Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

S rozšírením ťažby v lome Belušania nesúhlasia

Zvýšený počet nákladných áut jazdiacich cez Belušské Slatiny kritizujú obyvatelia už dlhší čas. Obávajú sa o svoje životy i majetok. Ak by sa v neďalekom lome ťažba zvýšila, situácia by bola podľa nich neúnosná.

Verejného prerokovania sa zúčastnilo viac ako sto Belušanov.Verejného prerokovania sa zúčastnilo viac ako sto Belušanov. (Zdroj: SV)

BELUŠA. Kameňolomy CS, s. r. o. chcú zvýšiť ťažbu v lome neďaleko Belušských Slatín na 350-tisíc až 400-tisíc ton ročne.

Verejného prerokovania tohto zámeru sa zúčastnilo viac ako sto ľudí. Nesúhlasia s ním. Dôvodom nie je ani tak jej navýšenie, ako doprava, ktorá má negatívny dopad na obec a život ľudí.

Ťažbu chcú zvýšiť o sto percent

Rozšírenie ťažby v lome a jej dopad na dopravu riešia Belušania už dlhý čas. Nesúhlas vyjadrili už v predošlých rokovaniach i v petícii, ktorá bola spísaná občianskym združením Naša Beluša. „So zvýšením ťažby nemôžeme súhlasiť, pretože bude mať negatívny dopad na celý región. Najväčší problém predstavujú ťažkotonážne motorové vozidlá, ktoré prechádzajú obcou a zanechávajú negatívny dopad na kvalite života nás všetkých,“ povedal na prerokovaní starosta Beluše Ján Prekop.

SkryťVypnúť reklamu

„Nejde o ťažbu mimo dobývacieho priestoru. Účelom je zabezpečiť dostatočné množstvo stavebného kameňa, vápenca, zvýšením kapacity ročnej ťažby v dobývacom priestore na úroveň 350-tisíc až 400-tisíc ton ročne,“ vysvetlil Ľubomír Stašík, riešiteľ správy o hodnotení. Dodal, že predpokladaná životnosť ložiska je pri ťažbe 400-tisíc ton ročne približne 34 rokov, pričom po ukončení ťažby sa má lom zrekultivovať.

Zvýšená doprava do lomu a z lomu má i naďalej viesť po súčasných prístupových komunikáciách, čo predstavuje najväčší problém.

Problémom je doprava

Obyvatelia tvrdia, že problémom nie je zvýšenie ťažby, ale doprava po ceste cez Belušské Slatiny a Čerencové do Beluše. „Stále sa rieši situácia v lome, no najväčší problém predstavuje cesta, po ktorej chcete kameň voziť. To nikto nerieši,“ poukázal poslanec Michal Martinák.

SkryťVypnúť reklamu

„Cesta je v zlom stave, je vekovo stará a nie je stavaná na takú záťaž nákladnej dopravy, aká je v súčasnosti. Neviem si predstaviť jej zvýšenie, pretože už je na hrane bezpečnosti a zdravia občanov. Ohrození sú chodci, cyklisti, mamičky s kočíkmi i samotní vodiči, pretože je veľmi náročné vyhnúť sa protiidúcemu nákladnému autu,“ opísal súčasný stav cesty starosta s tým, že cesta mala byť už dávno opravená, no dodnes sa tak nestalo.

Predseda komisie pre miestnu časť Belušské Slatiny František Salaj tvrdí, že k ceste, ktorá je v havarijnom stave sa v rámci posudzovania nevyjadril nikto, čo predstavuje veľký problém.

„Ide o jedinú príjazdovú cestu do Belušských Slatín a Čerencového. Cesta je v niektorých miestach široká len štyri a pol metra, päť metrov, niekde šesť metrov. Navyše Belušské Slatiny a Čerencové sú v územnom plne zahrnuté ako rekreačná oddychová zóna,“ povedal Salaj. Poukázal na chýbajúcu štúdiu dopadu dopravy na obyvateľov, pretože so zvýšením ťažby sa automaticky zvýši i premávka nákladných vozidiel na ceste.

SkryťVypnúť reklamu

Majú zámer alebo už ťažbu rozšírili?

Začať s rozšírenou ťažbou kameňa môžu až po vydaní rozhodnutia. Právnička obce Soňa Kováčiková tvrdí, že viac ťažia už dávno, a to bez povolenia. „Neviem, o akom plánovanom zámere hovoríme, keď už dávnejšie došlo k zvýšeniu ťažby. Je možné, aby v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie už k nemu došlo?“ spýtala sa. Rovnakú otázku položili v máji tohto roku viacerým ministerstvám a ústredným orgánom štátnej správy. Obvodný banský úrad v Prievidzi i ministerstvo životného prostredia poskytli obci totožné stanovisko. S rozšírením ťažby môžu začať po ukončení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a až po vydaní banského povolenia.

Na jej slová reagoval Vojtech Völgyi z Kameňolomov CS, s.r.o. s tým, že zákon nikde neuvádza, že viacej sa ťažiť nesmie, čím len prilial olej do ohňa.

„Zvyšovanie ťažby ani žiadať nemusíte, pretože obvodnému banskému úradu aj tak nikto nezakáže, aby dovolil ťažiť viac ako 200-tisíc ročne. V konečnom dôsledku nepotrebujeme ani žiadne posudzovanie vplyvov na životné prostredie,“ rozhorčene reagoval Michal Martinák. Banský úrad sa na verejné prerokovanie však nedostavil.

Nejasností je viac

Nejasnosti sú i v tom, kedy chcú vyťažený kameň vyvážať z lomu. Správa uvádza, že kameň sa bude expedovať 260 dní v roku, pričom Martinák poukázal na fakt, že v roku 2014 je 261 dní aj s platenými sviatkami. Podľa niektorých je v rozpore i použitie vyťaženej suroviny, ktorá by mala byť použitá ako stavebný kameň, a nie ako surovina na výrobu cementu.

Čo podniknú ďalej

Starosta tvrdí, že pokiaľ si chcú zachovať zdravé životné prostredie, nesmú s rozšírením ťažby súhlasiť. „V rámci posudzovania na životné prostredie budeme požadovať i posudzovanie dopravy na životné prostredie, ktoré bolo doposiaľ opomenuté,“ dodal starosta.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 691
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 922
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 267
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 503
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 351
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 824
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 799
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 428

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli na festival ochutnať baracky, džem a barackovicu
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  3. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  4. Irena Šimuneková: Voda
  5. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  6. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  7. Marcel Horný: Košúty 2, časť štvrtá : Kapela
  8. Štefan Vidlár: Politický starobinec
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 190
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 12 853
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 076
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 196
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 477
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 5 466
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 257
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 350
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Považskobystrickému cestovateľovi a dobrodruhovi Romanovi Klinčúchovi so spolulezcami zo Záskalia dovolil životunebezpečný žľab výstup na európsky majestát.


12 h
Futbalisti Lednice (v bielom) minulú sezónu nedohrali.

V oblastnej ôsmej lige sa do jesennej časti zapojilo trinásť tímov. V kluboch nastali hráčske aj trénerské zmeny.


15 h

Prvý tiket spolu s kompasom fanúšika nájdete v aktuálnom vydaní MY Novín.


(red) 18 h
ilustračná foto

Iba traja kandidáti zverejnili svoj transparentný účet, je to pritom ich povinnosť.


10. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Jeden muž sa pobytu za mrežami vyhýba už 14 rokov.


21 h

Väčšina hľadaných sa skrýva, pretože na nich bol vydaný príkaz na zatknutie.


19 h

Najstaršie sú z obdobia zhruba päťtisíc rokov pred naším letopočtom.


10. aug

Vodič Hyundaia prešiel do protismeru, čelne sa zrazil s kamiónom.


15 h

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli na festival ochutnať baracky, džem a barackovicu
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  3. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  4. Irena Šimuneková: Voda
  5. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  6. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - hrad Hrušov
  7. Marcel Horný: Košúty 2, časť štvrtá : Kapela
  8. Štefan Vidlár: Politický starobinec
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 190
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 12 853
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 12 076
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 196
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 477
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 5 466
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 257
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 350
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu