ILAVA. S parkovaním na ilavskom námestí majú problémy už dlhodobo. Závorový parkovací systém na aprílovom zasadaní Ilavčania rázne odmietli. Minulý týždeň otázku otvorili opäť.
Riešitelia projektu obyvateľom predstavili ďalšie možnosti parkovacích systémov, medzi nimi opäť aj závorové. Ani tentoraz spokojní neodišli, mali veľa výhrad.
Riešenie nechali na odborníkov
Pôvodne navrhovaný parkovací systém sa obyvateľom nepáčil. Ostrá diskusia pred pol rokom vyústila až do pozastavenia územného konania. Mesto zverilo vypracovanie ďalších návrhov do rúk Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Vypracovali projekt Finančná a multikriteriálna analýza parkovacieho systému v Ilave. Riešitelia ho minulý týždeň predstavili verejnosti.
Martin Bolo, zodpovedný riešiteľ projektu, predstavil obyvateľom šesť možných variantov parkovacích systémov na námestí. „Nulový variant predstavuje variant bez realizácie úprav. Vybudovanie pešej zóny v centrálnej mestskej zóne, parkovací závorový systém so samoobslužnými terminálmi, parkovací závorový systém s obsluhou, bezzávorový parkovací systém s platbou parkového v parkovacom automate a bezzávorový parkovací systém s platbou parkového formou SMS platby,“ vymenoval jednotlivé možnosti, ktoré neskôr podrobnejšie vysvetlil.
Navrhované riešenie
Ako najvhodnejšiu možnosť odporučili parkovací závorový systém so samoobslužnými terminálmi. „Odporúčame tretí variant. V prípade jeho realizácie by bolo vhodné podporovať aj ďalšie druhy dopravy. Napríklad pešiu dopravu vyznačením priechodu pre peších, cyklistickú dopravu osadením stojanov pre bicykle na ostrovčekoch a podobne,“ odporúča Bolo.
Občania mali k tomuto riešeniu hneď niekoľko výhrad. Nepáčilo sa im, že opäť navrhli variant so závorami. Poukázali na to aj niektorí poslanci. Uznesenie, ktoré prijali, totiž hovorí o vypracovaní dvoch návrhov riešenia parkovacieho systému na námestí tak, aby neboli uzavreté závorami. „Pred piatimi mesiacmi nám bolo prisľúbené, že nám budú predložené návrhy bez rámp. Prečo sa tu teda o nich vôbec bavíme. Toto je všetko, na čo sme päť mesiacov čakali?“ zaznela pripomienka od obyvateľov.
Predložili štúdiu, nie konečné riešenie
Roman Ondrejka, riaditeľ ústavu a riešiteľ projektu tvrdí, že žiadny zo šiestich variantov nepreferovali. „Spomínaných šesť variantov sme hodnotili úplne nezávisle. Projekt predkladáme ako štúdiu, nie ako konečné riešenie, ktorý variant treba realizovať. Nepreferovali sme ani jeden variant, snažili sme sa zhodnotiť všetky možnosti, ktoré prichádzajú do úvahy. Konečné rozhodnutie je na mestskom zastupiteľstve a meste,“ vysvetlil.
Bez názorov občanov
Kameňom úrazu bolo aj opomenutie petície, ktorú občania spísali už dávno s tým, že v žiadnom prípade nesúhlasia so závorovým systémom. Ústavu občania vyčítali, že petíciu a ich názory pri spracúvaní štúdie odignorovali. Aj niektorí poslanci vyjadrili nesúhlas s tým, že riešitelia projektu nebrali do úvahy, čo chcú obyvatelia mesta.
Roman Ondrejka tvrdí, že parkovací systém riešili z hľadiska deviatich kritérií. „Do tejto kategórie kritérií nepatria kritériá, ktoré sú založené na názoroch neodbornej laickej verejnosti. Toto je odborný názor a takéto subjektívne kritérium nemožno zakomponovať do kritérií multikriteriálnej analýzy,“ objasňuje. „Bolo to možno aj na dobro veci , lebo sme urobili odbornú štúdiu, ktorá nebola ovplyvnená názormi verejnosti a objektívne zhodnotila všetky možné varianty,“ uzavrel.
Problémom je aj väznica
Niektorých poslancov tiež zaujímalo, ako je v systéme riešený vjazd a výjazd záchranných zložiek a eskorty. „Podľa nášho názoru nebolo v analýze zohľadnené špecifikum Ústavu na výkon trestu odňatia slobody v Ilave z hľadiska eskortovania obvinených a odsúdených,“ upozornil Daniel Blaško, zástupca ilavskej väznice. „Eskort, teda ozbrojené sprevádzanie odsúdených a obvinených, tvoria kolóny vozidiel v počte desať až dvanásť vozidiel, niekedy je súčasťou kolóny aj autobus. Tieto vozidlá majú prednostné jazdy, cieľom je prepravenie odsúdeného a obvineného rýchlo a bez zastavenia. Je nepredstaviteľné, že táto eskorta zastaví pri závore,“ dodal s tým, že takéto rozhodnutie by priamo ohrozovalo funkcie ústavu.
Riešitelia projektu reagovali na pripomienku tým, že námestie je pod kamerovým dohľadom a aj táto situácia je vraj riešiteľná.
Ďalšie pripomienky
Občania uvažovali o ďalších výhodách a nevýhodách odporúčaného variantu. Problematickým sa im zdá tiež zriadenie odťahovej služby a mestskej polície, ktorá je pri odporúčanom variante potrebná.
Do diskusie sa dostal aj termín realizovania merania frekvencie vozidiel. „Meranie sa realizovalo 6. augusta. Tento termín nie je vhodný na meranie frekvencie, nakoľko sú prázdniny a dovolenky,“ tvrdia občania. Zaujímalo ich tiež, ako bude riešené parkovanie na súkromných pozemkoch v centre mesta a či zo strany mesta nedôjde k obmedzovaniu súkromného vlastníctva.
Niektorí si myslia, že problém s parkovaním sa presunie na okrajové parkoviská, a tak sa nič nevyrieši. Medzi občanmi sa však našli aj takí, ktorí navrhnuté riešenie podporili. Mali ale viacero otázok ohľadne fungovania systému a jeho spoplatnenia.
Niekoľko ďalších výhrad mali aj poslanci. Nepáčilo sa im, že rozhodovať o zrealizovanom systéme bude nové zastupiteľstvo. Tiež vyjadrili pochybnosti, či nebolo porušené uznesenie, ktoré nedávno schvaľovali.
„Občanom chceme ponúknuť všetky možné varianty, aby si ich mohli porovnať a zhodnotiť, čo je pre nich najlepšie. Diskusia bude pokračovať a občania sa budú ďalej vyjadrovať. Potom sa bude vyhodnocovať a rozhodovať bude už nový poslanecký zbor,“ doplnil prednosta Ľubomír Turcer.
Parkovací závorový systém so samoobslužnými terminálmi
Tento variant predstavuje riešenie parkovania v centrálnej mestskej zóne, pri ktorom je prevádzka plneautomatizovaná. Parkovací závorový systém bude pozostávať z 8 závor (4 na vjazde a 4 na výjazde), 3 automatických pokladní, 4 výdajných stojanov, 4 výjazdových terminálov a 4 kamier, prípadne 8 čítačiek poznávacích značiek.Rezidenti budú držiteľmi identifikačnej bezkontaktnej karty. Túto bezkontaktnú kartu priložia pri vjazde do centra na snímač, ktorý je umiestnený na vjazdovom terminály. Pri odjazde z parkoviska vozidlo zastaví pred závorou a vodič sa identifikuje bezkontaktnou kartou na terminály. Po kladnej identifikácii sa výstupná závora otvorí a vozidlo opúšťa centrálnu mestskú zónu.
Vodiči, ktorí nie sú držiteľmi rezidentskej karty, si pred vstupom do mestskej zóny prevezmú po zatlačení tlačidla z výdajného stojana parkovací lístok. Po prevzatí karty sa automaticky otvorí vstupná závora. Vodič si lístok odloží a pred odchodom uhradí parkovné v jednej z troch automatických pokladní.
V prípade, že bolo parkovné uhradené alebo doba parkovania nepresiahla limit bezplatného parkovania, závora sa otvorí a vodič opustí zónu. V prípade, ak parkovné nebolo uhradené alebo bol prekročený čas na odjazd z parkoviska, na displeji sa zobrazí informácia o nutnosti doplatiť parkovné.