POVAŽSKÁ BYSTRICA. Termín začiatku výstavby bude závisieť podľa informácii Martina Kóňu, hovorcu ministerstva dopravy od získania finančných prostriedkov zo zdrojov Európskej únie a od uskutočnenia procesu verejného obstarávania.
Schvaľovanie a príspevok z eurofondov
Operačný program Integrovaná infraštruktúra bude oficiálnou cestou zaslaný na Európsku komisiu (EK) najneskôr v máji 2014. „ Následne bude prebiehať schvaľovací proces zo strany EK. V súlade s tzv. všeobecným nariadením musí EK prijať rozhodnutie k operačnému programu do šiestich mesiacov od jeho oficiálneho predloženia. Do tohto časového rámca sa však nezarátava prerušenie schvaľovacieho konania EK na základe vznesených pripomienok zo strany Komisie," konkretizoval Kóňa.
Dodal, že investičné náklady v súčasnosti prechádzajú optimalizačným procesom tak, aby sa čo najviac zachovalo pôvodné technické riešenie a aby sa dosiahli náklady, ktoré sú prijateľné pre Európsku komisiu. „Príspevok z eurofondov bude možné vypočítať až z nákladovo-výnosovej analýzy, ktorá bude prílohou Žiadosti o potvrdenie pomoci zasielanej na EK," zdôraznil Kóňa.
Majetkovoprávne vysporiadanie
Podľa Daniely Detersovej z komunikačného odboru Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) kompletná projektová dokumentácia modernizácie železničnej trate v úseku Púchov - Považská Bystrica je už vypracovaná. „V súčasnej dobe prebieha majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov, čo je časovo zdĺhavý a náročný proces. Preukázanie vzťahu k pozemkom je podmienkou získania stavebných povolení. Z uvedeného vyplýva, že dokončením majetkovoprávneho vysporiadania bude možné zabezpečiť vydanie stavebných povolení rozhodujúcich stavebných objektov a prevádzkových súborov. Až následne bude možné začať práce na tvorbe súťažných podkladov a vyhlásenie verejného obstarávania na výber zhotoviteľa stavby," doplnila Detersová s tým, že podľa projektu by práce mali trvať 36 mesiacov.
Fakty
Modernizácia úseku železničnej trate Púchov Považská Teplá (miestna časť Považskej Bystrice) je súčasťou modernizácie trate Púchov - Žilina na traťovú rýchlosť 160 kilometrov za hodinu ako jej prvá etapa. Druhou etapou je úsek Považská Teplá - Žilina, kde už v decembri minulého roku uzavreli ŽSR zmluvu o dielo so zhotoviteľom. Stavať ho podľa Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie bude združenie vedené spoločnosťou TSS Grade a celková konečná hodnota modernizácie 23-kilometrového úseku je 127,7 milióna eur.