Obyvatelia Ilavy sa obávajú vyliatia Porubského potoka

Ilavčania, ktorí denno-denne prechádzajú cez podchod zo Sihote do mesta a naspäť, sa obávajú, že Porubský potok sa vyleje na chodník. Je postavený takmer v rovnakej výške, ako je hladina potoka.

Chodník je takmer v rovnakej výške, ako hladina potoka.Chodník je takmer v rovnakej výške, ako hladina potoka. (Zdroj: (SV))

ILAVA. Porubský potok je prítokom Podhradského potoka. Preteká popod železničný podjazd, kde v rámci rekonštrukcie železničnej trate vybudovali nový podchod pre chodcov.

Obyvateľom Sihote sa breh potoka zdá prinízky. Obávať sa už nemusia, budú robiť úpravy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sú znepokojení

Chodník pre chodcov, ktorý vedie popod železnicu na Sihoť, bol v zlom technickom stave. V súčasnosti je situácia lepšia a zabezpečený bezproblémový prístup do mestskej časti. V rámci rekonštrukcie železničnej trate ho obnovili, zregulovali potok a rozšírili koryto toku.

SkryťVypnúť reklamu

Napriek tomu sú obyvatelia znepokojení. „Breh pod mostom je nízky a v prípade veľkej vody alebo topiaceho sa ľadu a snehu sa môže stať, že sa voda vyleje na chodník. Takú situáciu si ne- chcem ani predstaviť, keď pôjdem ráno do práce a nebudem mať kadiaľ prejsť,“ vyjadrila svoju obavu Martina na diskusnom fóre stránky mesta. Do diskusie sa zapojili ďalší Ilavčania. „Potok sa nemá prečo nevyliať, ak to takto zostane. Stačilo by na hranici potoka pri chodníku urobiť silnejší múr, ktorý by prípadnú vodu, ktorá príde raz za čas, udržal,“ povedala ďalšia diskutujúca.

Prednosta mesta Ľubomír Turcer hovorí, že obavy obyvateľov sú oprávnené, no pokiaľ hrozilo vyliatie potoka, mesto vždy včas zasiahlo. „Pri topení snehov a naplnení Podhradského potoka sa zaliatiu podchodu nebude dať zabrániť. Sú to akoby spojené nádoby,“ povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Hrozba Podhradského potoka

Nebezpečenstvo z hľadiska záplav tak nepredstavuje Porubský, ale Podhradský potok, do ktorého sa vlieva. Ilavčania si spomínajú, keď pred pár rokmi bola zatopená celá mestská časť Sihoť. „Škody vtedy utrpeli firmy, mesto aj občania. Keby sa vody neodviedli, za veľkého rizika poškodenia plynových potrubí a elektrických vedení do kanálu Váhu, tak by boli škody na majetku občanov mnohonásobne vyššie. Našťastie, odniesla to len hrádza kanála, kde vznikol kráter obrovského rozsahu,“ zaspomínal si Turcer.

Odvtedy záplavy hrozili ešte viackrát a potok predstavuje hrozbu aj v súčasnosti. „Pokiaľ však nebude zregulovaný a prehĺbený, tak vždy bude riziko vyliatia Porubského potoka v mieste podchodu,“ dodal.

V súčasnosti má mesto situáciu pod kontrolou a v prípade potreby včas zasiahne.

SkryťVypnúť reklamu

Oprávnené obavy

Slovenský vodohospodársky podnik, ktorý je vlastníkom, odporúčil, aby sa projekčne dopracovali stavebné úpravy a urobilo sa opatrenie na zvýšenie oporného múra a svahov.

„Je pravda, že v prípade povodňovej situácie hrozí zaliatie chodníka. Trať sa mala budovať aspoň o meter vyššie, a potom by bol vyššie aj podchod s chodníkom,“ uviedol hovorca Slovenského vodohospodárskeho podniku Ľuboš Krno.

„V čase realizácie stavebného objektu bolo nutné zohľadniť viacero technických parametrov. Najpodstatnejšie bolo zachovať svetlú výšku pod mostom 2,2 metra. Z dôvodu, že vysoký stupeň rozpracovanosti stavebných prác neumožnil manipuláciu s kanalizáciou, pristúpili sme s ostatnými zúčastnenými k hľadaniu alternatívneho riešenia,“ povedal Ľubomír Mitas zo Železníc Slovenskej republiky, ktoré vykonávali stavebné práce na objekte.

Situáciu budú riešiť

Priamo na tvare inkriminovaného miesta v podchode pod železnicou sa v minulých dňoch stretli zástupcovia Slovenského vodohospodárskeho podniku a zástupcovia mesta s projektantom, ktorý predložil nový projektový návrh. „Spočíva v potrebe vybudovania takmer šesťdesiat metrov dlhého a šesťdesiat centimetrov vysokého ochranného protipovodňového múrika a v prehĺbení koryta Porubského potoka asi o tridsať centimetrov,“ povedal Krno s tým, že až na niekoľko „kozmetických úprav“ s novým návrhom súhlasia.

Železnice Slovenskej republiky problematický úsek upravia. Presný dátum začatia prác zatiaľ nepoznajú. „Aj napriek tomu, že práce tohto druhu sa zdajú technicky nenáročné, vyžadujú si splnenie množstva legislatívnych podmienok. Našou snahou je urobiť nápravu ešte do ukončenia lehoty modernizácie trate v úseku Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša, teda do konca 25. mája,“ povedal Mitas.

Koľko ich bude náprava stáť, ešte nevedia. „Projektová dokumentácia je tesne pred expedí- ciou a jej súčasťou je aj výkaz, ktorý po ocenení jednotlivých položiek vyjadrí konečnú cenu diela. Oceňovanie je záležitosťou zhotoviteľa,“ uzavrel Mitas.

Autor: Stanka Vágnerová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 276
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 372
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 184
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 215
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 859
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 358
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 553
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 143
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Obľúbený predajca elektroniky NAY pokračuje vo svojom VEĽKOM VÝPREDAJI.


Dekan farnosti v Považskej Bystrici Pavol Mazúch.

Na cirkevné stavby sa nevzťahujú dotácie či eurofondy.


1
Skončili v sebe tri autá.

K nehode došlo v piatok ráno.


Žilinské Sladkosti pre hostí o tom presviedčajú už 10 rokov.


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu