TRENČÍN. Na konci júna sa zdalo, že rozkol medzi poslancami a úradom samosprávneho kraja sa skončil. Konečne dostali návrh rozpočtu v takej podobe, ako požadovali.
Zmenám sa však nevyhol, poslanci ho pred schválením riadne „prekopali“ a viaceré položky znížili.
Zmeny v rozpočte
Návrh rozpočtu rátal s celkovými príjmami viac ako 137,6 milióna eur, z toho 114,2 milióna mali byť bežné a 23,4 milióna eur kapitálové príjmy. Poslanec Jozef Trstenský upozornil, že príjmy sú nadhodnotené, pretože kraj počítal s vyššími daňovými príjmami, než reálne dostal v minulých rokoch.
Neistý podľa neho bol aj predaj majetku. „Keď si nadhodnotíte alebo zle odhadnete bežné a kapitálové príjmy a naplánujete si na túto zle odhadnutú sumu bežné a kapitálové výdavky, môže sa vám stať, že v určitom čase v priebehu roka už nebudete mať peniaze na uhradenie svojich záväzkov,“ povedal Trstenský.
Navrhol zníženie viacerých položiek s tým, že sa reálne približujú ku skutočnosti za rok 2012. „Položky neboli čerpané na sto percent. Nejde o znižovanie, ale zreálnenie,“ podotkol. Úpravy sa podľa neho netýkali zdravotníctva, sociálnych služieb a kultúry, ktoré, ako zdôraznil, sú skôr podhodnotené.
Nepodpísal ho
Aby uznesenie o rozpočte mohlo nadobudnúť právoplatnosť, bol potrebný aj podpis predsedu samosprávneho kraja. Po rokovaní zastupiteľstva sa odmietol k zmenám v ňom vyjadriť. „Svoje stanovisko som povedal už počas rokovania. Upozornil som, že niektoré návrhy môžu spôsobiť právny problém z dôvodu dlhodobých zmlúv,“ vyjadril sa.
Napokon výkon uznesenia o návrhu rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja na rok 2013 – 2015 Sedláček pozastavil. Pri tomto kroku sa podľa hovorcu samosprávneho kraja Petra Tomana opieral o podrobnú analýzu, ktorú vypracoval finančný odbor kraja. Okrem iného sa v nej konštatuje, že rozpočet poslanci schválili s pripomienkami, ktoré neboli prerokované v žiadnom z poradných orgánov samosprávneho kraja, chýbalo aj stanovisko hlavného kontrolóra. „Schválený rozpočet nekryje záväzky, ktoré vyplývajú z dlhodobých zmluvných vzťahov, nekryje všetky výdavky na činnosti, ktoré je TSK povinný zabezpečiť, nezahŕňa investičné akcie, ktoré je nevyhnutné najmä z dôvodov efektivity a zákonnosti realizovať, nezohľadňuje vyrovnanosť zdrojov financovania a nie je v súlade s platnou legislatívou,“ vysvetlil dôvody vetovania Toman.
Doplnil, že rozpočet v podobe, ako ho schválili poslanci, je nerealizovateľný, pretože predseda samosprávneho kraja nemá žiadnu kompetenciu na zmenu rozpočtu ani len vo výške jedného eura. Kompetencie, ktoré predsedovi zmeny v rozpočte umožňovali, poslanci vlani v decembri zrušili.
Návrh nových kompetencií predložil úrad samosprávneho kraja poslancom v júni, pričom v bežnom rozpočte by podľa neho mohol robiť do výšky 50-tisíc eur, v kapitálovom 75-tisíc eur. Poslanci ich však neschválili. „Je to už zbytočné. Rozpočet sme schválili až po pol roku, koncom roka sú voľby. Kompetencie pre predsedu treba ponechať na nové zastupiteľstvo,“ zdôvodnil nesúhlasné stanovisko Jozef Trstenský.
Prelomenie len do dvoch mesiacov
Sedláčkovo veto môžu poslanci podľa zákona o samosprávnych krajoch prelomiť trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov do dvoch mesiacov od schválenia uznesenia. Pokiaľ tak neurobia, jeho veto ostáva platné. Za zmenený rozpočet hlasovalo 24. júna 27 poslancov zo 45, na prelomenie veta potrebujú rovnaký počet hlasov.
„Viacerí poslanci a aj ja som prekvapený postojom predsedu TSK. Nechápem, prečo ani predsedovia komisií a poslanci nedostali podrobnejšie informácie, v čom konkrétne je problém v schválenom návrhu. Nemám vedomosť že by schválené zmeny boli nevýhodné, alebo dokonca protizákonné. Poslanci nášho klubu vždy mali a aj naďalej majú záujem na efektívnom a transparentom nakladaní s finančnými prostriedkami TSK. Z toho dôvodu sme aj požadovali podrobnejšiu špecifikáciu rozpočtu od úradu TSK. Naozaj si myslím, že kraj potrebuje schválený rozpočet aj vzhľadom na konsolidačné záväzky. Mimoriadne zastupiteľstvo zatiaľ neplánujeme, počkáme na dôvody a predpokladám, že sa rozpočet opätovne schváli,“ reagoval poslanec kraja a jeho bývalý podpredseda Milan Panáček (Smer-SD). Panáček sa vzdal funkcie podpredsedu samosprávneho kraja v apríli. Dôvodom podľa jeho slov bolo, že úrad kraja napriek prísľubom nepredložil zastupiteľstvu návrh rozpočtu.
Zatiaľ nie je jasné, či budú poslanci žiadať o zvolanie mimoriadneho rokovania zastupiteľstva, aby veto prelomilo. Ďalšie riadne rokovanie sa má konať až 26. augusta, a to je už po termíne, ktorý umožňuje zákon o samosprávnych krajoch na opätovné schválenie uznesenia, a tým prelomenie veta predsedu. „Otázkou je, kto vlastne nechce rozpočet,“ vyjadril sa poslanec Ján Krátky (klub SDKÚ, KDH). „Ak bude iniciatíva poslancov za zvolanie mimoriadneho zastupiteľstva, určite budem za,“ doplnil.
Obmedzuje investičné akcie
Poslanec Jozef Božik (nezávislý) upozorňuje na to, že pre neschválený rozpočet stoja všetky investičné akcie kraja. „Napríklad veľkoplošné opravy a rekonštrukcie ciest, ktoré sú dnes v takom stave, v akom sú. Opäť dva mesiace strácame,“ skonštatoval Božik.
O rozpočte poslanci rokovali v decembri minulého roka, na návrh poslanca a predsedu najsilnejšieho poslaneckého klubu Smer-SD - ĽS-HZDS Karola Janasa ho z programu zastupiteľstva stiahli. Nebol podľa nich dobre poskladaný, chýbalo im podrobnejšie rozdelenie na jednotlivé podkapitoly. V januári kraj predložil poslancom totožný rozpočet, poslanci ho opäť nepodporili. Na koniec mája iniciovali poslanci mimoriadne rokovanie s jediným bodom, ktorým bol rozpočet, neschválili však ani samotný program rokovania. Podľa Janasa predseda TNSK Pavol Sedláček predložil len víziu rozpočtu, ako by sa mal kraj vyvíjať. Rozpočet získal podporu poslancov až v júni, schválili ho aj s niekoľkými pozmeňujúcimi návrhmi.