POVAŽSKÁ BYSTRICA. Prvý deň v špeciálnej materskej škole sa síce neobišiel bez sĺz. Obavy z neznámeho však rýchlo pominuli, keď začali deti objavovať, čo všetko v škôlke majú. Do novootvorenej špeciálnej materskej školy nastúpilo 2. septembra osem škôlkarov, starať sa o nich budú dve učiteľky a jedna asistentka.
Deti sa tešili, rodičia ocenili otvorenie
Malá Angelika vyzerala ani nie ako žiačka, ale priam pani inšpektorka. Chodila po všetkých miestnostiach a všetko si detailne obzerala. Posadila sa aj za stolík v jednej z miestností, pohmýrila sa na stoličke, aby posúdila, ako sa tu bude sedieť a vyskúšala aj pohodlnosť postieľky. Všetko bolo evidentne v najlepšom poriadku. Jej otec prezradil, že sa do materskej školy veľmi tešila. „Keď chodil do škôlky jej súrodenec a priviedli sme ho ráno alebo popoludní prišli vziať, vždy vbehla medzi deti a chcela sa s nimi hrať. Má rada všetko nové, baví ju objavovať,“ povedal. Je rád, že sa v meste vytvorila pre deti takáto možnosť predškolskej výchovy.
Slávka Briestenská priviedla dcérku Dominiku. „Tešila sa sem. Neboli žiadne plače. Je zvyknutá. Chodila do materskej školy v Bytči,“ prezradila pani Slávka s tým, že to bolo náročné. „Dochádzali sme tam trikrát do týždňa. Dalo to zabrať mne aj dcérke. Som rada, že otvorili túto materskú školu, máme to sem kúsok. Ušetrí mi to aj čas, lebo ráno som stratila hodinu, pokiaľ som ju odviedla do škôlky a ďalšiu popoludní, pokiaľ sme prišli,“ vracia sa do minulosti mladá mamina. Vstávať museli okolo šiestej. Pani Briestenská vysvetľuje, že dcérka je síce ranostaj, ale skoré vstávanie bolo na nej predsa len poznať. „Bola často nepokojná,“ vysvetľuje.
Do materskej školy sa tešil aj malý Dominik. „Je tu už aj základná škola s takýmto zameraním, tak si myslím, že majú dosť odborných skúseností, aby sme boli spokojní. Chcem, aby potom ďalej pokračoval ďalej aj v tejto škole. Dokonca sme sa sem preto aj presťahovali. Predtým sme bývali pri Ilave,“ povedala Dominikova mama, Zuzana Danižková. Dodala, že o otvorení materskej školy sa hovorilo už minulý rok a aj vtedy sa tešili. „Sme však radi, že sa to nakoniec podarilo aj teraz. Ak by tu niečo podobné nebolo, museli by sme hľadať iné zariadenie. Neviem kde. Možno v Trenčíne, alebo v inom kraji, neviem. Nebolo by totiž dobré, keby bol syn len doma,“ myslí si pani Zuzana.
Je určite prínosom
Psychologička Mária Vodičková hovorí, že otvorenie špeciálnej materskej školy je pre rodičov určite prínosom. „Zriadenie im uľahčí život už len v tom, že sa nemusia len oni sami starať o autistické dieťa celý deň. Takáto výchova určite nie je ľahká. Ak nemajú rodičia odborné vzdelanie, zisťujú ako postupovať, kde sa len dá. V materskej škole sú odborníci a vedia deťom pomôcť aby sa rozvíjali po všetkých stránkach, poradiť a toto je veľké plus pre deti aj rodičov,“ vysvetľuje psychologička s tým, že ide o deti, ktoré sa ťažko zaradia do kolektívu. „Väčšinou majú vytvorený svoj vlastný svet a vyžadujú starostlivosť jednej osoby priamo iba pre nich. Navštevovať preto bežnú materskú školu nie je pre nich vhodné, ak tam má učiteľ ešte ďalších 20 detí, ktorým sa má venovať. Ťažko sa potom môže venovať jednému výhradne, ktoré má iné potreby, inak sa správa a potrebuje individuálny prístup,“ dodáva Vodičková. Odborníci, ktorí budú s deťmi pracovať vedia podľa nej presne ako postupovať, aby sa dieťa správne rozvíjalo po rečovej, kognitívnej, emocionálnej či sociálnej stránke.
Menej stresu
Výhodou je aj to, že rodičia a deti nemusia dochádzať. „Je to jednoduchšie, ak nemajú deti materskú školu tak ďaleko. Viac ako iné deti, majú totiž rady rady svoje rituály. Dochádzanie prináša viac stresu, časové napätie, väčšiu pravdepodobnosť narušenia zažitých rituálov. Keď je škôlka bližšie, eliminujú sa stresové faktory, čo prospieva rodičom a samozrejme, následne aj deťom,“ hovorí psychologička Vodičková.
Chceli ju už skôr
Riaditeľ Dušan Saksa hovorí, že špeciálna materská škola je súčasťou spojenej školy internátnej a o jej zriadenie žiadali rodičia. „Mala byť otvorená už v minulom školskom roku, keď mali záujem dvanásti rodičia. Žiaľ, legislatíva je postavená tak, že sme žiadosť o zaradenie do siete škôl a školských zariadení dali neskôr, preto zriaďovacia listina je od 1. septembra 2014,“ povedal Saksa. Do materskej školy malo nastúpiť desať žiakov. „Dvaja sa, žiaľ, v priebehu prázdnin odhlásili, takže ich je osem žiakov v dvoch triedach s dvomi pani učiteľkami a jednou pani asistentkou. Jeden sa odhlásil z dôvodu dlhodobého vycestovania do zahraničia a jeden pre zhoršenie zdravotného stavu,“ informoval riaditeľ Saksa. Z ôsmich detí, ktoré prijali je šesť s poruchou autistického spektra a dve deti s mentálnym postihnutím.
V materskej škole pracuje centrum špeciálneho pedagogického poradenstva, kde sú špeciálny pedagóg, psychológ a sociálny pedagóg. Služby chcú rozšíriť. „Máme požiadavku na zriadenie fyzioterapeutickej miestnosti a miesto fyzioterapeuta. Tiež na zriadenie snoezelen miestnosti, čo je špeciálna miestnosť, kde sa prostredníctvom svetelných a zvukových prvkov a tiež vôní stimulujú u detí ich zmysly,“ uviedol riaditeľ Saksa.
Základná a už aj materská škola
S deťmi predškolského veku doteraz v Považskej Bystrici nepracovali. Mali len základnú školu pre deti s autizmom. Funguje už štvrtý rok. „Je určená pre deti s mentálnym postihnutím ale aj bez neho. Z prvých žiakov sú dnes už ôsmaci. Dvaja bez postihnutia sa veľmi dobre uchytili a na niektoré predmety sú mimoriadne nadaní. Jeden je veľmi jazykovo zdatný a druhý vyniká v matematike a fyzike. Nechcem predpovedať, kde budú v štúdiu pokračovať ďalej, ale myslím si že by zvládli aj gymnaziálne učivo,“ hovorí Saksa. V základnej škole pre žiakov s autizmom je 17 žiakov v štyroch ročníkoch. Z toho je 9 bez mentálneho postihnutia. Ide o deti zo širšieho okolia a 5 detí je ubytovaných na internáte. Práca s predškolákmi je pre školu výzvou. „Pracujeme vždy s deťmi do 6 do 25 rokov. Práca s mladšími deťmi od 3 do 5 rokov sú aj pre nás výzvou. Sme kapacitne nastavení na 16 detí, v dvoch triedach po ôsmich. Pri maximálnom naplnení by mali už aj učiteľov štyroch a dvoch asistentov. Starostlivosť je denná a MŠ navštevujú od pondelka do piatku v čase od 7. do 15. hodiny. Prispôsobíme sa však aj individuálnym požiadavkám rodičov,“ uviedol Saksa.
Vyjadrenie metodičky
Metodička odboru školstva Okresného úradu v Trenčíne Jarmila Rajnincová hovorí, že špeciálna materská škola je aj v Brezolupoch. Tá je určená pre deti s narušenou komunikačnou schopnosťou. Materská škola v Považskej Bystrici je pre deti so zdravotným znevýhodnením, kde patrí aj autizmus. Podľa Rajnincovej je výhodou, ak môžu tieto deti navštevovať takéto zariadenie namiesto bežnej materskej školy. „Práve deti so zdravotným znevýhodnením potrebujú materské školy, aby to naštartovalo ich socializáciu, aby sa naučili určitú dobu sústrediť na nejakú činnosť. Ak sú v domácom prostredí, majú potom veľmi ťažký štart v základnej škole,“ vysvetlila Rajnincová.