POVAŽSKÁ BYSTRICA. Náročnému projektu predchádzalo zvládnutie niekoľkých prekážok. Vďaka rodičom detí, riaditeľke školy Ivete Štiborovej a pedagogickému dozoru nadobudla cesta do Anglicka reálnu podobu. „Zážitkové vyučovanie je pre nadané deti jednou z foriem, keď je výučba prepojená s realitou,“ vysvetlila triedna učiteľka Mária Heinischová.
Celá misia bola plánovaná tak, aby deti v Anglicku riešili konkrétne situácie, spojené či už s cestovaním leteckou dopravou, metrom, alebo orientáciou vo veľkých múzeách. Jediným jazykom, ktorým sa dohovorili, bola angličtina, čo bolo pre nich vynikajúcim tréningom konverzácie a odposluchu.“
Obozretnosť nadovšetko
Byť zodpovedný za skupinu dvanástich detí znamenalo pre dozor byť v strehu 24 hodín denne celé štyri dni, pretože stať sa mohlo všeličo. Výhodou bolo, že všetky tri učiteľky už v Londýne boli, takže nešli do neznáma.
Pre deti pripravili bohatý program, spojený s výučbou predmetov na netradičných miestach. „V prvom rade sme im chceli dopriať všetky múzeá, v ktorých sú vzácne exponáty z celého sveta,“ vysvetľuje Anna Kováčiková. „Absolvovali v nich hodiny, na ktoré budú dlho spomínať. Nech sa už budú o Londýne učiť čokoľvek a kdekoľvek, majú v sebe úžasný potenciál.“
Cesta časom, evolučné premeny a iné misie
V Britskom múzeu mali siedmaci hodinu dejepisu formou zadaných úloh, čo vyžadovalo spoluprácu celého tímu. Ako zhodnotili deti, presunúť sa z Egypta do Ríma, či inej ríše a preklenúť tisícky rokov za pár hodín nebolo vôbec jednoduché.
V najväčšom londýnskom prírodovednom múzeu plnili žiaci desať úloh biológie v nemom úžase, pretože prekladať texty a zapisovať riešenia pod telom vráskavca ozrutného v životnej veľkosti, či obchádzať hlučného tyranosaura Rexa nie je každodennou rutinou.
Technické múzeum získalo v očiach detí punc dokonalosti hneď v niekoľkých oblastiach, pretože na vedeckých hračkách si overili vedomosti z fyziky, chémie, či techniky. Ani jednotlivé dominanty Londýna si neprezerali žiaci iba s fotoaparátom v ruke. Učiteľka angličtiny Silvia Hudíková mala pre nich pripravené texty v anglickom jazyku o jednotlivých pamiatkach, ktoré museli vo dvojiciach sprostredkovať formou výkladu spolužiakom. „Výhodou bolo, že pred mesiacom sme Londýn preberali na hodine,“ tvrdí Silvia. „Bola som na nich pyšná, pretože si počínali bravúrne. Odhliadnuc od pamiatok, boli decká vystavené aj reálnym situáciám. Museli si zakúpiť kartu do metra, zaplatiť v obchode, či objednať si v reštauráciách jedlo. Všetkým nám však dokázali, že oni sa vo svete nestratia.“
Vianočný Londýn z London Eye
Zažiť atmosféru vianočného Londýna je pre každého veľkolepým zážitkom. Pohľad na Big Ben, Tower Bridge, či vysvietené mesto zo všetkých svetových strán mohli pozorovať deti priamo z Londýnskeho oka. Unesení boli veľkosťou a rozľahlosťou mesta, tempom života, slušnosťou a disciplínou, ktorá vládla všade navôkol.
Počas niekoľkých dní navštívili svetoznáme múzeum voskových figurín Madame Tussaud's, Buckinghamský palác, Tower Bridge, Millenium Bridge, Trafalgar Square, Houses of Parliament, Hyde Park, Piccadilly Circus, či iné dominanty veľkomesta. Nakupovali na svetoznámej ulici Oxford Street, nazreli do svetoznámeho obchodného domu Harrods, kde nakupuje kráľovská rodina, ochutnali pravé Fish and Chips a iné národné špeciality.
Skrátka, za štyri dni stihli, čo sa dalo. Do hotela sa večer vracali unavené, ale plné dojmov. „Som šťastná, že všetko dobre dopadlo. Deti boli natoľko disciplinované, že nevytvárali situácie, ktoré bolo treba vypäto riešiť. Ako pozitívum sa mi javí najmä ich kolektívna práca a súdržnosť. Verím, že ocenia, čo im bolo dopriate a zážitky budú v nich doznievať ešte dlhý čas,“ dodáva triedna učiteľka Mária Heinischová.