POVAŽSKÁ BYSTRICA. Primátor Karol Janas priznáva, že prevzatie futbalového klubu aj futbalového štadióna nebude zadarmo a bude záťažou pre mestský rozpočet.
Nie je však podľa neho mysliteľné, aby chodili deti hrávať a trénovať po okolitých dedinách.
Zámer a schválenie
Poslanci schvaľovali prevod nehnuteľného majetku formou zámeny pozemku o výmere niečo cez sedemtisíc metrov štvorcových na Hlinách v Považskej Bystrici, vedených ako trvalé trávne porasty spolu s lesným porastom, v prospech spoločnosti Raven, a. s. za stavby s príslušenstvom na futbalovom štadióne.
Predkladateľ návrhu Michal Hamar im vysvetlil, že spoločnosť je vlastníkom pozemku, susediacim s tým, o ktorý prejavila záujem a že pozemok v jej vlastníctve je určený na individuálnu bytovú výstavbu. „Dôvodom odkúpenia je záujem Ravenu vybudovať na pozemku verejnú prístupovú cestu k plánovanej IBV. Spoločnosť je vlastníkom objektov tvoriacich futbalový štadión, postavených na pozemkoch vo vlastníctve mesta. Pretože mesto prevzalo FK Raven a bude zabezpečovať prevádzkovanie futbalovej činnosti, je potrebné mať zabezpečený vzťah ku športoviskám, vrátane futbalového štadióna,“ uvádza sa v dôvodovej správe.
Cena mestského pozemku s vyrovnaním za lesný porast bola ohodnotená znalcom na približne 77-tisíc eur. Cena zamieňaných stavieb s príslušenstvom vo vlastníctve Ravenu bola stanovená znalcom na 673-tisíc eur. Pri uzatvorení zámennej zmluvy má doplatiť spoločnosť mestu finančné prostriedky vo výške 25-tisíc eur.
Zastupiteľstvo väčšinou hlasov zámenu na septembrovom zasadnutí odsúhlasilo.
Zabezpečenie športovania a zvládnutie záťaže
Primátor hovorí, že museli hľadať možnosti, ako zabezpečiť podmienky pre športovanie detí a mládeže. „Priznávame, že prevzatie futbalového klubu, ale aj futbalového štadióna, nebude zadarmo a bude záťažou pre mestský rozpočet. Ale keďže nám veľmi záleží na športovaní detí a mládeže, nie je mysliteľné, aby 150 detí chodilo hrávať a trénovať po okolitých dedinách. Sme predsa trináste najväčšie mesto na Slovensku, tak sme sa rozhodli, po veľmi korektných rokovaniach s vedením firmy Raven, dohodnúť zámenu s pozemkom, o ktorý majú dlhodobý záujem,“ vysvetlil Janas.
Dodal, že mestský rozpočet v súčasnosti takúto záťaž zvládne. „Náklady na štadión nie sú až také vysoké. Väčšie boli na futbalový klub, ktorý sme prevzali, takže nemám obavy,“ vysvetlil.
Na otázku, s akou sumou sa počíta, odpovedal Janas, že pri rokovaniach s firmou o dlhodobom prenájme vyčíslili mesačné náklady na futbalový štadión na 600 eur. „Taká bola pôvodná dohoda, že by to išlo do prenájmu. Situácia sa však vyvinula tak, že bude výhodnejšie pre obe strany, aby sme získali vlastníctvo. Chceme sa uchádzať ešte o grantovú schému, ktorú má vláda a Slovenský futbalový zväz. Ak by všetky mestá z tých, ktoré boli zaradené do tohto systému, nevyužili ponuku, tak by sme sa chceli uchádzať ako náhradníci,“ hovorí Janas s tým, že v budúcnosti plánujú štadión zmodernizovať.
Rozvoj v dlhodobom horizonte
O perspektívach futbalu v Považskej Bystrici hovorí Janas v dlhodobom horizonte. „Chceme dať v prvom rade do poriadku mládežnícke súťaže, žiakov a dorastencov. Potom, keď ich dostaneme na úroveň prvej žiackej a druhej dorasteneckej ligy, čo je náš cieľ v horizonte nejakých päť rokov, tak by sme chceli kúpiť licenciu vyššej súťaže, v ktorej by sme hrali s vlastnými odchovancami. Samozrejme, že futbal si žiada aj jedného-dvoch hráčov z okolia, ale nemôže to byť tak, že z dvadsaťčlenného kádra je osemnásť cudzích a dvaja sú vlastní. Ak dosiahneme toto, tak v dlhodobom horizonte päť až desať rokov si viem predstaviť že v Považskej Bystrici sa bude hrať veľmi slušný futbal nielen na mládežníckej, ale aj mužskej úrovni,“ povedal.
Fungovať dokážu ešte niekoľko rokov
Na pripomienku, čo bude mesto robiť, ak sa nepodarí získať financie na rekonštrukciu štadióna, Janas reagoval, že je v prevádzkyschopnom stave. „Budeme radi, keď sa podarí získať peniaze na rekonštrukciu, ale futbalový štadión funguje v štandardnom režime. Požadovali sme všetky revízie, správy z nich nám boli predložené. Štadión si v súčasnosti z hľadiska bezpečnosti a prevádzky nevyžaduje väčšie náklady. Vedeli by sme fungovať v takomto stave niekoľko rokov. Máme však úplne oprávnenú ambíciu, v prípade, že by bola možnosť, uchádzať sa aj o grant, čo by zlepšilo situáciu,“ dodal.