POVAŽSKÁ BYSTRICA. Kurátor výstavy Milan Mazúr si pri otváraní výstavy Igora Mosného požičal citát francúzskeho sochára Augusta Rodina. „Ten povedal, že majstrami sú umelci, ktorí pozorujú svojimi vlastnými očami to, čo videl pred nimi už každý človek. Ale oni dokážu nájsť krásu v tom, čo je pre ostatných ľudí príliš obyčajné,“ parafrázoval citát slávneho umelca a dodal, že vystihuje výstavu Igora Mosného.
O výstave a kresba
Milan Mazúr poukázal tiež na veľkú remeselnú zručnosť autora, prácu s viacerými materiálmi a ovládanie mnohých výtvarných techník. Aj výstava v galérii ponúka širokú škálu tvorivého vyjadrenia. „Vybral som zlomok toho, čo som nedávno vystavoval v Oravskej galérii. Ide skôr o komornejšie veci,“ povedal Igor Mosný.
Na výstave sú výtvarné diela aj sochy. „Kresba je pre sochára prvoradá, lebo myšlienkový záznam je primárne v kresbe. Materiál totiž odoláva viac a v kresbe sa dá zachytiť rýchlejšie,“ vysvetlil autor.
Diela z námestí
Tie „nekomorné“ diela Igora Mosného poznajú aj obyvatelia stredného Považia z verejných priestranstiev. Každodenne ich míňajú, či už na prechádzkach, cestou do práce a podobne. Robil pre Námestie sv. Anny v Trenčíne pamätník obetiam komunizmu, ktorý tvoria štyri stĺpy spravodlivosti s reliéfnou bronzovou doskou s anonymnými tvárami obetí režimu, tiež sochu vodníka, ktorý vylieza na Štúrovom námestí zo studne alebo fontánu Zelená žaba pre kúpeľné mestečko Trenčianske Teplice. „Robil som aj fontánu pre mesto Púchov,“ dodáva ešte autor.
Diela sú však známe aj v zahraničí. Pre mesto Rím robil aj realizáciu pamätníka Alexandra Dubčeka. Mesto Rím v ňom zarezonovalo a niektoré diela na výstave v galérii sú výsledkom tohto vnemu. Jeden z pamätníkov, konkrétne sochárovi Vladovi Kompánkovi, osadili v Rajci len nedávno.
Menšie dielko sa nachádza aj na výstave. „Pre sochára je intímny priestor ateliéru, kde urobí komorné veci, dôležitý a prvotný, ale potom je vždy veľmi dobré, keď môže dielo zrealizovať do voľného priestoru, kde ho vnímajú ľudia dennodenne,“ hovorí Mosný.
Vzťah k Považiu
Autor prezradil, že do pätnástich rokov vyrastal v Košeci. „Považie mi prirástlo k srdcu. Vždy, keď chodím autom, rád pozorujem Váh, ako sa prediera údolím a rozmýšľam aj o tom, ako tu blúdil v minulosti. Tento kraj mám rád,“ hovorí.
Niektoré veci realizoval kedysi v Kremnici, teraz však spolupracuje pri odlievaní bronzových sôch skôr s firmami na Považí, ktoré sa venujú liatiu. „Našiel som tu mnoho styčných bodov, ktoré som nenašiel možno ani v Trenčíne. Vytvoril som si veľmi dobré zázemie ľudí, s ktorými spolupracujem,“ prezradil autor.
Kombinácia materiálov
Autor rád kombinuje rôzne materiály. „Primárne je to drevo, veď môj otec bol stolár, takže geneticky sa vzťah k drevu preniesol a kombinujem ho s kovmi. Keď si niektoré veci overím v dreve, transformujem ich aj do bronzu, prípadne kameňa, modifikujem. Drevo totiž môžete vystaviť v interiéri, ale keď chcete sochu do exteriéru, je lepší kameň alebo bronz,“ hovorí sochár.
Inšpirácia a symboly
Inšpiráciu hľadá v prírode a každý deň prežívať naplno od rána, pozoruje pritom celkom bežné veci denného kolobehu. Všíma si detailne aj človeka.
Na výstave je veľa sôch – hláv. „Hlava nesie myšlienkový posun jedinca, preto som sa na to zameral,“ hovorí autor. Viaceré diela na výstave nesú symboliku skrytých ľudských pochodov. Aj iné jeho diela sú silne symbolické. Napríklad schody sú ponáškou na Egypt a pripomínajú, že človek môže vystúpiť veľmi vysoko, ale môže veľmi rýchlo tiež spadnúť dolu, na čo by nemal zabúdať.
Diela Igora Mosného budú v MG Art Galérii v Považskej Bystrici vystavené do 11. januára.
O autorovi
Tvorba sochára Igora Mosného pozná hlavne verejnosť v Trenčíne, kde autor žije a tvorí. Igor Mosný /1959/ študoval v rokoch 1974 - 1978 na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Kremnici, odbor umelecké kováčstvo a v rokoch 1979 - 1985 absolvoval Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, oddelenie reliéfneho a figurálneho sochárstva. Pôsobí v slobodnom povolaní a venuje sa sochárskej tvorbe v celej svojej škále, počnúc komornou plastikou, plaketami, pamätnými doskami, končiac veľkorozmernými sochárskymi realizáciami pre architektúru a exteriér.(DP)