Obyvatelia a podnikatelia skritizovali návrh závorového parkovacieho systému na Mierovom námestí v Ilave. Ich námietky viedli až k pozastaveniu územného konania. Podľa primátora sa riešenie problému teraz len oddiali. Proti inému riešeniu však nie je.
ILAVA. Parkovanie v centre Ilavy predstavuje dlhodobý problém. Mesto sa preto rozhodlo riešiť statickú dopravu spoplatneným parkovacím systémom so závorami. So zámerom sa ale nestotožnili obyvatelia a podnikatelia sídliaci na Mierovom námestí. Tvrdia, že takýto systém im len uškodí.
Na poslednom zasadaní mestského zastupiteľstva predniesli svoje pripomienky. Ostrá diskusia vyústila až do pozastavenia realizácie projektu.
Súčasná situácia je neúnosná
Parkovanie v centre je dlhodobým problémom. Obyvateľov obťažuje neustály ruch a množstvo áut na námestí. Jestvujúci stav je neúnosný aj z hľadiska bezpečnosti. Parkoviská sú preplnené a parkovanie chaotické, autá dokonca bývajú odstavené aj mimo vyhradených miest. Nakoľko mesto nemá vlastnú poriadkovú políciu, poriadok v centre je ťažké udržať. Rozhodli sa tak, že zavedú nový systém. „Už dlhodobo sme mali sťažnosti na neúnosnú situáciu v centre mesta s množstvom zaparkovaných áut osem a viac hodín,“ potvrdil Stanislav Janušek, vedúci oddelenia výstavby a životného prostredia v Ilave.
Rampy na námestí nechcú
S rozhodnutím mesta sa však obyvatelia nestotožnili. V poslednom období pribúdali na mestský úrad sťažnosti a námietky voči návrhu nového parkovacieho systému. Jednu z nich podali vlastníci nehnuteľnosti na Moyzesovej ulici. „Je vysoký predpoklad, že parkovacie rampy znemožnia plynulosť premávky, prípadne jej prejazd. Navrhovaný systém nám znemožní plne využívať naše nehnuteľnosti a prevádzkovať obchodné priestory, zároveň zhorší samotnú kvalitu bývania všetkým obyvateľom na ulici Moyzesovej. Nám a našim obchodným partnerom, ako aj prevádzkovateľom obchodných prevádzok v budovách, znemožní zásobovanie dodávateľskými firmami a znemožní samotné parkovanie na nevyhnutý čas návštevy obchodu,“ stojí napísané v pripomienke, ktorú podpísali viacerí obyvatelia a podnikatelia Mierového námestia.
Ostrá kritika a nesúhlas
Na zastupiteľstvo prišlo veľa obyvateľov a podnikateľov, ktorí vystúpili proti závorovému parkovaciemu systému. „Chápeme, že situácia je vážna a treba ju riešiť, ale nie parkovacími rampami. Je to najhoršie riešenie z pohľadu ľudí, ktorí tu bývajú, aj z pohľadu tých, ktorí tu pracujú,“ predniesla Tomanová, jedna z podnikajúcich na Mierovom námestí. Obáva sa, že spoplatnenie parkovacieho systému jej uberie klientov.
Do diskusie sa pridali ďalší, ktorí sa so závorami na námestí nestotožnili. „Nie sme proti spoplatneniu parkovania, ale proti rampám! Navrhovaný systém hovorí, že tu nemáme námestie, ale parkovisko. Existuje ešte v nejakom inom meste, aby bolo námestie zahradené rampami ako parkovisko? Takýto systém nepoznám! Som za spoplatnenie parkovania, ale voľne priechodného,“ vyjadril svoj názor pán Gajdošík.
„Zhodneme sa len v jednej veci, problém parkovania určite treba riešiť. Navrhnuté riešenie je ale nešťastné,“ vyjadril sa pán Wiedermann, ktorý upozornil, že k prejednávaniu parkovacieho systému mala byť zvolaná diskusia, do ktorej mali byť pozvaní všetci, ktorých sa problém týka. Obyvatelia mali veľa ďalších pripomienok, ktoré vyústili až do stiahnutia návrhu na územné konanie.
Systém nebol zlým riešením
Stanislav Janušek tvrdí, že systém je variabilný a dá sa nastaviť rôznymi spôsobmi. Vjazd a výjazd z námestia, vraj, nechcú sťažovať nikomu. „Keďže tu nemáme mestskú políciu, tento systém by mal byť napojený na dispečing, ktorý bude všetko kontrolovať a monitorovať. Nevylučuje sa ani tá možnosť, že od piatej hodiny večer, keď už nie je taký problém s parkovaním, môžu byť rampy hore a platiť za parkovacie miesto nemusí nikto,“ vysvetlil.
Primátor Štefan Daško hovorí o probléme s abnormálnou tendenciou rásť, pokiaľ sa situácia nezačne riešiť. No nebráni sa ani inému, pre občanov vhodnejšiemu riešeniu. „Majiteľom budov, podnikateľom a dodávateľom nebude vjazd a výjazd spoplatnený. Budú mať rezidentské karty. Pre tých, ktorí prídu do centra na kratší čas, napríklad na pol hodinu alebo hodinu, môže byť parkovanie rovnako bezplatné. Problémom sú len tí, ktorí dlhodobo parkujú svoje autá na námestí,“ dodal primátor.
Napriek všetkým výhodám a obhajovaniu sa obyvateľom zdal závorový systém nevhodný a trvali na pozastavení územného konania.
Nakoniec odišli spokojní
Návrh na pozastavenie predniesol na popud obyvateľov a podnikateľov poslanec Milan Jašurek. „Navrhujem, aby sa pozastavila realizácia projektu, a aby bol dopracovaný o ďalšie dva modely aj s finančným vyčíslením,“ uviedol. Sám mal niekoľko pripomienok, zaujímala ho priechodnosť pre záchranné zložky či systém spoplatnenia. „Uzavrieť prejazd námestia závorami považujem za veľmi nešťastné riešenie. Myslím si, že bude dochádzať k zneužívaniu parkovacieho systému,“ dodal s tým, že pri návrhu chýba finančná analýza a náklady na prevádzku. Nato primátor Štefan Daško uviedol, že na parkovací systém bolo v rozpočte pre tento rok vyčlenených 83-tisíc eur.
Mesto nakoniec stiahlo návrh na územné konanie, otázka parkoviska tak zostáva stále otvorená. Poslankyňa Etela Eglyová navrhla, aby sa nové návrhy riešenia pripravili do 30. júna a aby sa opätovne prerokovali za účasti verejnosti na augustovom zastupiteľstve v Ilave s tým, že dva týždne pred zastupiteľstvom budú návrhy vyvesené. „Po takomto prediskutovaní návrhov sa vyberie jeden, ktorý bude pre všetkých prijateľný a na základe ktorého sa dá vypracovať nový projekt,“ povedala spokojne pani Tomanová. So záverom boli spokojní i ďalší oponenti.
Pomôžu aj záchytné parkoviská
Problém s parkovaním na námestí by mali vyriešiť aj plánované bezplatné parkoviská záchytného charakteru. „V tomto roku chceme zrealizovať parkovisko na ulici Kukučínová v počte sedemdesiatdva miest. Bude slúžiť pre občanov ulice v popoludňajších hodinách a doobeda, ako záchytné parkovisko pre centrum mesta,“ prezradil Janušek. Dodal, že plánujú vybudovať aj ďalšie neplatené parkovisko pri železničnej stanici s kapacitou deväťdesiattri miest. To vybudujú pravdepodobne až v roku 2015. Bude slúžiť ako záchytné parkovisko pre námestie. „Zrealizovaním týchto dvoch parkovísk mesto získa stošesťdesiatpäť parkovacích miest. Uvedenými opatreniami vie mesto riadiť statickú dopravu v centre Ilavy tak, aby mesto bolo dostupné pre každého motoristického návštevníka,“ ukončil Janušek.
Pôvodné navrhované riešenie
Ako mal parkovací systém na Mierovom námestí vyzerať, popisuje verejná vyhláška o začatí územného konania.
Parkovací systém je navrhnutý podobne ako v parkovacích domoch. Do centra mesta sa môžeme dostať jednosmernými ulicami zo Štúrovej ulice, dvoma vstupmi cez Košeckú ulicu a cez Farskú ulicu. Von z centra sa dostaneme cez ulicu Ružovú a Moyzesovu. Na jednotlivých uliciach sa osadia rampy s terminálom. Na každom vstupe a výstupe sú navrhnuté dve rampy, ktoré budú monitorované kamerou. Prípadne na výdajných stojanoch sa osadia kamery pre snímanie evidenčných čísel tých vozidiel, ktoré budú mať voľný vstup. Parkovací systém je navrhnutý tak, aby sa neporušila jestvujúca vozovka. Napojenie pokladní a parkovacích stojanov na elektrický príkon a oznamovacie káble je riešené v samostatnej časti.
Dopravné značenie, ktoré je vyobrazené v zmysle vyhlášky 9/2009 sa nemení, neplatné značky sa vymenia. Na Štúrovej ulici sa pred vstupnými ulicami Košecká a Farská osadia zvislé značky so šípkami, ktoré oznamujú vodičom, že v danej lokalite je platené parkovisko...