Utorok, 15. október, 2019 | Meniny má Terézia

Internet môže byť účinný aj v komunálnych voľbách

Oslovovanie potenciálnych voličov na novembrové komunálne voľby je v našomregióne v plnom prúde. Stratégií na ich zaujatie je mnoho.

TRENČÍN. Odborník na politický marketing Michal Fiabáne hovorí o nových prvkoch politických reklám, ako i o nebezpečenstve negatívnych kampaní pre demokraciu.

Objavia sa v kampaniach na nasledujúce komunálne voľby nejaké nové prvky? Aké konkrétne?

- Najvýraznejšou zmenou bude určite miera využitia online nástrojov a sociálnych sietí. Na národnej úrovni už tento posun prebehol. Aj politici si uvedomili, že kampaň na sociálnych sieťach im síce sama o sebe voľby nevyhrá, ale neoplatí sa ich podceniť. V tomto smere sa budú komunálne voľby 2014 výrazne líšiť od roku 2010. Očakávame väčšiu prítomnosť kandidátov na webe aj na sociálnych sieťach a zároveň väčšiu profesionalitu týchto kampaní oproti minulosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sa v oslovovaní voličov líšia kampane jednotlivých volieb?

- V komunálnych voľbách sú volebné arény, v ktorých kandidáti súťažia, oveľa menšie, než je to napríklad v parlamentných voľbách. Ľudia sa navzájom často poznajú a v kampani zaváži viac meno a osobnosť kandidáta ako stranícka značka. Zisky hlasov sa v komunálnych voľbách počítajú na tisícky alebo dokonca len na stovky, nie na desaťtisíce a státisíce. Veľakrát rozhoduje o víťazstve doslova niekoľko hlasov. To má za následok, že komunálne voľby sú oproti iným typom volieb oveľa osobnejšie a bezprostrednejšie. Kampane bývajú viac o konkrétnych riešeniach pre danú obec než o neurčitých sľuboch. Hodnotové spory, delenie na ľavicu a pravicu či liberálov a konzervatívcov je v týchto voľbách zvyčajne menej podstatné. Aj preto dochádza na komunálnej úrovni často k divokým volebným koalíciám, ktoré by boli na národnej úrovni nemysliteľné.

Oslovujú ľudí viac billboardy s rôznymi heslami alebo konkrétnymi sľubmi na zmenu situácie v meste či obci?

- Billboard musí byť v prvom rade zrozumiteľný a jasný. Pokiaľ mi trvá pochopenie odkazu na reklamnej ploche viac ako sekundu, nie je to dobrý odkaz. Čím viac vychádza posolstvo na billboarde z potrieb cieľovej skupiny voličov, tým je kampaň úspešnejšia. Kandidát musí mať jasno v tom, čo chce jeho prostredníctvom odkomunikovať, ako to chce komunikovať a koho ním chce osloviť. Niekedy účinkuje lepšie volebné heslo, inokedy konkrétny sľub, vždy ale funguje to, čo vystihne emóciu voličov, atmosféru, náladu a potreby ľudí v konkrétnom mieste. Kandidát, ktorý chce uspieť, by preto mal dôverne poznať svojich voličov.

Aký typ kampane podľa vás najviac ovplyvňuje verejnú mienku?

- Vo všeobecnosti majú, samozrejme, najsilnejší vplyv na verejnú mienku mienkotvorné, celonárodné médiá – televízia, rozhlas a prestížne denníky. Veľkú rolu často hrajú aj úvodné prieskumy verejnej mienky prezentované v týchto médiách, keďže takpovediac „rozdajú karty“ a podajú informáciu o tom, ktorí kandidáti budú súperiť o víťazstvo. Ak sa ale držíme kontextu komunálnych volieb, do týchto médií sa dostanú maximálne kandidáti na primátorov krajských miest, pre bežného komunálneho politika sú ako nástroj komunikácie nedostupné.

Má u voličov viac úspechov konfrontačná kampaň alebo skôr miernejšia, upozorňujúca na možnosť vykonania určitých zmien v rámci mesta či obce?

- V prvom rade platí, že negatívna kampaň by nemala zaznieť z úst samotného kandidáta. Ten by mal byť, naopak, spájaný s pozitívnou ponukou voličom. Väčšina kandidátov sa preto k antikampaniam nepriznáva, a tie ostávajú oficiálne anonymné. Na druhej strane, vždy bude existovať určitá skupina voličov, ktorej vyhovuje konfrontačný štýl komunikácie, vymedzovanie sa „proti“ niečomu a nie „za“ niečo. O konfrontačnej alebo negatívnej kampani sa zároveň nedá povedať, že by preukázateľne dvíhala preferencie kandidátovi, ktorý je jej autorom. Skôr je účinná ako spôsob diskreditácie konkurenta, keďže znechucuje jeho podporovateľov. Negatívne kampane prispievajú k celkovému znechuteniu voličov z politiky, ktorí počas silne konfrontačných kampaní nadobúdajú pocit, že nemá význam ísť voliť, lebo aj tak sú všetci politici rovnakí. Mnohí odborníci považujú negatívne kampane za jeden z dôvodov klesajúcej volebnej účasti v západných demokraciách. Konkrétne v stredoeurópskom kontexte je účinnosť negatívnych kampaní minimálne otázna. Úspech kampaní Andreja Babiša v Čechách a Andreja Kisku v posledných prezidentských voľbách u nás sú toho príkladom. Obaja boli počas kampane terčom intenzívnych antikampaní a voľby vyhrali s pozitívnymi odkazmi voličom.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  4. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  5. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  6. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov?
  7. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  8. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  2. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  3. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  4. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  6. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  7. Otvorenie nového sídla DELTA sprevádzala virtuálna realita
  8. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 109
  2. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 12 994
  3. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 12 592
  4. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 10 569
  5. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 10 383
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 10 034
  7. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 10 029
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 9 004
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 8 821
  10. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 563

Hlavné správy z SME | MY Považská - aktuálne správy

FOTO: Vodič zničil auto, oplotenie i mostík, skončil v potoku

Muž na mieste odmietol fúkať, hrozí mu až ročné väzenie.

Domaniža (v červenom) je z tria našich zástupcov v 4. lige najvyššie.

Mesto sa dohodlo, aby ukončilo niekoľkoročný spor

Medzi mestom Dubnica nad Váhom a súkromnou základnou umeleckou školou, ktorej boli v minulosti zadržiavané finančné prostriedky, došlo k dohode.

Spor medzi školou a mestom bol v minulosti veľmi často diskutovanou témou na zasadnutiach zastupiteľstva. Zapájali sa aj rodičia žiakov.

V Papradne plánujú rozšíriť ihrisko

Pribudnúť by mal priestor pre najmenšie deti, plánujú aj workoutové prvky.

Ihrisko v Papradne ešte plánujú rozšíriť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Logistický park známej značky by mali otvoriť začiatkom budúceho roka

V areáli CTParku v Trnave bude mať spoločnosť prenajatých 50 tisíc štvorcových metrov.

Prepadla sa cesta, úsek policajti uzavreli

Medzi obcami Merašice a Dolné Trhovište v okrese Hlohovec sa prepadla vozovka.

Trocha kokaínu a veľa trávy. V Bučanoch zasahovali kukláči

Trnavskí kriminalisti v spolupráci s príslušníkmi NAKA odhalili v obci Bučany pestovateľa marihuany.

Splnili všetky podmienky, z obce Nesvady bude mesto

Nesvady sa stanú mestom od 1. januára budúceho roka.

Vybrali SME

Už ste čítali?