Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Má aj Chovančíkovu motorku, prototyp určený pre Indiu i tatrany

Motocykle z Považských strojární boli nádhernými technickými a dizajnérskymi kúskami. Pozná ich celý svet. Z mnohých sa zachovalo len niekoľko kusov. Niektoré zdobia aj zbierku Karola Farkašovského spolu s inými veteránmi.

Zberateľ s niektorými kúskami - zeleným skútrom Manet 100, prvou pretekárskou Jawou Supreme 3, čiernou babettou určenou pre trh v USA.  Sedí na Manete 90  z roku 1948.Zberateľ s niektorými kúskami - zeleným skútrom Manet 100, prvou pretekárskou Jawou Supreme 3, čiernou babettou určenou pre trh v USA. Sedí na Manete 90 z roku 1948. (Zdroj: BERKO)

Popri hlavnej ceste na Púchov je v Považskej Bystrici predajňa. Vidieť pred ňou aj vo výklade najmodernejšie motorky, štvorkolky a iné mašinky. Pekné kúsky. Skutočné motocyklové poklady sú však ukryté inde. Ide o súťažné tatrany, manety, špeciálnu jawu, či motorku, na ktorej jazdil známy pretekár Jozef Chovančík. Super kúskov je oveľa viac. Karol Farkašovský ich nielen zbiera, ale sám opäť prebúdza k životu, dáva im niekdajší príťažlivý vzhľad a schopnosť jazdiť. Porozprával o ich ceste k nemu aj histórii, a tiež o vzťahu k dvojkolesovým miláčikom či vzácnych náhodách pri ich zháňaní.

Skryť Vypnúť reklamu

far2web_r968.jpg

Prvé motorky

Prvú motorku dostal Karol od otca, keď mal sedem rokov v roku 1960. „Bol som prváčik a išlo o Manet 90, ktorú mám aj dnes v zbierke,“ rozhovorí sa zberateľ.

Jeho oveľa väčšou srdcovkou však bola iná, staršia a mohutnejšia krásavica. „Mali sme doma aj starú motorku BMW. Objavuje sa vo filmoch z povstania alebo druhej svetovej vojny a jazdia na nej nemeckí vojaci alebo esesáci. Bol som asi piatak alebo šiestak, tatko bol vtedy na liečení. Neviem, ako a prečo prišiel ten nápad, ale zdal sa mi výborný. Zobral som mu ju a prišiel som na nej do školy. Bola to asi dvestokilogramová mašina. Keď spadla, mal som veľký problém postaviť ju,“ spomína si na starú motorku, ktorá sa mu ako chlapcovi veľmi páčila, Farkašovský. Aj si pre ňu dokonca poplakal. „Tak ozajstne, keď ju otec predal niekomu na traktor,“ dodáva.

Skryť Vypnúť reklamu

Vzťah k motocyklom mu zostal na celý život. Dopoludnia opravuje motorky, robí servis na štvorkolky, ktoré predávajú a na repasovanie starých motocyklov mu zostáva čas len po večeroch a cez víkendy. „Urobených mám asi 18 motoriek a v depozite, porozoberaných určite dvadsať,“ počíta zberateľ.

Súťažné tatrany a iné kúsky

Teraz sa venuje hlavne súťažným tatranom. „V dielni ich mám päť v rôznom stave,“ hovorí Karol. Dodáva, že pri súťažných motorkách, veteránoch, má každý kúsok väčšiu zberateľskú cenu, ak má aj nejakú históriu a je známe, kto na nej jazdil. „Je to jednoduché. Vždy sa urobili štyri motorky pre štyroch jazdcov. Najmenšia kubatúra 75 sa robila pre Jožka Kožucha, 100 pre Milana Kremla a Jožka Siručeka a 125 pre Jožka Počarovského,“ spomína aj mená pretekárov Farkašovský. Potom ukazuje z jeho zbierky posledný súťažný tatran z roku 1982, ktorý sa vyrábal v Považských strojárňach. „Čaká ho teraz lakovanie,“ konštatuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Tatrany boli podľa neho výborné stroje. „Išlo o zvláštnu konštrukciu osemrýchlostnej motorky, ktorá mala svetové parametre a pomáhala Československu v 70. až 80. rokoch získavať svetové trofeje a strieborné vázy počas šesťdňových motocyklových súťaží. Neboli nasadené v špici, ako profi tímy na Jawách, teda Jožko Chovančík či Emil Čunderlík. Zahraničné družstvá, východní a západní Nemci či Taliani obsadzovali nízke kubatúry. V nich bola najväčšia konkurencia. Od nasadených tatranov dostávali od Slovákov zahraničiari na frak. Oni jazdili na motorkách SWM, PUCH, simsonoch a zündappoch,“ hovorí niečo aj z histórie motocyklového športu Farkašovský.

Dodáva, že potom prišla mladšia generácia. Jožko Chovančík, ktorý začal jazdiť na tatranoch asi v roku 1978 a potom aj Emil Čunderlík. Úplne posledným najlepším jazdcom bol podľa Farkašovského Miro Šuška, ktorý má teraz autoškolu a preslávil sa práve na týchto strojoch. „Ja som tohto tatrana kúpil. Je z Čiech a dostal sa ku mne dosť zložitou cestou,“ vysvetľuje zberateľ a hneď ukazuje na ďalšie vzácne kúsky v zbierke.

Rovesníka tatranov, anglickú motorku BSA zo 60. rokov, ktorú elektronicky vydražil a doviezla mu ju špedičná firma z miesta asi 70. kilometrov od anglického prístavu Dover. Tiež upozorňuje na motorku ČEZET 150, s ktorou chodí na zrazy a mopedy z Považských strojární. „Mašinka tu v kúte vznikla v roku 1971. Konštruktérom tohto prvého modelu Babetta 228 bol Gusto Ulický, ktorý už, žiaľ, nedávno zomrel a tamto je zase 207-ka, už na väčších kolesách,“ vysvetľuje Farkašovský.

Indická prešmyčka

Hneď potom ukazuje jednu z posledných Jáw 21 – „športiek“, v bledomodrom prevedení, vyrobených v strojárňach a hneď potom sa rozhovorí o prototype motorky stojacej vedľa nej v peknej červenej farbe, ktorá bola špeciálne určená pre trh v Indii. „Dizajn robil pán Vačko z Beluše a v Indii sa jej vyrobili státisíce kusov. Jedine v tejto krajine sa vyrábali licenčne považskobystrické motorky a bola to firma Yezdi alebo Jawa ideál,“ hovorí Farkašovský s tým, že aj názov Yezdi vznikol zaujímavo.

„Najprv doviezli nejaké motorky do Indie Česi a keď poskladali prvú a skúšali ju, zakričali – jezdí. No a Indovia vytvorili z ich pokriku názov s ypsilonom Yezdi. Aj sa to tak volalo, predávalo a doteraz v Indii tieto motocykle jazdia,“ vysvetľuje Farkašovský.

Za dobrý skutok čezeta

Cesta zberateľa k niektorým kúskom bola zaujímavá. „Toto je motorka ČEZET 250, fabrický špeciál, na ktorej jazdil Jožko Chovančík v dobe, keď bol československý reprezentant, majster Európy a majster sveta v roku 1986. Túto motokrosovú motorku mal však ako zábavku,“ vysvetľuje Farkašovský. On ju získal ako odmenu za dobrý skutok.

„Bol som raz v dielni aj na Štedrý deň. Mal som vtedy autoservis. Išli okolo na aute chlapci niekde od Sniny či Prešova, už si presne nepamätám. Vracali sa z robôt až z Prahy a na favorite sa im v Považskej Bystrici rozsypala predná náprava. Poruchu som rýchlo odstránil, aby sa dostali k štedrovečernému stolu. Chceli sa mi revanšovať. Všimli si, že zbieram motorky a jeden z nich spomenul, že má doma čezetu, či by bol záujem. Samozrejme, že som mal. Naozaj mi ju doviezol a predal za veľmi prijateľnú cenu. Až neskôr sme zistili, že sa mi oplatilo vykonať na Vianoce dobrý skutok, lebo je to motorka po mojom kamarátovi,“ spomína si Farkašovský a vysvetľuje, že boli s Jožom Chovančíkom susedia aj kamaráti.

Ďalej nás zberateľ upozorňuje na pozostatok motorky z čias, keď sa vyvíjala babetta v 70. rokoch. „Ide o jeden jediný zachránený kus. Získal som ho od kamaráta z Milochova. Robil som v tom čase v autoservise a on veľmi potreboval motor zo Škody 1203 na traktor a nemal peniaze. Urobili sme výmenu,“ vysvetľuje Karol Farkašovský.

Manetky a zrazy

Jednu motorku dorábal zberateľ nedávno pre špeciálnu príležitosť. „Máme stretnutie v Ružomberku. Ide o Manet 90 z roku 1947, tiež z Purčená pre trh v Indii. „Dizajn robil pán Vačko z Beluše a v Indii sa jej vyrobili státisíce kusovovažských strojárni. Má 67 rokov a je to jeden z prvých v nultej sérii. Na zraze som s ňou zatiaľ ešte nebol. Nestihol som urobiť motor,“ vysvetľuje zberateľ.

Každý rok sa stretáva v Ružomberku na špeciálnom stretnutí veteránov, manetiek stále viac účastníkov. „Býva nás teraz už aj 35. Na prvý ročník dorazilo len 15 jazdcov a pri ceste späť sme museli volať odťahovku. Teraz prídeme aj odídeme na motorkách bez problémov. Keď zostaneme stáť na námestí, je to nádhera. Motorečky sú nastavané vedľa seba ako korálky,“ usmieva sa zberateľ. Má ešte jednu manetku. Na nej bol na zraze už osemkrát. Je v pôvodnom stave. „Má o rok menej, ako tá, čo som nedávno opravil. Tiež je v najlepších rokoch, má 65,“ dodáva.

far3web_r7307.jpg

Čo išlo pod guľu?

V zbierke u Karola Farkašovského nájdete ešte veľa vzácnych kúskov. Aj Babettu Supreme, ktorá sa vyvážala do USA. V Československu zostali vtedy iba tri, možno štyri kusy. Jeden z nich zdobí jeho zbierku. Jawu 05 kúpil ako starú, rozbitú. Mal nové súčiastky okrem zadného plechu. Poskladal ju na obraz pôvodnej, má dokonca výrobný štítkok. Jawu 555, rýchlostný špeciál, vyskladal s pomocou počítačového programu ako repliku. „Originál sa nezachoval, lebo Považské strojárne mali stanovený systém. Keď nejaká motorka, ktorá sa vyrobila, nešla do sériovej výroby, skončila pod guľou. Vedľa zlievarne bola veľká veža a v nej bola obrovská oceľová alebo liatinová guľa. Tam rozbíjali nepodarky,“ vysvetľuje Farkašovský.

Fajnové technické kúsky

Hrdý je aj na skúter tatran z roku 1964, tiež pojazdný, na ktorom nie je nič menené a jazdí aj na zrazy. Zaujímavá je aj motorka, ktorú robil Gusto Ulický v roku 1961 a tiež vychádza z Jawy 555, ale je to prvá pretekárska motorka vyrobená fabricky na Slovensku.

„Táto motorka je veľmi vzácna. V knihe, ktorú vydal Gusto Ulický, je práve táto odfotografovaná a má komponenty z originálu. Boli vyrobené iba dva. Jeden mal riadidlá vyššie hore a druhý už trochu nižšie. Existuje aj fotografia zhotovená potom po päťdesiatich rokoch. Gusto pri nej kľačí a pozerá sa na ňu. Hovoril pri tom bystrickým dialektom - A dze si zebral ten karburátor? Šak to je presne ono. To sa totiž dnes ťažko zháňa, lebo je to originál talianske dellorto,“ hovorí Farkašovský.

Prvý skúter Manet 100 z roku 1959 vo Farkašovského zbierke má zase zaujímavé technické vymoženosti, čo sa týka štartovania a s čím sa teraz pyšní Honda ako s novinkou. Má aj americkú babettu, na ktorú mu chýba jedna vec a pripravené náhradné diely na viacúčelový motocykel VM, z ktorého sa vyrobilo len päť kusov. Jeden model je v zbierke motocyklov Vlastivedného múzea a jeden ešte neposkladaný v jeho zbierke. Čierny skúter Tatran 125 z roku 1968 z poslednej série aj s prívesným vozíkom upúta tiež každého návštevníka predajne Farkašovských.

far5web_r3693.jpg

far6web_r2027.jpg

Zbierka a múzeum

Zbierka Karola Farkašovského ulahodí oku každého a nemusí to byť len motocyklový „fanda“ či technik, „fajnšmeker“. Zberateľ by bol ochotný prepustiť niektoré vzácne kúsky aj do mestského múzea v Považskej Bystrici. Mesto však múzeum nemá. Ak takýto zámer nevyjde, možno poputujú niekde preč do technického múzea, alebo inde, čo by bola naozaj škoda.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 036
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 874
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 894
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 337
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 12 340
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 788
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 234
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 906
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 754
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 086
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pre celoplošné testovanie vytvoria 19 odberových miest

Dubnická radnica vyčlenila na celoplošné testovanie 19 odberových miest.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.

V Púchove vyčlenili na plošné testovanie 13 odberných miest

V Púchove vyčlenila radnica na celoplošné testovanie 13 špeciálnych odberových miest. Po terénnom prieskume ich schválili zástupcovia Ozbrojených síl Slovenskej republiky a Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Považskej Bystrici.

V Kultúrnom dome v Zuberci dnes vytvorili dve odberové miesta.

Pribudlo 901 prípadov, najviac z nich v Trenčianskom kraji

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 ľudí pozitívne testovaných na nový typ koronavírusu.

Celoplošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.

Koľaje predeľovali migračnú trasu zvierat k nosickej priehrade + FOTO

Nová trať zvýšila bezpečnosť cestujúcich. Zrážky vlaku so zverou migrujúcou k vode boli časté.

Dlhú obchádzku priehrady nahradil most a dva tunely

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Už ste čítali?