ILAVA. Porubský potok je prítokom Podhradského potoka. Preteká popod železničný podjazd, kde v rámci rekonštrukcie železničnej trate vybudovali nový podchod pre chodcov.
Obyvateľom Sihote sa breh potoka zdá prinízky. Obávať sa už nemusia, budú robiť úpravy.
Sú znepokojení
Chodník pre chodcov, ktorý vedie popod železnicu na Sihoť, bol v zlom technickom stave. V súčasnosti je situácia lepšia a zabezpečený bezproblémový prístup do mestskej časti. V rámci rekonštrukcie železničnej trate ho obnovili, zregulovali potok a rozšírili koryto toku.
Napriek tomu sú obyvatelia znepokojení. „Breh pod mostom je nízky a v prípade veľkej vody alebo topiaceho sa ľadu a snehu sa môže stať, že sa voda vyleje na chodník. Takú situáciu si ne- chcem ani predstaviť, keď pôjdem ráno do práce a nebudem mať kadiaľ prejsť,“ vyjadrila svoju obavu Martina na diskusnom fóre stránky mesta. Do diskusie sa zapojili ďalší Ilavčania. „Potok sa nemá prečo nevyliať, ak to takto zostane. Stačilo by na hranici potoka pri chodníku urobiť silnejší múr, ktorý by prípadnú vodu, ktorá príde raz za čas, udržal,“ povedala ďalšia diskutujúca.
Prednosta mesta Ľubomír Turcer hovorí, že obavy obyvateľov sú oprávnené, no pokiaľ hrozilo vyliatie potoka, mesto vždy včas zasiahlo. „Pri topení snehov a naplnení Podhradského potoka sa zaliatiu podchodu nebude dať zabrániť. Sú to akoby spojené nádoby,“ povedal.
Hrozba Podhradského potoka
Nebezpečenstvo z hľadiska záplav tak nepredstavuje Porubský, ale Podhradský potok, do ktorého sa vlieva. Ilavčania si spomínajú, keď pred pár rokmi bola zatopená celá mestská časť Sihoť. „Škody vtedy utrpeli firmy, mesto aj občania. Keby sa vody neodviedli, za veľkého rizika poškodenia plynových potrubí a elektrických vedení do kanálu Váhu, tak by boli škody na majetku občanov mnohonásobne vyššie. Našťastie, odniesla to len hrádza kanála, kde vznikol kráter obrovského rozsahu,“ zaspomínal si Turcer.
Odvtedy záplavy hrozili ešte viackrát a potok predstavuje hrozbu aj v súčasnosti. „Pokiaľ však nebude zregulovaný a prehĺbený, tak vždy bude riziko vyliatia Porubského potoka v mieste podchodu,“ dodal.
V súčasnosti má mesto situáciu pod kontrolou a v prípade potreby včas zasiahne.
Oprávnené obavy
Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý je vlastníkom, odporúčil, aby sa projekčne dopracovali stavebné úpravy a urobilo sa opatrenie na zvýšenie oporného múra a svahov.
„Je pravda, že v prípade povodňovej situácie hrozí zaliatie chodníka. Trať sa mala budovať aspoň o meter vyššie, a potom by bol vyššie aj podchod s chodníkom,“ uviedol hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno.
„V čase realizácie stavebného objektu bolo nutné zohľadniť viacero technických parametrov. Najpodstatnejšie bolo zachovať svetlú výšku pod mostom 2,2 metra. Z dôvodu, že vysoký stupeň rozpracovanosti stavebných prác neumožnil manipuláciu s kanalizáciou, pristúpili sme s ostatnými zúčastnenými k hľadaniu alternatívneho riešenia,“ povedal Ľubomír Mitas zo Železníc Slovenskej republiky, ktoré vykonávali stavebné práce na objekte.
Situáciu budú riešiť
Priamo na tvare inkriminovaného miesta v podchode pod železnicou sa v minulých dňoch stretli zástupcovia Slovenského vodohospodárskeho podniku a zástupcovia mesta s projektantom, ktorý predložil nový projektový návrh. „Spočíva v potrebe vybudovania takmer šesťdesiat metrov dlhého a šesťdesiat centimetrov vysokého ochranného protipovodňového múrika a v prehĺbení koryta Porubského potoka asi o tridsať centimetrov,“ povedal Krno s tým, že až na niekoľko „kozmetických úprav“ s novým návrhom súhlasia.
Železnice Slovenskej republiky problematický úsek upravia. Presný dátum začatia prác zatiaľ nepoznajú. „Aj napriek tomu, že práce tohto druhu sa zdajú technicky nenáročné, vyžadujú si splnenie množstva legislatívnych podmienok. Našou snahou je urobiť nápravu ešte do ukončenia lehoty modernizácie trate v úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša, teda do konca 25. mája,“ povedal Mitas.
Koľko ich bude náprava stáť, ešte nevedia. „Projektová dokumentácia je tesne pred expedí- ciou a jej súčasťou je aj výkaz, ktorý po ocenení jednotlivých položiek vyjadrí konečnú cenu diela. Oceňovanie je záležitosťou zhotoviteľa,“ uzavrel Mitas.
Autor: Stanka Vágnerová