POVAŽSKÁ BYSTRICA. Všeobecná zdravotná poisťovňa požiadala pacientov o hodnotenie 81 nemocníc. Považskobystrická skončila na 78. mieste. Dôvera zapojila do hodnotenia 48 zdravotníckych zariadení. Výsledkom je 43. miesto pre Považskú Bystricu. Ide o subjektívne hodnotenie, pri ktorom sa oslovení vyjadrovali okrem iného napríklad k správaniu lekárov a sestier, k strave a ubytovaniu či informovaniu o chorobe.
Riaditeľ nemocnice Peter Rendek nepovažuje hodnotenie za celkom objektívne, kritériá neboli podľa neho reálne stanovené.
Vyjadrenie riaditeľa
Výhrady má k metodike hodnotenia. „Nemôžu sa porovnávať všeobecné nemocnice s niektorými nemocnicami, ktoré majú špecifické zameranie. Všeobecná nemocnica so štrnástimi oddeleniami, šiestimi jednotkami intenzívnej starostlivosti, štyridsiatimi ambulanciami a tromi stacionármi je porovnávaná s privátnou praxou, ktorá má v názve klinika a vykonávajú tam jeden úkon. Relevantnosť všetkých prieskumov si treba porovnať. Ako je možné, že pri VšZP sme štvrtí odzadu a Myjava je v prvej tridsiatke a pri Dôvere je Myjava na chvoste?“ poukazuje na rozdiely.
Nazdáva sa, že kritériá nie sú reálne stanovené. „Do určitej miery si ale berieme ponaučenie. Keď sme si totiž pozreli, čo pacientov trápi, tak ide o problémy, ktoré chceme už dlhšie riešiť. Je to napríklad strava či komunikácia,“ skonštatoval Rendek.
Prieskum VšZP
Zdravotné poisťovne sú zo zákona povinné každoročne vyhodnocovať poskytovateľov zdravotnej starostlivosti na základe indikátorov kvality. Jedným z kritérií je aj subjektívne hodnotenie pacientov. „Všeobecná zdravotná poisťovňa počas marca 2013 uskutočnila reprezentatívny prieskum náhodne vybraných poistencov, ktorí v priebehu roka 2012 absolvovali liečbu v niektorom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti na Slovensku. Vybraných poistencov oslovila písomne, aby vyplnili dotazník mapujúci úroveň ich spokojnosti s konkrétnym zariadením. Listové zásielky boli odoslané 10 100 poistencom. Dosiahnutá návratnosť bola na úrovni vyše dvadsaťosem percent,“ informovala Petra Balážová, hovorkyňa poisťovne.
Otázky
Dotazník obsahoval celkovo štrnásť otázok. Okrem iných napríklad, ako je pacient spokojný so správaním a starostlivosťou lekárov a sestier na oddelení, kvalitou ubytovania či stravy. Poisťovňa tiež zisťovala, či by pacient v prípade potreby opäť absolvoval v nemocnici liečbu a či by ju odporučil príbuzným a známym.
Balážová hovorí, že indikátory kvality sú jedným z kritérií, ktoré zdravotná poisťovňa zohľadňuje pri uzatváraní zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. „Poisťovňa však hodnotí poskytovateľov komplexne, indikátory kvality majú v rámci tohto hodnotenia váhu dvadsiatich percent,“ doplnila.
Hodnotenie v Dôvere
K správaniu lekárov a sestier, k úrovni ubytovania, stravy aj upratovaniu na oddeleniach a spokojnosti so zdravotnou starostlivosťou sa vyjadrovali aj poistenci Dôvery. „Na otázky k zlepšeniu zdravotného stavu odpovedajú pacienti aj niekoľko mesiacov po návrate z nemocnice. Pýtame sa ich zámerne po určitom čase, aby vedeli svoj zdravotný stav zhodnotiť až po rekonvalescencii,“ hovorí Branislav Cehlárik, hovorca Dôvery.
Doplnil, že výsledky hodnotenia nezobrazujú celkové hodnotenie poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. „Ponúkajú subjektívny obraz pacientov, spracovaný podľa vrátených dotazníkov, bez pridaných informácií z pohľadu zdravotnej poisťovne,“ vysvetlil.
Pobyt v zdravotníckom zariadení v minulom roku hodnotilo viac ako päťtisíc pacientov. „Nemocnice hodnotili známkami ako v škole. Tie sme prepočítali na percentá,“ informoval Cehlárik. Podľa toho potom získali nemocnice označenie smajlíkmi. Najviac bolo udelených neutrálnych smajlíkov, a síce 44 zdravotníckym zariadeniam, najspokojnejší boli pacienti v 30 zariadeniach a nespokojného smajlíka si zaslúžilo 28 zariadení. Pacienti boli pri udelení červeného, zamračeného smajlíka spokojní na menej ako 83 percent.