Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Oblohu križovali odvážni muži

Letecký deň v Slávnici priniesol všetkým priaznivcom letectva zážitky, pri ktorých tuhla krv v žilách. Upokojiť sa mohli v novootvorenom múzeu historických lietadiel, ktoré je na letisku.

V akcii.V akcii. (Zdroj: MŠ)

SLAVNICA. Množstvo lietadiel a vrtuľníkov, ktoré písali históriu i súčasnosť leteckej techniky na našej planéte, okorenilo celodenný sviatok letectva. Nechýbali na ňom ani leteckí a raketoví modelári, zlaňovanie kukláčov z helikoptéry, viacnásobný prelet prezidentského špeciálu iba pár metrov nad hlavami divákov, či na oblohe sa odohrávajúce „retroboje“ historických lietadiel z čias I. a II. svetovej vojny.

Bonbónikom bolo aj otvorenie múzea historických lietadiel a akrobatická šou svetovej hviezdy Zoltána Veresa z Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu

Modely lietadiel dokážu neuveriteľné

Letecký deň odštartovali modelári. So zmenšeninami lietadiel, rakiet i vrtuľníkov predviedli na oblohe akrobatické prvky, ktoré onedlho na oblohe realizovali skutočné lietadlá.

Ozdobou prehliadky bol viacnásobný medailista majstrovstiev sveta i Európy Dubničan Michal Žitňan i sedemdesiatnik Vašek Švach z Valašských Kloboukov, ktorý predviedol model amerického akrobatického lietadla Velox. „Je to model vyrobený z bazového dreva s benzínovým motorom. Váži takmer osem kilogramov a rozpätie krídiel je 220 cm. Sám som ho doma zmontoval,“ povedal Švach, šampión južnej Moravy. Modelárstvu sa venuje už vyše štyridsať rokov, ku koníčku ho pritiahol otec.

„Za tie roky sa technika modelárov neskutočne zlepšila,“ povedal. V začiatkoch o rádiom ovládaných modeloch ani nesníval, neskôr si rádioovládače začal vyrábať sám a moderné modely lietadiel zháňal najmä v Nemecku. „Dnes rádiové ovládanie dosahuje viac ako dva kilometre, akrobatiku však lietame tak na dvesto metrov. Lietadlo mi doteraz neuletelo žiadne, ale kvôli technickým problémom som ich už niekoľko rozbil,“ usmial sa Švach.

SkryťVypnúť reklamu

Dubničan má za sebou vyše tisícpäťsto zoskokov

Po exhibícii modelárov začali klesať k zemi desiatky parašutistov. Dubničan Daniel Cádra je parašutistickou legendou. S padákom nad hlavou sa k zemi počas štyridsiatich rokov aktívnej činnosti zniesol vyše tisícpäťstokrát.

„Parašutizmu sa venujem od roku 1973, k skákaniu ma prilákala túžba adrenalínového zážitku. Skákal som už aj z výšky päť kilometrov,“ vyznal sa Cádra. Po náročnej teoretickej príprave i zvládnutí aerodynamiky sa odhodlal ku skokom, ktoré ho sprevádzajú po celý život.

Ako hovorí, parašutista musí získať návyky, ktoré pri veľkom strese zvládne vykonať automaticky. „Pri prvých skokoch dostáva zabrať najmä psychika, človek je vystresovaný. Potom si organizmus zvykne. Dnes je pre mňa skok z lietadla taký bežný ako vystúpenie z auta. Treba však skákať často a pravidelne,“ vysvetlil Cádra. Kvalita padákov sa zvyšuje. Kedysi boli dopady veľmi tvrdé. „Ja mám za sebou sedem výronov. Dnes majú nepriepustné padáky skvelú kĺzavosť i presné riadenie,“ dodal parašutista.

SkryťVypnúť reklamu

Na oblohe ožili boje prvej svetovej vojny

Neľútostné boje na oblohe, ktoré sa pred sto rokmi skutočne odohrali, predviedli na historických replikách Pavel Vrkoč (51) z Běchyně a Petr Svoboda (41) zo Židovníc.

„Môj Fokker pochádza z roku 1914. Bolo to prvé lietadlo, ktoré malo synchronizovaný guľomet s vrtuľou a mohlo strielať počas jej točenia. Lietali na ňom letci nemeckého cisárskeho letectva. Dolet lietadla s drevenými krídlami bol päťsto kilometrov,“ prezradil Vrkoč.

So svojím kamarátom bojoval na slávnickej oblohe Petr Svoboda na britskom dvojmiestnom dvojplošníku Sopwith. „Konštruovali sme ho sedemtisíc hodín. Lietadlo od roku 1916 lietalo na fronte najmä vo Francúzsku. Briti ho používali na strategické bombardovanie. Jeho rýchlosť bola 165 km/hodinu,“ povedal pilot Petr Svoboda. Vojnoví piloti bojovali počas leteckých súbojov pred sto rokmi vo výškach okolo štyroch kilometrov. Lietalo sa bez kyslíkových prístrojov často v desaťstupňových mrazoch.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 696
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 678
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 272
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 909
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 397
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 653
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 020
  8. Tatiana Žideková: Som dobrá mama, hejterov už neriešim 1 548

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  2. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  3. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  6. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  7. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  8. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 619
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 825
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 176
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 600
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 418
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 100
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 331
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 936
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Dnes už asi nenájdeme na Slovensku študenta, ktorý by nepoznal alebo aspoň nepočul, o tomto európskom vzdelávacom programe. O jeho minulosti, ale hlavne budúcnosti, budeme diskutovať už v stredu 18. mája o 13:00 hod.


10 h
Ilustračná foto

Partia mladých mužov z Považia vyhľadáva medvede, aby sa s nimi natočili.


7 h

Štvrtú živú diskusiu zo štúdia denníka SME v rámci projektu Závislosti inak bude moderovať Šarkan – Peter Novák.


10 h
Oftalmológovia Zuzana Hrbeková a Konštantín Peško z IVIO Clinic.

Časy modernej techniky so sebou priniesli problém krátkozrakosti. Oftalmológovia Konštantín Peško a Zuzana Hrbeková hovoria, že čoraz viac ľudí bude potrebovať okuliare na videnie do blízka.


10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Rumunské šelmy majú na svedomí mnoho úmrtí. Stret s človekom je na dennom poriadku.


15. máj

Cestári začínajú s opravou najzaťaženejšieho úseku na Liptove.


8 h

Na mieste zasahovali aj hasiči.


6 h

Dievčatko sa zranilo, posudok vypracoval znalec z úrazovej chirurgie.


15. máj

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  2. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  3. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  4. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  5. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  6. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  7. Martina Kotúčová: Proč dcera nehraje
  8. Tomáš Sedílek: Obhajcovia zlata z MS 2021 budú pre nás tvrdý oriešok.
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 619
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 825
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 176
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 600
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 418
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 100
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 331
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 936
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu