Považskej Bystrici o opätovnom osadení spomaľovacích prahov na miestne cesty rokovala komisia dopravy aj dva výbory mestských častí. Ostatné výbory ešte nezasadali. Komisia chce zistiť, či ich obyvatelia na cestách chcú.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. V pasporte dopravného značenia je na území mesta celkovo jedenásť spomaľovacích prahov. Namontované sú štyri. Ostatné sú zdemontované z dôvodu zimnej údržby.
Mestský úrad predložil dopravnej komisii na posúdenie ich znovuosadenie. Výborom mestských častí dala komisia posúdiť ich osadenie na Pionierskej, Tatranskej a Železničnej ulici a tiež v Považskom Podhradí.
Zdôvodnenie
Predseda dopravnej komisie Ľubomír Kubovič komisii vysvetlil, že spomaľovacie prahy vnímajú ľudia rôzne. „Niekde pozitívne, inde je to skôr naopak, a to pre hlučnosť alebo poškodzovanie povrchu cesty pri zimnej údržbe. Nie všade splnili účel, pre ktorý sa osadili,“ povedal Kubovič.
Jana Mičková, vedúca odboru údržby a správy majetku mesta, hovorí, že v pasporte dopravného značenia majú celkovo 11 kusov spomaľovacích prahov. „Z toho štyri sú momentálne namontované a ostatné sú zdemontované z dôvodu zimnej údržby,“ povedala Mičková.
V meste je päť lokalít, kde by ich mali dať späť. „Vieme, že na osádzanie sú rozporuplné názory,“ povedala Mičková s tým, že ani dopravný inšpektorát nie je ich veľkým zástancom. Hlavne v častiach, kde sú obmedzenia rýchlostí aj prah. „Možno by nebolo zlé, keby sme sa k jednotlivým lokalitám vrátili a prehodnotili opätovné osadenie na miestach, kde boli. Nedovolíme si nič urobiť svojvoľne, a tak žiadame o odborný názor komisiu,“ povedala Mičková. Zdôraznila, že niektoré ulice v meste rekonštruovali a prahy poškodzujú vozovky.
Diskusia o opodstatnenosti retardérov
V komisii sa rozpútala živá diskusia o opodstatnenosti prahov na jednotlivých uliciach. „Na Školskej a Tatran- skej ich považujem za opodstatnené. Na Pionierskej a Železničnej ulici aj pri cirkevnej škole by mali dať výbory svoje stanovisko, a potom by sa mala vec opäť prerokovalo v komisii,“ povedal Ľubomír Kubovič.
Peter Samek z mestskej polície si myslí, že na Železničnej ulici nie sú prahy potrebné. „Autá tu stoja po oboch stranách, ale keď sa dá po jednej strane zákaz parkovania a autá budú len po jednej strane, neviem, či tu bude mať retardér svoje opodstatnenie,“ vysvetlil.
Rovnako na Pionierskej ulici situácia s parkovaním nedovoľuje podľa Sameka jazdiť vodičom po ceste preteky. „A potom, sú aj takí, ktorých ani retardér nezastaví. Jednoducho v rýchlosti preskočia a idú ďalej“ povedal Samek.
Pioniersku aj Železničnú ulicu mesto zrekonštruovalo. Adrenalínové jazdy vodičov rozoberali členovia komisie aj v prípade Tatranskej ulice. Samek dal návrh na iné riešenie, a síce nastriekať na cestu veľký trojuholník s upozornením, aby vodiči dávali pozor v miestach, kde je škola a zvýšený pohyb detí. Konkrétne to uviedol pri Pionierskej ulici.
Jozef Keruľ si myslí, že netreba zabúdať ani na to, kedy sa prahy osádzali. „Vtedy bola predpísaná v obci šesťdesiatka, teraz je päťdesiatka,“ povedal Keruľ. Dodal ešte, že do úvahy treba brať aj to, či je v miestach značením predpísaná nižšia rýchlosť.
Pavel Petrík upozornil, že spomaľovací prah nedával na cestu nikto preto, že rozhodla komisia namontovať ho. „Vždy sa dával s nejakým zámerom, ktorý vychádzal od ľudí. Buď to bolo pre bezpečnosť detí, alebo niečo iné,“ povedal Petrík s tým, že ani na toto netreba zabúdať.
Záver komisie
Komisia sa nakoniec uzniesla, že na Školskej ulici a pri cirkevnej škole nechajú prahy v polovičnom profile a odporučila príslušným výborom mestských častí prerokovať osadenie spomaľovacích prahov na Pionierskej, Tatranskej a Železničnej ulici a v Považskom Podhradí.
Výbory mestských častí
O osadení spomaľovacích prahov už rokovali dva výbory mestskej časti, na Lánoch a v Považskom Podhradí. Chcú ich pri školách osadiť späť. „Na Pionierskej ulici boli kedysi dva. Počítame s umiestnením jedného, a to do zákruty pred priechodom pre chodcov pri základnej škole. Oslovili sme niekoľko obyvateľov z okolia a väčšina chcela, aby tu bol,“ informoval Martin Kerepecký, predseda VMČ Lány. Ľudia si myslia, že prah predsa len skôr donúti vodičov v neprehľadnej zákrute spomaliť a zabezpečí sa väčšia bezpečnosť detí. Priechod je za zákrutou.
„Náš výbor bol za to, aby sa prahy vrátili späť. Máme ich pri základnej škole, je tu aj domov sociálnych služieb. Majú tu svoje opodstatnenie. U nás ich dávali dole pre zimnú údržbu, cesta sa nerekonštruovala,“ povedal Tibor Fusko, predseda VMČ Považské Podhradie.
Ostatné výbory ešte nezasadali.