Štvrtok, 5. august, 2021 | Meniny má HortenziaKrížovkyKrížovky

S rozšírením ťažby v lome Belušania nesúhlasia

Zvýšený počet nákladných áut jazdiacich cez Belušské Slatiny kritizujú obyvatelia už dlhší čas. Obávajú sa o svoje životy i majetok. Ak by sa v neďalekom lome ťažba zvýšila, situácia by bola podľa nich neúnosná.

Verejného prerokovania sa zúčastnilo viac ako sto Belušanov.Verejného prerokovania sa zúčastnilo viac ako sto Belušanov. (Zdroj: SV)

BELUŠA. Kameňolomy CS, s. r. o. chcú zvýšiť ťažbu v lome neďaleko Belušských Slatín na 350-tisíc až 400-tisíc ton ročne.

Verejného prerokovania tohto zámeru sa zúčastnilo viac ako sto ľudí. Nesúhlasia s ním. Dôvodom nie je ani tak jej navýšenie, ako doprava, ktorá má negatívny dopad na obec a život ľudí.

Ťažbu chcú zvýšiť o sto percent

Rozšírenie ťažby v lome a jej dopad na dopravu riešia Belušania už dlhý čas. Nesúhlas vyjadrili už v predošlých rokovaniach i v petícii, ktorá bola spísaná občianskym združením Naša Beluša. „So zvýšením ťažby nemôžeme súhlasiť, pretože bude mať negatívny dopad na celý región. Najväčší problém predstavujú ťažkotonážne motorové vozidlá, ktoré prechádzajú obcou a zanechávajú negatívny dopad na kvalite života nás všetkých,“ povedal na prerokovaní starosta Beluše Ján Prekop.

Skryť Vypnúť reklamu

„Nejde o ťažbu mimo dobývacieho priestoru. Účelom je zabezpečiť dostatočné množstvo stavebného kameňa, vápenca, zvýšením kapacity ročnej ťažby v dobývacom priestore na úroveň 350-tisíc až 400-tisíc ton ročne,“ vysvetlil Ľubomír Stašík, riešiteľ správy o hodnotení. Dodal, že predpokladaná životnosť ložiska je pri ťažbe 400-tisíc ton ročne približne 34 rokov, pričom po ukončení ťažby sa má lom zrekultivovať.

Zvýšená doprava do lomu a z lomu má i naďalej viesť po súčasných prístupových komunikáciách, čo predstavuje najväčší problém.

Problémom je doprava

Obyvatelia tvrdia, že problémom nie je zvýšenie ťažby, ale doprava po ceste cez Belušské Slatiny a Čerencové do Beluše. „Stále sa rieši situácia v lome, no najväčší problém predstavuje cesta, po ktorej chcete kameň voziť. To nikto nerieši,“ poukázal poslanec Michal Martinák.

Skryť Vypnúť reklamu

„Cesta je v zlom stave, je vekovo stará a nie je stavaná na takú záťaž nákladnej dopravy, aká je v súčasnosti. Neviem si predstaviť jej zvýšenie, pretože už je na hrane bezpečnosti a zdravia občanov. Ohrození sú chodci, cyklisti, mamičky s kočíkmi i samotní vodiči, pretože je veľmi náročné vyhnúť sa protiidúcemu nákladnému autu,“ opísal súčasný stav cesty starosta s tým, že cesta mala byť už dávno opravená, no dodnes sa tak nestalo.

Predseda komisie pre miestnu časť Belušské Slatiny František Salaj tvrdí, že k ceste, ktorá je v havarijnom stave sa v rámci posudzovania nevyjadril nikto, čo predstavuje veľký problém.

„Ide o jedinú príjazdovú cestu do Belušských Slatín a Čerencového. Cesta je v niektorých miestach široká len štyri a pol metra, päť metrov, niekde šesť metrov. Navyše Belušské Slatiny a Čerencové sú v územnom plne zahrnuté ako rekreačná oddychová zóna,“ povedal Salaj. Poukázal na chýbajúcu štúdiu dopadu dopravy na obyvateľov, pretože so zvýšením ťažby sa automaticky zvýši i premávka nákladných vozidiel na ceste.

Skryť Vypnúť reklamu

Majú zámer alebo už ťažbu rozšírili?

Začať s rozšírenou ťažbou kameňa môžu až po vydaní rozhodnutia. Právnička obce Soňa Kováčiková tvrdí, že viac ťažia už dávno, a to bez povolenia. „Neviem, o akom plánovanom zámere hovoríme, keď už dávnejšie došlo k zvýšeniu ťažby. Je možné, aby v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie už k nemu došlo?“ spýtala sa. Rovnakú otázku položili v máji tohto roku viacerým ministerstvám a ústredným orgánom štátnej správy. Obvodný banský úrad v Prievidzi i ministerstvo životného prostredia poskytli obci totožné stanovisko. S rozšírením ťažby môžu začať po ukončení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a až po vydaní banského povolenia.

Na jej slová reagoval Vojtech Völgyi z Kameňolomov CS, s.r.o. s tým, že zákon nikde neuvádza, že viacej sa ťažiť nesmie, čím len prilial olej do ohňa.

„Zvyšovanie ťažby ani žiadať nemusíte, pretože obvodnému banskému úradu aj tak nikto nezakáže, aby dovolil ťažiť viac ako 200-tisíc ročne. V konečnom dôsledku nepotrebujeme ani žiadne posudzovanie vplyvov na životné prostredie,“ rozhorčene reagoval Michal Martinák. Banský úrad sa na verejné prerokovanie však nedostavil.

Nejasností je viac

Nejasnosti sú i v tom, kedy chcú vyťažený kameň vyvážať z lomu. Správa uvádza, že kameň sa bude expedovať 260 dní v roku, pričom Martinák poukázal na fakt, že v roku 2014 je 261 dní aj s platenými sviatkami. Podľa niektorých je v rozpore i použitie vyťaženej suroviny, ktorá by mala byť použitá ako stavebný kameň, a nie ako surovina na výrobu cementu.

Čo podniknú ďalej

Starosta tvrdí, že pokiaľ si chcú zachovať zdravé životné prostredie, nesmú s rozšírením ťažby súhlasiť. „V rámci posudzovania na životné prostredie budeme požadovať i posudzovanie dopravy na životné prostredie, ktoré bolo doposiaľ opomenuté,“ dodal starosta.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius?
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  3. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  8. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 6 552
  2. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 5 950
  3. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 801
  4. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 5 451
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 4 824
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 187
  7. Matej Bel: bol plagiátor alebo génius? 3 168
  8. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 3 144
  9. Jeden deň na Bratislavu nestačí 2 588
  10. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 2 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Ilustračné foto.

Prostredníctvom 5837 vykonaných RT-PCR testov odhalili v stredu na Slovensku 53 prípadov nákazy novým koronavírusom.


TASR 5 h
Dážď potrápi celé Slovensko.

Pre niektoré lokality vydali výstrahu prvého, inde až druhého stupňa.


(pd) 8 h

Ako to na olympiáde vyzeralo? Lukáš Giertl, vedúci výpravy vodných slalomárov, prezradil viac aj o výkonoch Slovákov.


11 h

V Dubnici nad Váhom osadili sedem nových knižných búdok.


4. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 3. aug

Bez geometrického plánu už kataster vecné bremeno nezapíše.


21 h

Tréner Ščasný volá do FC dvoch lídrov Bábu a Veľkého Cetína.


8 h

Zo stretnutí sa vytvorila tradícia.


23 h

Už ste čítali?