POVAŽSKÁ BYSTRICA. Festival, ktorý je známy pod skratkou DEDIF, je už niekoľko rokov možnosťou na prezentáciu detských divadelných súborov v meste. Zmenami prešiel už minulý rok. Osvedčili sa. Preto aj teraz bol zameraný skôr na kreativitu detí.
Báseň poznali
Ústrednú témou festivalu bola báseň Miroslava Válka Neviditeľné auto, viditeľný strom. Deti si v troch tvorivých dielňach mali pripraviť prezentáciu na túto tému. A podarilo sa im za deväťdesiat minút pripraviť skutočne obdivuhodné dielka. Navyše, v dielňach sa stretli malí herci z rôznych súborov, takže neboli na seba zvyknutí, mali aj iných pedagógov. „Bolo vidieť, že deti báseň poznajú. Jej adaptáciu na divadelnú scénu dokázali výborne zvládnuť,“ pochválila hercov Mária Martikáňová z Považského osvetového strediska, ktoré podujatie organizuje s tým, že tému vyberali pedagógovia.
Ku komornej atmosfére festivalu podľa nej pomohla aj zmena prostredia, už druhý rok je v Základnej umeleckej škole Imra Weinera Kráľa. „Festival bol vždy o deťoch pre deti. Preto sme pre ne chceli nájsť prostredie, kde by sa cítili dobre a mali vhodné podmienky na svoju prácu. V ústrety nám vyšla ZUŠ IWK, za čo im určite patrí poďakovanie,“ vysvetlila zmenu prostredia Martikáňová.
K samotnému programu doplnila, že bol rozdelený na niekoľko častí. V prvej sa predstavil súbor Imro, premostením medzi ním a tvorivými dielňami bolo prekvapenie, ktoré pripravili Eva Žibrúnová a Iva Semančíková a tretia časť boli samotné tvorivé dielne. Nechýbalo ani spätné hodnotenie zo strany detí, ktoré sa mohli vyjadriť k tomu, čo sa im páčilo, nepáčilo a čo by chceli zmeniť.
Zmenený scenár uvítali
Už druhý rok nie je festival prehliadkou vystúpení divadelných súborov, ale zameraný na tvorivosť. Deti spracovávali pod vedením pedagógov ústrednú tému v dielňach zameraných na prácu s bábkou, pohybovú dramatizáciu a hudobnú dramatizáciu.
Nová forma sa im veľmi páčila. „Bolo tu veľa zábavy, tvorivé dielne sú ozaj tvorivé. Páčilo sa mi, že som si mohla zahrať s marionetovými bábkami, ale aj to, že som sa uliala zo školy,“ usmiala sa Alicia Briestenský.
Spokojná bola aj Nina Šimíková, ktorá ocenila, že si mohla zahrať s marionetami. „Trošku ťažké bolo vymýšľať rozprávku, ale pomohla nám Oľga Banincová. Škoda, že divadlá na začiatku festivalu neboli trocha dlhšie,“ pripojila sa k Alicii.
Na záver festivalu mali deti možnosť napísať, čo by na festivale v budúcnosti zmenili. Ich pripomienky boli rôzne, od žartovných až po inšpiratívne. Uvítali by napríklad, keby si sami mohli vyberať, do ktorej tvorivej dielne sa zapoja. Jakub Pekar, ktorý tiež pracoval v dielni s bábkami, by však nič nemenil. „Páčilo sa mi všetko. Pekné bolo aj to, čo urobili v iných tvorivých dielňach,“ skonštatoval.
Páči sa i pedagógom
Deťom sa venovali tri pedagogičky, ktoré sú aj vedúcimi súborov. Eva Žibrúnová z Domina novú formu festivalu uvítala. „Predtým bol v podstate záverom divadelnej sezóny. Problém bol v tom, že predstavenia, s ktorými sa súbory predstavovali, sme už poznali zo súťaží. Chcelo to preto zmenu. Prvýkrát sme ju urobili vlani. Tvorivé dielne sú podľa mňa oveľa väčším prínosom. Deti majú možnosť lepšie sa spoznať navzájom, rovnako ako aj lektorky iné deti ako tie, čo majú v súbore. Myslím, že deti zmenu ale i dnešnú tému zvládli na výbornú,“ povedala.
Spokojná bola aj Oľga Banincová, ktorá sa venovala deťom pri práci s bábkami. „Boli úžasné, skôr som ich musela krotiť, aby si oddýchli, ako motivovať k práci. Na začiatku, pokiaľ si zvykli na prácu s bábkami, mali trocha problém, ale potom im to išlo jedna radosť.“
Iva Semančíková viedla deti v pohybovej dielni. Aj jej sa páči, že mala možnosť spoznať iných hercov ako svojich z Imra, rovnako jej zverenci iných pedagógov. „Všetkým nám išlo o to, aby si deti festival užili a zabavili sa,“ dodala.
Autor: VŽ