BELUŠA. Comenius je program celoživotného vzdelávania, v rámci ktorého spolupracuje viacero zahraničných škôlok. Výsledkami sú nevšedné a zaujímavé práce detí pred- školského veku.
Škôlka v Beluši sa do neho prvýkrát zapojila pred siedmimi rokmi. Spolupráca so zahraničnými materskými školami sa im zapáčila, na budúci rok sa chcú do neho zapojiť opäť.
Význam pre deti i učiteľov
Niekoľkoročná spolupráca s partnermi zo zahraničia umožní deťom i učiteľom spoznať tradície, zvyky a život ľudí v iných krajinách.
„Deti spoznali rovesníkov zo susedných krajín prostredníctvom rôznych spoločných aktivít a výrobkov. Začína sa u nich formovať vnímanie aj iných ľudí, priateľstvá i kontakty. Učiteľkám umožňuje spoznávať a porovnávať výchovno-vzdelávacie sústavy v iných krajinách. Získavajú tak veľa skúseností, podnetov a inšpirácií k ďalšej práci,“ hovorí riaditeľka škôlky Adriana Čemešová.
Spoločná tvorba detí
Belušská škôlka v rámci projektu spolupracovala s materskými školami niektorých európskych krajín, so škôlkou v Rakúsku, Českej republike, Maďarsku a Poľsku. Počas trvania niekoľkoročnej spolupráce zrealizovali veľa zaujímavých aktivít, ktoré priamo súviseli s tvorbou spoločných výsledných produktov.
„Prvý projekt niesol názov Spoznávame život našich predkov. Trval tri roky a výslednými produktmi bol kalendár národných zvykov a sviatkov každej krajiny, CD ľudových piesní a spievanka s kresbami detí. Jednu pieseň sme dokonca naspievali spolu s maďarskými deťmi,“ hovorí Čemešová.
„Výsledkom druhého projektu, pod názvom Rozprávkou do Európy, je spoločná kniha rozprávok, pričom každá krajina si vybrala svoju obľúbenú rozprávku, my sme mali Ružovú Aničku. Ďalším produktom je divadlo, samo- zrejme, s motívom rozprávky, puzzle, na ktorom je vyobrazená nejaká jej časť a pexeso,“ dopĺňa informácie o druhom projekte riaditeľka, ktorá je s výslednými produktami detí spokojná.
Chcú pokračovať
Riaditeľku v Beluši oslovila v septembri kolegyňa z Poľska. Spolupracovať budú aj so škôlkou v Česku a Maďarsku. „Dohodli sme sa, že sa znova zapojíme do programu. Tentoraz by sme činnosť chceli zamerať na digitálne technológie. Výsledkom by mohol byť výučbový softvér, prezentácia alebo niečo iné, čo v škôlke využijeme,“ hovorí riaditeľka Čemešová.
V súčasnosti pripravujú projekt, ktorý musia odovzdať do februára budúceho roka. Ak bude úspešný, s realizáciou začnú v budúcom školskom roku.