j Bystrici Marián Mičúch.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Považskobystrická "priemyslovka" spolupracuje so strojárskymi a dopravnými firmami už viac ako desať rokov.
Škola firmám, firmy škole
„Najvyššiu úroveň spolupráce sme dosiahli s považskobystrickou strojárskou spoločnosťou Sauer Danfoss, ktorá na základe memoranda o spolupráci prevzala v našej škole patronát nad odborom strojárstvo. Firma vstúpila do školského vzdelávacieho programu, pripomienkovala osnovy predmetov strojárska technológia, strojárska konštrukcia, kontrola a meranie, prax, mechanika, fyzika, matematika, ale aj anglický jazyk. Dokonca navrhla zaradenie nového predmetu tekutinové mechanizmy. Odborníci tejto firmy ako externí učitelia vyučujú praktické cvičenia v tomto predmete a teóriu učia interní učitelia našej školy," priblížil Mičúch s tým, že v rámci projektu Netradičná škola absolvujú tretiaci a štvrtáci študijného odboru strojárstvo niekoľko vyučovacích dní v roku priamo vo firme.
Ako dodal, program výučby sa mení podľa požiadaviek školy a vyučovanie vedú striedavo učitelia SPŠ a odborníci z firmy. Spoločnosť taktiež každý rok zabezpečuje povinnú prax piatim až ôsmim študentom. „Firma ďalej poskytla bezplatne vyučovací softvér a zaškolila potrebný počet učiteľov. V rámci možností sa snaží finančne alebo vecne odmeniť najlepších študentov. Participuje aj na vyučovaní iných predmetov," skonštatoval Mičúch.
Pripomenul, že škola spoluprácu má aj s ďalšími firmami, ktoré zabezpečujú pre žiakov povinnú prax a prostriedky na zakúpenie pomôcok pre študentov odboru strojárstvo (notebooky).
Štát by mal viac pomáhať
Zástupca si myslí, že vo všeobecnosti spolupráca medzi školami a firmami nie je na Slovensku na potrebnej úrovni, SPŠ Považská Bystrica je skôr výnimkou. Vinníkom je podľa neho štát, ktorý nemá koncepciu smerovania ekonomiky a ani smerovania štátneho školstva. „Ak štát v krátkom čase nevyprofiluje svoje nasmerovanie, školy budú tápať a spolupráca s firmami tiež. Názor, že trh všetko vyrieši, je v prípade štátneho školstva absolútny blud. Trh môže vyriešiť cenu chleba, benzínu, oblečenia a nie problém štátneho školstva. Predstavitelia štátu sa často vyjadrujú, že školstvo je ich priorita, ale v skutočnosti pre túto vec nerobia nič a v konečnom dôsledku im na vzdelanostnej úrovni spoločnosti, na múdrych a vzdelaných ľuďoch absolútne nezáleží," uzavrel Mičúch.