POVAŽSKÁ BYSTRICA. Práce ovplyvnia dopravu na uliciach Helenskej, Vajanského a Novomestského. Rekonštrukcia vodovodu bola potrebná pre časté poruchy a vďaka nej sa zamedzí odstávkam, ktoré boli pri opravách.
Prečo sa rekonštruuje
Anton Hamár z Považskej vodárenskej spoločnosti hovorí, že rekonštruovať sa bude potrubie v dĺžke 1834 metrov. „Jestvujúce zásobné potrubie bolo vybudované približne pred tridsiatimi rokmi a použitá bola oceľ. V danej lokalite sa nachádza agresívne prostredie, sú tu bludné prúdy. Vzhľadom na prostredie a použitý materiál sme mali na potrubí poruchy, ktoré je problematické odstraňovať pre množstvo inžinierskych sietí umiestnených v jeho blízkosti. To, samozrejme, znepríjemňuje aj život ľuďom na sídlisku,“ vysvetľuje Hamár.
Dve etapy
Celá stavba je rozdelená na dve etapy. „ Prvá etapa sa bude realizovať v roku 2013 v lokalite od materskej školy smerom dolu po panelák č 2004, ktorý je nad lávkou pre peších vedúci od pošty. To je Novomestského ulica, ktorá pokračuje aj po požiarnom chodníku pozdĺžne popri panelákoch 2007-2012. Tiež sa bude robiť na Vajanského ulici, ktorá ide popod materskú školu. Celková dĺžka prvej etapy je 822 metrov,“ hovorí o lokalizácii Hamár a dodáva, že jej realizácia bude po organizačnej stránke a aj vzhľadom na technologické postupy náročnejšia ako druhá etapa. Počas jej výstavby je naplánovaných aj niekoľko odstávok vody a dopravné obmedzenia pre motoristov i peších.
Druhú etapu budú robiť na budúci rok. „Ide od vodojemu tretieho tlakového pásma, ktorý je hore nad sídliskom v zelenej ploche, popri kaplnke, cez Helenskú ulicu až po materskú školu. Pri druhej etape už budú obmedzenia pre ľudí eliminované na minimum. Dĺžka je 1012 metrov,“ hovorí Hamár.
Nové potrubie bude z polyetylénu. „Mal by zabezpečiť životnosť potrubia približne na päťdesiat rokov,“ vysvetľuje Hamár. Vodári nebudú musieť po výmene odstraňovať množstvo porúch a zabezpečí sa plynulé zásobovanie obyvateľov pitnou vodou. „Minulý rok sme mali v krátkom období asi tak pätnásť až šesťnásť porúch. Takže boli odstávky tri týždne, opravy sme museli robiť aj v zime a blate, čo je nepríjemné pre nás, ale aj pre obyvateľov sídliska,“ hovorí Hamár.
Celková investícia je približne 570-tisíc eur, z toho tento rok sa preinvestuje 270-tisíc eur a zvyšok na budúci rok.
Spolupráca s mestom
Hamár ešte hovorí, že mesto s vodármi spolupracovalo už pri príprave stavby. „Vstúpilo do toho veľmi ústretovo. Ich pripomienky a podnety sme rešpektovali. Počas výstavby sa budú týždenne organizovať kontrolné dni v snahe o zabezpečenie plynulej výstavby, a tým aj skorého zabezpečenia dodávky pitnej vody pre obyvateľov. Počítame aj so spoluprácou mestskej polície v súvislosti s parkovaním áut,“ hovorí Hamár.
O odstávkach by mali vodári informovať umiestňovaním oznamov na vchodoch domov, ktorých sa odstávka bude týkať. Nejaké odstávky boli už minulý týždeň, ľudia sú však podľa Hamára trpezliví.
Práce a doprava
Práce súvisiace s rekonštruk- ciou vodovodu prinesú aj niekoľko obmedzení. Mestský úrad si stanovil podmienky, ktoré by mal investor dodržať, aby sa minimalizoval dopad na život obyvateľov. „Rozkopanie ulíc Novomeského a Vajanského sa má realizovať po poloviciach, aby bol umožnený prejazd vozidiel. Tiež má byť zachovaný prejazd liniek mestskej hromadnej dopravy na Novomestského ulici a zabezpečený vstup do materskej školy na Rozkvete pre zásobovanie i pre peších. Miestnu komunikáciu na Helenskej medzi bytovými domami, súpisné číslo 2050 a 2051, je nutné podtlačiť, čo znamená, že práce budú realizované technológiou, ktorá minimalizuje výkopové práce a nevyžaduje si obmedzenie cestnej premávky. Komunikácia nebude rozkopaná, mimo telesa komunikácie budú zriadené pracovné jamy. Pri uzatvorení peších chodníkov treba zriadiť náhradnú trasu pre chodcov, vhodnú aj pre vozíčkarov,“ vysvetľuje Tatiana Kozárová, prednostka mestského úradu.
Mesto podľa nej rieši v povolení na zvláštne užívanie miestnych komunikácií, chodníkov, parkovísk a spevnených plôch v rámci realizácie stavby aj uskladnenie stavebného a zásypového materiálu. „Nemal by byť skladovaný na spevnených plochách v správe mesta, avšak mimo miest na to vopred určených, a to na ploche pod borovicovým lesíkom medzi koncom hromadných garáží a bytovým domom súpisné číslo 2000 na Benkovej ulici a medzi ôsmou základnou školou a bývalým zariadením staveniska Pozemných stavieb,“ vyjadrila sa Kozárová. Mesto tiež žiada čistenie priľahlých spevnených plôch počas výkopových prác a opravu všetkých poškodení, ktoré by vznikli na objektoch v jeho vlastníctve.
Stavenisková doprava, odstávky vody
Mesto žiadalo predložiť plán organizácie výstavby a určenie dočasného dopravného značenia, ktoré budú podrobne riešiť staveniskovú dopravu a dopravné obmedzenia, ako aj plánované odstávky pitnej vody, tiež presný harmonogram prác spojených s rekonštruk- ciou vodovodu. Požiadavky stanovil v tomto smere aj výbor mestskej časti. „Odstávky a dodávky pitnej vody, resp. náhradné zásobovanie pitnou vodou žiada VMČ obmedziť na nevyhnutný čas a včas o nich informovať obyvateľov sídliska a tiež prístupové smery mechanizmov na miesta rekonštrukcií a miesta skládok materiálu konzultovať s pracovníkmi mestského úradu a výborom,“ uvádza sa v povolení úradu.
Požiadavky výboru mestskej časti
Výbor mestskej časti (VMČ) mal aj ďalšie pripomienky. Rozkopávky ciest, parkoviska a chodníkov na trasách všetkých vetiev obmedziť na technologicky nevyhnutné objemové a časové minimum a zabezpečiť ich tak, aby neohrozovali verejnosť.
Niektoré požiadavky VMČ súvisia s parkovaním, ktoré je na sídlisku kritické. „Rekonštrukciu vodovodu a výmenu potrubí pozdĺž požiarneho chodníka na Novomeského ulici organizovať tak, aby bol chodník denne, minimálne v čase od 17. hodiny popoludní do 8. hodiny ráno prístupný na parkovanie motorových vozidiel, rekonštrukčné práce vykonávať počas dňa v čase od 8. do 17. hodiny, lebo v týchto miestach neexistuje možnosť náhradného parkovania,“ uvádza sa v rozhodnutí. Rozkopávky na začiatku požiarneho chodníka nad bytovými domami súpisné číslo 2007 až 2012, v podstavanosti týchto bytových domov sú obchodné prevádzky, reštaurácia a detské ambulancie, nesmú znemožniť prístup motorových vozidiel,“ uvádza sa v povolení. Všetky práce musí realizátor vykonávať citlivo k verejnej zeleni a k upraveným predzáhradkám pred bytovými domami, lebo pri rekonštrukcii horúcovodu boli tieto zdevastované.