POVAŽSKÁ BYSTRICA. V polovici marca píšu deviataci záverečné testy z matematiky a zo štátneho jazyka. Výsledky, ktoré žiaci dosiahnu, sú veľmi dôležité. Slúžia ako podklady pri prijímaní na stredné školy.
Potrebná je dôsledná a systematická príprava na vyučovaní, ale aj doma. Väčšie problémy robí žiakom materinský jazyk.
Systematická príprava začína skôr
Najdôležitejšia je priebežná príprava. Niekde deviataci začínajú na začiatku školského roka, inde ešte skôr. „Na testovanie sa žiaci pripravujú od začiatku školského roka, a to v rámci predmetov, krúžkov aj doučovania,“ hovorí Viera Flimmelová, riaditeľka ZŠ na Gorazdovej ulici v Púchove. Tak je to na väčšine škôl v regióne.
V Bolešove sa terajší deviataci začínajú na záverečné skúšky pripravovať už v ôsmom ročníku. „Rozoberajú aktuálne úlohy z deviatackého testovania a pripravujú sa buď v rámci krúžkov, alebo formou doučovania, asi dve hodiny týždenne rôznymi cvičeniami z predchádzajúcich monitorov,“ vyjadrila riaditeľka Alena Paličková.
Skôr sa žiaci začínajú pripravovať aj v ZŠ v Ilave, či na Strede v Považskej Bystrici. „Žiaci sa na testovanie pripravujú priebežne už v nižších ročníkoch podľa preberaného učiva a v deviatom ročníku je príprava zintenzívnená precvičovaním v záujmových útvaroch z obidvoch predmetov. V jesennom období sa zúčastňujú nácvičného celoštátneho testovania pod názvom Komparo,“ hovorí riaditeľka Oľga Zbitovská. záujmové útvary sú každý týždeň v rozsahu dvoch hodín.
Do riešenia testov Komparo sa zapája viacero základných škôl v regióne. „Okrem toho, že sa žiaci zapájajú do týchto testov, používajú aj knižne vydané testy z matematiky a slovenského jazyka a literatúry a rovnako riešia i testy z minulých rokov na stránke Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania,“ povedala Edita Horváthová, riaditeľka školy v Beluši.
Začať s prípravou v deviatom ročníku je podľa niektorých učiteľov už neskoro. „Aj v matematike, aj v slovenskom jazyku a literatúre je dôležité chápať text, preto je potrebné čítať, vyhľadávať informácie, analyzovať a zdôvodňovať význam textu,“ tvrdí Horváthová.
Práve to, však, robí žiakom najväčší problém.
Väčšie problémy deviatakom robí slovenský jazyk
Monitor chcú napísať dobre, preto sa aj pravidelne učia. Nájdu sa ale aj takí, ktorí k príprave na monitor pristupujú ľahostajne. „Paradoxne najväčší záujem majú práve tí najlepší, ale snažíme sa prebudiť ho vo všetkých. Keď sa čas už kráti, krúžok navštevujú takmer všetci žiaci,“ povedala učiteľka Ladecká z Ilavy.
„Sú si vedomí situácie na stredných školách, ktoré bojujú o každého žiaka. Preto viacerí žiaci snahu o doučovanie neprejavujú,“ hovorí Jana Hatňančíková zo ZŠ Nemocnečnej v Považskej Bystrici.
Už tradične žiaci napíšu horšie test z materinského jazyka. „Naši žiaci pravidelne dosahujú lepšie výsledky v matematike. V slovenčine im robí problém orientácia v texte, čítanie s porozumením a vyhľadávanie informácií v texte. Slabší žiaci si text nedokážu prečítať celý,“ hovorí riaditeľka bolešovskej školy. Z hľadiska úspešnosti sú v slovenskom jazyku a literatúre väčšinou tesne pod slovenským priemerom.
V Považskej Bystrici je to naopak. „Lepšie výsledky v testovaní dosahujeme dlhodobo v predmete slovenský jazyk a literatúra, ale spokojní sme aj s výsledkami v matematike,“ vyjadrila spokojnosť riaditeľka Oľga Zbitovská. Teší ju, že žiaci nemajú problém s umiestnením na stredných školách, ktoré si vyberú pre štúdium.
„Po zovšeobecnení výsledkov žiakov za posledné roky, odkedy v testoch nie sú len úlohy na memorovanie a zapamätanie poznatkov, ale aj úlohy na logické uvažovanie, premýšľanie a porozumenie textu, grafu, tabuľky, väčší problém majú žiaci v úlohách overujúcich čitateľskú gramotnosť, respektíve čítanie s porozumením v testoch z vyučovacích jazykov. V matematike majú najväčšie problémy v úlohách, kde sa využíva priestorová predstavivosť žiakov, teda v geometrii,“ hovorí Romana Kanovská, riaditeľka Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, ktorý organizuje celoštátne Testovanie 9.
Kanovská tvrdí, že v minuloročnom testovaní boli z matematiky najlepší žiaci práve z nášho kraja a v slovenskom jazyku a literatúre boli výsledky medzi krajmi vyrovnané.
Ako úspešne zvládnuť testovanie?
Podľa učiteľov pomáha riešenie testov z predchádzajúcich rokov. Tie sa nachádzajú na internete spolu s výsledkami. „Počas učenia je dôležité vytvoriť si plán, v ktorom sa strieda učenie, prestávky a opakovanie, tiež priebežne si písať poznámky. Netreba zabúdať myslieť pozitívne a veriť si,“ hovorí Horváthová z Beluše.
Odporúčanie, ako úspešne zvládnuť testy, deviatakom poskytla učiteľka zo ZŠ Medňanskej v Ilave. „Použijem možno nepopulárny výrok: „Učiť sa,“ prijímať informácie na hodinách, dozvedať sa a spracovávať nové veci z rôznych oblastí, správne využívať informačno-komunikačné technológie, čítať knihy, zodpovedne sa pripravovať na vyučovanie a úspech sa zaručene dostaví,“ povedala slovenčinárka Ľubica Ladecká.
Dôležitú úlohu zohráva aj práca učiteľa
Piata základná škola v Považskej Bystrici patrí v rámci celoslovenského Testovania 9 k tým najúspešnejším na Slovensku. Riaditeľka Iveta Štiborová tvrdí, že dôležitú úlohu zohráva práca učiteľov. „Základom úspešnosti je dôsledná a systematická práca učiteľov. Učitelia využívajú formy samoštúdia. Vyučovanie prispôsobujú súčasným trendom a pri príprave testov, ktoré sami tvoria, často spolupracujú,“ hovorí Štiborová.
Tvrdí, že čerešničkou na torte sú krúžky, zamerané na rozvoj matematického myslenia a komunikačných zručností. Žiaci ich začínajú navštevovať v deviatom ročníku. „Nestačí predmety len posilniť. Dôležité je, ako učiteľ využije štyridsaťpäť minút v prospech rozvoja žiakov,“ dodala.
Sú dôležité pri prijímaní na stredné školy
Monitory tvoria podklad pre prijatie na štúdium na stredných školách. Riaditelia sú skôr za klasické prijímacie pohovory, ktoré robia stredné školy.
„Myslím si, že nie je objektívne brať žiakov na školy na základe výsledkov Testovania 9. Niekomu sa testovanie podarí len náhodou, inému zas opačne,“ vyjadrila názor riaditeľka Paličková z Bolešova.
„Monitor je len jeden z predpokladov pre prijatie na stredné školy. Dôležitejší je celkový prospech žiaka a jeho záujmy. Testovanie je len takou bodkou za základnou školou,“ hovorí učiteľka Ladecká z Ilavy.
Romana Kanovská hovorí o viacerých cieľoch testovania deviatakov. „Medzi hlavné cieľa Testovania 9 patrí porovnávanie výkonov žiakov v testoch na konci ZŠ, vytvorenie obrazu školou, rodičmi, ale aj ministerstvom školstva o výkonoch žiakov na výstupe žiaka zo školy. Výsledky slúžia ako podklad na prijímacie skúšky na strednú školu a v neposlednom rade je cieľom testovania poskytnúť školám spätnú väzbu a komplexnejší obraz o testovaných predmetoch, ktorý môže pomôcť pri skvalitňovaní vzdelávania,“ dodala Kanovská.