aj nedeľu. „Každé auto to denne otočí aj viac ako šesťkrát. Koľko ich chodí neviem, ale je ich spústa, nedokážem to ani rátať,“ hovorí pán Ivan.

Jeho slová potvrdzuje aj pani Iveta z Domaniže. „Chodí tu veľa nákladných áut. Soboty, nedele, v kuse chodia. Je to hrozné. Chodia aj kofoláci, ale toto je už trochu moc,“ posťažovala sa. Na bicykli sa vybrala po ceste do Kardošovej Viesky. Bicykel radšej na nebezpečnejších miestach tlačila.

Jazdiť by mali len v pracovné dni, do šestnástej hodinyZa firmu Váhostav, ktorá robí zásyp štrkových jám pri Váhu, sa vyjadril hovorca spoločnosti Rastislav Paďha.

Autá majú vykonávať 150 jázd denne, ľudia však tvrdia, že je to ďaleko viac a sú dosť zaťažení dopravou. Ide o obce Domaniža a Prečín. Koľko jázd je teda denne povolených?

- Počet vykonaných jázd je výhradne v kompetencii nášho dodávateľa zásypového materiálu. Čo sa týka počtu povolených jázd - Zákon č. 135/1961 - Cestný zákon, zákon o premávke motorových vozidiel na pozemných komunikáciách neupravuje a neobmedzuje dopravcu na maximálne množstvo jázd. V súčasnosti evidujeme počet jázd na úrovni cca 120 za deň.

Obyvatelia sa tiež sťažujú, že vodiči nedodržiavajú rýchlosť a nákladné autá, ktoré prechádzajú obcami majú viac ako 25 ton. Ako je to s tonážou a dodržiavaním rýchlosti? Zvážajú kameň vaše autá, alebo vykonávajú práce iné firmy pre Váhostav v subdodávke. Máte možnosť ovplyvniť dodržiavanie rýchlosti zo strany vodičov a znížiť množstvo kameňa, ktoré autá vozia?

- Nie, autá nie sú našej spoločnosti, (ako už vyplýva aj z prvej odpovede). Za dodržovanie povolenej rýchlosti a dodržovanie prípustnej zaťažiteľnosti vozidiel je v zmysle zákona o premávke vozidiel na pozemných komunikáciách zodpovedný prepravca. Kontrolovať dodržovanie rýchlosti a preťaženie vozidiel spadá do právomoci dopravnej polície v súčinnosti so správcom komunikácie a Obvodným úradom pre cestnú dopravu. Priamu možnosť ovplyvniť rýchlosť, akou vozidlá jazdia, nemáme, avšak túto pripomienku občanov sme komunikovali dodávateľovi materiálu.

Ľudia sú tiež rozhorčení, že obce neboli o ničom podobnom informované a informácie preto nedostali ani od starostov na obecných úradoch, ktoré ľudia bombardujú sťažnosťami. Boli ste povinní informovať starostov o tom, že sa bude voziť cez ich obce? Nebolo minimálne slušné, ak ste nemali takúto povinnosť, obrátiť sa na vedenia samospráv, aby boli informovaní?

- Naša spoločnosť pred realizáciou prác postupovala v zmysle platných zákonov a predložila kompetentnému orgánu v predmetnej veci, MsÚ Považská Bystrica, na odsúhlasenie Plán organizácie dopravy (POD). POD bol predložený na vyjadrenie aj jednotlivým správcom cestných komunikácií. V rámci odsúhlasovania POD bol tento riešený v komisii stavebnej 16. 4. 2013 a zároveň v komisii dopravnej 23. 4. 2013, kde bol zástupcom samosprávy a ostatným neposlancom našimi zámestnancami vysvetlený a zdôvodnený. Mesto Považská Bystrica vydalo súhlasné stanovisko k predloženému Plánu organizácie dopravy. (K tomu, či komunikovali aj s obcami, sme vyjadrenie nedostali - poznámka redakacie).

Ľuďom vadí, že autá jazdia aj v pracovné dni neskôr popoludní, po 16. hodine a tiež aj v soboty a dokonca aj v nedele. Odkedy a dokedy sa má voziť?

- Náš dodávateľ sa zaviazal dodávať materiál v pracovné dni, a to v dobe od 7. do 16. hodiny.

Vozí sa len z Baranovej alebo aj z nejakej inej lokality? V hre bol aj lom Jablonové a tiež tunel Višňové.

- Tunel Višňové sa zatiaľ nebuduje, takže to je dôvod, prečo z tejto lokality nebolo doposiaľ možné dovážať zásypový materiál. Lokality, z ktorých je dopravovaný zásypový materiál, si zazmluvnil náš dodávateľ, v tejto veci nie sme kompetentní reagovať.

Čo je vaša spoločnosť ochotná urobiť preto, aby sa upokojilo napätie v obciach?

- Naša spoločnosť postupuje a postupovala v zmysle platnej legislatívy a je presvedčená, že zverejnením našich odpovedí pomôže k objasneniu vzniknutej situácie. Zabezpečili sme prísľub dodávateľa, že upozorní jednotlivých prepravcov, aby boli pri prejazde obcami ohľaduplní, dodržiavali predpisy a zaplachtovanie vozidiel.

Ako to bude s údržbou cesty, ktorú používate? Budete sa podieľať na opravách?

- VÁHOSTAV – SK, a.s. zabezpečil čistenie komunikácií prístupových ciest na stavenisko denne. Samozrejme, prípadnú údržbu a opravy využívaných komunikácií zabezpečuje v zmysle cestného zákona ten, kto uvedené poškodenie spôsobil.

BERKO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 011
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 512
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 433
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 578
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 905
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 458
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 899
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 671
  1. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  2. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  3. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  4. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  5. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  6. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  7. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  8. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 80 674
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 804
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 195
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 181
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 060
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 697
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 009
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 717
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Počas letných prázdnin pravidelne klesá počet cestujúcich v regionálnych vlakoch. ZSSK preto predložila Ministerstvu dopravy SR návrh na dočasné prispôsobenie grafikonu, ktoré by sa týkalo 39 regionálnych liniek.


Hlavný tréner Považskej Bystrice Václav Straka.

Rozhovor s trénerom MŠK Považská Bystrica Václavom Strakom.


Keď si sadnete do vlakovej jednotky Panter, cítite sa ako doma v obývačke.


Po chátrajúcom bratislavskom Tehelnom poli sa k nepoznaniu zmenil aj staručký štadión v Prešove.

Štadióny, ktoré hostia ME.


1
  1. Milan Buno: Post-sovietska Ukrajina a čo znamená zostať, keď všetci odišli... | 7 knižných tipov
  2. Ján Karas: Mýtus o rovnakom štarte: O tých, čo bežia bosí za dôstojnosťou
  3. Jozef Huljak: Apple Intelligence v Číne: Prečo si Apple vybral Alibabu a ako geopolitika ovplyvňuje nasadenie AI v iPhonoch
  4. Martin Fronk: Dolná Strehová nie je len o termálnej vode. Tu sa zrodila Tragédia človeka!
  5. Viktor Pamula: Ako mestská televízia vláde pomáha
  6. Ondřej Havelka: Nahota a fascinující tradice. Kultura a náboženství u Čadského jezera
  7. Otilia Horrocks: Poplach v Smere SD spôsobil Europoslanec p.T. Zdechovský / plus 2 x video/
  8. František Kukura: Konformizmus: Ako si pomaly zradíš dušu a ešte sa pri tom usmievaš
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 80 674
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 804
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 195
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 181
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 11 060
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 697
  7. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 6 009
  8. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 5 717
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu