POVAŽSKÁ BYSTRICA. Po práve končiacej sa spoločnej výstave s Andrejom Barčíkom v Považskej galérii umenia v Žiline, pri príležitosti jeho životného jubilea, pokračujú paralelne dve výstavy. V Galérii F na Predmestskej ulici v Žiline a v MG ART galérii v Považskej Bystrici.
V poslednom období Švábik siaha po kresbe viac ako v predchádzajúcich tvorivých obdobiach. Kresbu má nesmierne rád, avšak v plnej miere sa jej nevenoval, „akoby si bola zasluhovala“, priznáva Gustáv Švábik - Macvejda.
Jar láka majstra viac
Cyklom kresieb vytvorených polosuchým až drsným štetcom naznačuje, že „po svojom“ reaguje na problematiku imaginatívnej krajiny, ktorá mu dala príležitosť návratu ku kresbe a ktoré vzbudili veľkú pozornosť najmä bezprostredným farebným a tvarovým zjednodušením. „Časť kresieb vznikla akoby mechanickým opakovaním určitého rytmického gesta, jednoduchšieho záznamu, ktorý vyvrcholil v súbore presvedčivých až maliarskych záznamov,“ povedal kurátor výstavy Milan Mazúr.
„Kresby, ktoré sú akousi prípravou pre moje „drevené veci“ nazval Milan mäkkými. Aj ja sa stále vyvíjam, a preto dnes môžete vidieť v galérii staršie i novšie diela. Kedysi, keď som bol mladší, som mal rád jeseň s jej farebnou nostalgiou. Dnes sa teším vždy na jar. Ak nájdem ešte fliačik snehu, vybehnem naň s bežkami, no očakávam jej príchod,“ tvrdí autor.
Sľúbil tvoriť krajinu
Švábik v roku 1966 nastupuje na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave. Študuje u docenta Václava Kautmana v odbore tvarovania. „Všetci sme modelovali hlavu, figúru. Sľúbil som mu, že vo svojom živote „poriešim“ krajinu. Som rodák z Kysúc, krajina je mi blízka, ako bývalý horolezec použijem rád aj horský motív,“ povie autor.
Doposiaľ vytvoril približne štvrť tisícovky objektov, ktoré sú medzi ľuďmi či v galériách. Drevo, ktoré postupne vrství, spája s kameňom. Inšpirovali ho modely, ktoré kedysi robievali architekti.
Cyklus postavili veľmi dobre
Kurátor Milan Mazúr spolupracuje so Švábikom od sedemdesiatych rokov. „Odporučil mi ho kedysi môj profesor. „V Žiline pracuje výborný človek, ktorý sa snaží dostať krajinu do dreva. Jeho diela som si doslova zamiloval. Podarilo sa mi ich dostať na významné výstavy do celej Európy,“ spomína Milan Mazúr.
Dodá, že túžil po tom, aby dostali Považskobystričania tohto autora do povedomia.
„Na výstave uvidíte kresby, plastiky či závesné obrazy. Kresbu robí úplne inak, ako ostatní. Hrubým štetcom a dokonca olejom. Cyklus Predjarie je postavený veľmi dobre. Objekty, ktoré sú sochársky proporčne výborne zvládnuté, čisté vrstvenie drevnej hmoty, kombinovanej s inými materiálmi,“ dodal Mazúr.
Výstava potrvá do 30. septembra.