POVAŽSKÁ BYSTRICA. Portál Odkazprestarostu.sk môžu obyvatelia využívať, ak majú problém s rozbitou cestou či chodníkom, nefunkčným verejným osvetlením, skládkou alebo inými nedostatkami, ktoré ich trápia. Spravuje ho občianske združenie Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).
Primátor Karol Janas sa na zasadnutí zastupiteľstva vyjadril, že spustenie portálu pre mesto je pre neho prekvapivé. Hovoril aj o tom, že mesto nie je proti zverejňovaniu, ale je pripravené spolupracovať s inou spoločnosťou.
Ako to funguje
Aj obyvatelia Považskej Bystrice môžu od 22. apríla posielať podnety na problémy v meste na portál Odkazprestarostu.sk. A to buď priamo cez webovú stránku www.odkazprestarostu.sk alebo prostredníctvom mobilných aplikácií, ktoré sú v súčasnosti dostupné pre všetky operačné systémy – iOS, Android aj Windows. „S mobilnou aplikáciou nosíte vlastne samosprávu vo vrecku. Stačí nafotiť, čo vás trápi na ulici a hneď to odoslať. Samospráva tak získava rýchlu informáciu o akútnych problémoch, ktoré treba riešiť,“ hovorí Ctibor Košťál zo SGI. Dnes je k dispozícii pre viac ako 1,1 milióna obyvateľov. „Samosprávy ho môžu využívať zadarmo,“ hovorí Košťál.
Užívatelia najčastejšie nahlasujú problémy týkajúce sa kvality ciest a chodníkov, dopravného značenia, a neporiadku či znečistenia životného prostredia. „Okrem riešenia aktuálnych problémov portál zvyšuje transparentnosť, keď každý môže sledovať komunikáciu medzi samosprávou a občanmi, ale aj medzi samosprávami a ďalšími subjektmi, ktorí do riešenia problémov vstupujú. Rovnako pomáha občanom zorientovať sa v kompetenciách samosprávy,“ hovorí Košťál.
Dodáva, že obyvatelia neraz nemajú vedomosť o tom, kto je kompetentný ich problém riešiť, kedy ešte môže zasiahnuť samospráva a kedy už túto možnosť nemá. „Zverejnením komunikácie medzi úradníkom a obyvateľom sa o konkrétnom probléme a jeho možných riešeniach dozvedia ďalšie stovky obyvateľov. Prehľadne a bez námahy tak môžu nájsť odpovede na svoje otázky,“ hodnotí Ctibor Košťál.
Možnosť prepojenia s mestskou stránkou
Všetko toto sa deje na portáli www.odkazprestarostu.sk, kde môžu dávať ľudia podnety už aj z Považskej Bystrice. Stačí len vybrať toto mesto z iných ponúkaných na portáli, a tak sa užívateľ dostane na podstránku, ktorá sa venuje Považskej Bystrici. „Tu ľudia nájdu podnety od iných ľudí, môžu sa zapájať do diskusie a sledovať, ako sa podnety riešia. Všetko je veľmi jednoduché. Vpravo hore môžu kliknúť na Nahláste podnet, kde nájdu formulár na nahlásenie toho, čo ich trápi,“ hovorí bližšie k fungovaniu portálu Košťál.
Dodáva, že ak prejaví nejaké mesto záujem o prepojenie s ich mestskou stránkou, tak to nie je problém. „Máme to tak napríklad v Spišskej Novej Vsi,” konkretizuje.
Prekvapenie a spolupráca s inými
K prevádzke portálu sa vyjadril primátor mesta na aprílovom zasadnutí mestského zastupiteľstva. „Mesto nemá podpísanú žiadnu zmluvu, ani dohodu o prevádzke tohto internetového portálu. Nepodieľa sa na ňom a ani sa nemieni podieľať. Máme veľmi dobrý a funkčný systém komunikácie s občanmi. Každý občan v tomto meste vie, že akýkoľvek problém môže oznámiť na mailovú linku primátora a prednostu,“ povedal Janas.
Dodal, že s občanmi o problémoch komunikuje. Úradníci, ktorí sú za to zodpovední, potom veci podľa primátora okamžite posúvajú na odborné útvary, aby sa problémy vyriešili. „Vôbec nie sme proti tomu, aby sa materiály a problémy zverejňovali, ale naše mesto je pripravené spolupracovať so spoločnosťou, ktorá prevádzkuje City monitor. Považujeme ju za výhodnejšiu, lepšiu a kvalitnejšiu,“ povedal Janas.
Spustenie podstránky na portáli Odkaz pre starostu považuje primátor za prekvapivé. „Ja napríklad veľa o ňom neviem a ani tie materiály istotne ku mne nejdú. Ak tam niekto z nášho mesta bude posielať nejaké odkazy, môžem mu garantovať, že ku mne sa nedostanú a nedostanú sa ani k nikomu inému na mestskom úrade. My robíme a riešime, ak vznikajú nejaké nedostatky v meste, ale na anonymy neodpovedáme,“ povedal Janas.
Stretnutie a ich fungovanie
Skontaktovali sme sa aj so zástupcom City monitoru. „Mali by sme sa stretnúť po 5. máji, lebo skôr neviem do mesta prísť. Malo by ísť o definitívne stretnutie, aby sme dohodli, kedy by sa dala služba spustiť a dohodnúť všetky podmienky. Ak sa tak stane, aplikáciu by sme mohli spustiť k 1. júnu,“ informovala Katarína Kolačkovská zo City monitor.
Na City monitore je podľa nej viac funkcionalít a aplikácia sa pre dané mesto môže vždy trošku meniť. „Je možnosť spätnej komunikácie. Nielen občania nahlasujú podnety mestu, ale aj mesto môže naspäť posielať správy občanom,“ hovorí .
Dodáva, že existuje aj možnosť využívať aplikáciu na interné účely. „Tým, že to nejde cez žiadne tretie strany, a systém by sa zobrazil priamo aj v systéme pracovníkom mesta, môžu aplikáciu oni využívať aj pre vlastné účely. Ak majú napríklad prácu v teréne a chcú zmapovať veci, ktoré treba pripraviť a chcú si sami poslať podnety, tak môžu mať vytvorenú špeciálnu kategóriu. Zobrazí sa to v systéme a ďalej s tým pracujú štandardne ako pri ostatných podnetoch,“ vysvetľuje Kolačkovská.
Podľa nej je aj možnosť spojiť sa priamo s políciou, keď má k tomu prístup aj polícia daného mesta. „Ak sa podnet týka napríklad parkovania, vandalizmu, tak to môžu hneď riešiť a netreba to preposielať,“ vysvetľuje Kolačkovská.
Prístup na webovú aplikáciu City monitoru je spoplatnený. „Poplatok nie je vysoký, ide o tridsať eur mesačne,“ povedala Kolačkovská.
Na portáli Odkaz pre starostu sa v podstránke Považskej Bystrice objavilo od spustenia k druhému máju osem podnetov.