Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Obyvatelia Ilavy sa obávajú vyliatia Porubského potoka

Ilavčania, ktorí denno-denne prechádzajú cez podchod zo Sihote do mesta a naspäť, sa obávajú, že Porubský potok sa vyleje na chodník. Je postavený takmer v rovnakej výške, ako je hladina potoka.

Chodník je takmer v rovnakej výške, ako hladina potoka.Chodník je takmer v rovnakej výške, ako hladina potoka. (Zdroj: (SV))

ILAVA. Porubský potok je prítokom Podhradského potoka. Preteká popod železničný podjazd, kde v rámci rekonštrukcie železničnej trate vybudovali nový podchod pre chodcov.

Obyvateľom Sihote sa breh potoka zdá prinízky. Obávať sa už nemusia, budú robiť úpravy.

Sú znepokojení

Chodník pre chodcov, ktorý vedie popod železnicu na Sihoť, bol v zlom technickom stave. V súčasnosti je situácia lepšia a zabezpečený bezproblémový prístup do mestskej časti. V rámci rekonštrukcie železničnej trate ho obnovili, zregulovali potok a rozšírili koryto toku.

Skryť Vypnúť reklamu

Napriek tomu sú obyvatelia znepokojení. „Breh pod mostom je nízky a v prípade veľkej vody alebo topiaceho sa ľadu a snehu sa môže stať, že sa voda vyleje na chodník. Takú situáciu si ne- chcem ani predstaviť, keď pôjdem ráno do práce a nebudem mať kadiaľ prejsť,“ vyjadrila svoju obavu Martina na diskusnom fóre stránky mesta. Do diskusie sa zapojili ďalší Ilavčania. „Potok sa nemá prečo nevyliať, ak to takto zostane. Stačilo by na hranici potoka pri chodníku urobiť silnejší múr, ktorý by prípadnú vodu, ktorá príde raz za čas, udržal,“ povedala ďalšia diskutujúca.

Prednosta mesta Ľubomír Turcer hovorí, že obavy obyvateľov sú oprávnené, no pokiaľ hrozilo vyliatie potoka, mesto vždy včas zasiahlo. „Pri topení snehov a naplnení Podhradského potoka sa zaliatiu podchodu nebude dať zabrániť. Sú to akoby spojené nádoby,“ povedal.

Skryť Vypnúť reklamu

Hrozba Podhradského potoka

Nebezpečenstvo z hľadiska záplav tak nepredstavuje Porubský, ale Podhradský potok, do ktorého sa vlieva. Ilavčania si spomínajú, keď pred pár rokmi bola zatopená celá mestská časť Sihoť. „Škody vtedy utrpeli firmy, mesto aj občania. Keby sa vody neodviedli, za veľkého rizika poškodenia plynových potrubí a elektrických vedení do kanálu Váhu, tak by boli škody na majetku občanov mnohonásobne vyššie. Našťastie, odniesla to len hrádza kanála, kde vznikol kráter obrovského rozsahu,“ zaspomínal si Turcer.

Odvtedy záplavy hrozili ešte viackrát a potok predstavuje hrozbu aj v súčasnosti. „Pokiaľ však nebude zregulovaný a prehĺbený, tak vždy bude riziko vyliatia Porubského potoka v mieste podchodu,“ dodal.

V súčasnosti má mesto situáciu pod kontrolou a v prípade potreby včas zasiahne.

Skryť Vypnúť reklamu

Oprávnené obavy

Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý je vlastníkom, odporúčil, aby sa projekčne dopracovali stavebné úpravy a urobilo sa opatrenie na zvýšenie oporného múra a svahov.

„Je pravda, že v prípade povodňovej situácie hrozí zaliatie chodníka. Trať sa mala budovať aspoň o meter vyššie, a potom by bol vyššie aj podchod s chodníkom,“ uviedol hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno.

„V čase realizácie stavebného objektu bolo nutné zohľadniť viacero technických parametrov. Najpodstatnejšie bolo zachovať svetlú výšku pod mostom 2,2 metra. Z dôvodu, že vysoký stupeň rozpracovanosti stavebných prác neumožnil manipuláciu s kanalizáciou, pristúpili sme s ostatnými zúčastnenými k hľadaniu alternatívneho riešenia,“ povedal Ľubomír Mitas zo Železníc Slovenskej republiky, ktoré vykonávali stavebné práce na objekte.

Situáciu budú riešiť

Priamo na tvare inkriminovaného miesta v podchode pod železnicou sa v minulých dňoch stretli zástupcovia Slovenského vodohospodárskeho podniku a zástupcovia mesta s projektantom, ktorý predložil nový projektový návrh. „Spočíva v potrebe vybudovania takmer šesťdesiat metrov dlhého a šesťdesiat centimetrov vysokého ochranného protipovodňového múrika a v prehĺbení koryta Porubského potoka asi o tridsať centimetrov,“ povedal Krno s tým, že až na niekoľko „kozmetických úprav“ s novým návrhom súhlasia.

Železnice Slovenskej republiky problematický úsek upravia. Presný dátum začatia prác zatiaľ nepoznajú. „Aj napriek tomu, že práce tohto druhu sa zdajú technicky nenáročné, vyžadujú si splnenie množstva legislatívnych podmienok. Našou snahou je urobiť nápravu ešte do ukončenia lehoty modernizácie trate v úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša, teda do konca 25. mája,“ povedal Mitas.

Koľko ich bude náprava stáť, ešte nevedia. „Projektová dokumentácia je tesne pred expedí- ciou a jej súčasťou je aj výkaz, ktorý po ocenení jednotlivých položiek vyjadrí konečnú cenu diela. Oceňovanie je záležitosťou zhotoviteľa,“ uzavrel Mitas.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 991
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 745
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 822
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 338
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 838
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 149
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 756
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 411
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 330
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 5 462
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

V Nemocnici s poliklinikou (NsP) v Považskej Bystrici je momentálne hospitalizovaných 82 pacientov s ochorením COVID-19. V porovnaní s minulým piatkom (15. 1.) klesol ich počet o osem.

8 h

Vo štvrtok zachytili PCR testy 1 785 nakazených koronavírusom, laboratóriá otestovali 11 018 vzoriek. Počet úmrtí pacientov na COVID-19 stúpol o 93. Vyliečilo sa ďalších 2 813 osôb.

10 h

Do systému plateného parkovania v Považskej Bystrici je po novom zaradených už len deväť parkovacích plôch.

11 h

Krajský vyšetrovateľ z Trenčína obvinil z obzvlášť závažného zločinu nedovolenej výroby omamných a psychotropných látok, jedov alebo prekurzorov ich držanie a obchodovanie s nimi 32-ročného muža z okr. Trenčín a 33-ročnú ženu z okr. Vranov nad Topľou.

11 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V druhom kole malo pozitívne testy 1,02 percenta testovaných. Na Borovej ulici však číslo vyskočilo na 6,45 percenta.

10 h

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

16 h

Prednostka neodpísala, rezort vnútra poslal len všeobecné stanovisko.

2 h

Už ste čítali?