ILAVA. V zlom technickom stave je most, ktorý spája Ilavu s Pruským a priemyselnou zónou už niekoľko rokov. Je zastaraný a v súčasnosti nosnosťou už nevyhovuje pre striedanie sa dvoch plne naložených kamiónov a autobusov. Jeho oceľovú konštrukciu plánujú zosilniť. Cez most budú potom opäť chodiť bezpečne aj autobusy.
Rekonštrukciu zahrnuli aj do rozpočtu. Kedy s ňou však začnú, je otázne.
Situácia je zložitá
S objektom majú starosti už minimálne jedno desaťročie. Mesto o jeho oprave v súčasnosti rokuje s vlastníkom objektu, ktorým je Trenčiansky samosprávny kraj. Ten zabezpečí aj jeho rekonštrukciu.
V súčasnosti je na moste dopravné obmedzenie – Zákaz vjazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje vyznačenú hranicu deväť ton a dodatková tabuľa s textom Jediné vozidlo dvanásť ton. To znamená, že na most môže vojsť len jedno vozidlo do deväť ton. „Týmto si Trenčiansky samosprávny kraj zaručil, že ak obojsmerne vojdú napríklad dva plne naložené kamióny, tak všetka zodpovednosť bude na vodičoch, pretože ich hmotnosť bude cez štyridsať ton,“ skonštatoval Ľubomír Turcer, prednosta Ilavy. Dodal, že osobné autá, ktorých hmotnosť sa pohybuje od jeden a pol až do dva a pol tony, problém nepredstavujú.
Most kontrolovali statici
Trenčiansky samosprávny kraj v spolupráci so Správou ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja dal v decembri minulého roka staticky posúdiť mostný objekt a zároveň navrhnúť opatrenia na zvýšenie únosnosti daného mostného objektu. Most statik zaradil do šiesteho stupňa poškodenia zo siedmich, teda stav mosta zhodnotili ako veľmi zlý. Tento stupeň charakterizuje poruchy mosta ovplyvňujúce jeho zaťažiteľnosť, ktoré sú odstrániteľné výmenou alebo doplnením chýbajúcich častí.
„Statickým výpočtom bolo preukázané, že po zosilnení oceľovej konštrukcie mosta, horného pásu a krajných diagonál, bude most vyhovovať pre výhradnú zaťaženosť vozidla, ktoré môže ako jediné prechádzať cez most. Vyhradená zaťažiteľnosť vozidla, ktorá vyjadruje najväčšiu okamžitú celkovú hmotnosť vozidla, bude po zosilnení osemnásť ton, čo umožní bezpeční prejazd autobusovej dopravy,“ povedala Jana Paulínyová, vedúca oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov Trenčianskeho samosprávneho kraja.
V súčasnosti Trenčiansky samosprávny kraj – odbor dopravy v spolupráci so Správou ciest vybavuje potrebné stanoviská k dopravnému značeniu.
Peniaze už vyčlenili
Mesto sa už dávnejšie obrátilo listom na župana, aby presadzoval zahrnutie rekonštrukcie mosta do rozpočtu. A tak sa aj stalo, v novom rozpočte, ktorý schvaľovali poslanci koncom marca, je čiastka na jeho rekonštrukciu už vyčlenená. „Predpokladaná finančná čiastka na zosilnenie mostového objektu predstavuje približne 20-tisíc eur. Tá bude, samozrejme, konečná až po ukončení obstarávania a vyhodnotení cenových ponúk, skonštatovala Paulínyová.
Petra Čimová, hovorkyňa Trenčianskeho samosprávneho kraja hovorí, že Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja dala vypracovať projektovú dokumentáciu. „Táto dokumentácia, dodaná vo februári tohto roku, bola prerokovaná s okresným dopravným inšpektorátom, mestom Ilava a Okresným úradom Trenčín a aktualizovaná v marci 2014,“ povedala. Presný dátum začiatku rekonštrukcie mosta, zatiaľ povedať nevedeli.