POVAŽSKÁ BYSTRICA. Kto pri návšteve rôznych zaujímavých miest rád zablúdi aj do galérie alebo zvykne pri prehliadke historických pamiatok obdivovať hlavne diela starých majstrov, určite by si nemal nechať ujsť výstavu Vladislava Zabela.
Starí majstri a mystika súčasnosti
Kurátor výstavy Milan Mazúr hovorí, že ako historik umenia má Vladislav Zabela nesporne rád návraty k starým maliarom. „Venuje sa ich teórii a zároveň ju „preklápa“ do súčasného obdobia. V prvej časti výstavy ponúka svoju mystifikáciu podloženú vlastným výtvarným výskumom pridržiac sa technikami a štýlmi či predlohami starých majstrov ako Tizian, Caravaggio, Ribero podporujúc vzrušujúcu realistickú scénu a často zložitú mnohofigurálnu kompozíciu. V druhej časti divákovi ponúka akoby pohľad z okna svojej „hájovne“ v Lutišiach, ktorá mu slúži ako ateliér. Ateliér v prírode, do ktorého si „pozýva“ inosvet, svet podložený zážitkami z okolitej prírody, niekedy dejovo a mysticky opradený tamojšou atmosférou,“ hovorí o dielach Zabela Mazúr.
Dávno minulé a súčasnosť
Výber diel volil kurátor tak, aby zahŕňal rôzne obdobia tvorby od skončenia školy až doteraz, aby reprezentovali rôzne fázy umeleckého vývoja. Keď sa začal Vladislav Zabel venovať tvorbe, v deväťdesiatych rokoch bola maľba braná ako okrajová záležitosť. „Prišli nové, akčnejšie techniky. Staré techniky sa však nevyvíjajú, stačí im dať nový ideový rozmer a ešte stále sú nadčasové. Jednoducho používam starú techniku, ktorú aplikujete do novej situácie. Ide o päťstoročné receptúry, ale v technológii stojíte len jednou nohou a druhou treba byť mimo. Nosné je to duchovné, príbeh, ktorý chcete odovzdať,“ povedal Zabel s tým, že dávno minulé je premietnuté do súčasnosti a má veľmi čo povedať. Jeho tvorba akoby bola fixovaná na tri základné témy – láska, mytológia a k tomu blízko majú aj biblické motívy. Diela prepojené s dávnymi príbehmi či postavami sú pretavené do doby súčasnej svojským magickým spôsobom.
O autorovi
Vladislav Zabel žije a tvorí v Lutišiach a z času na čas v Amerike. Po ukončení Školy úžitkového výtvarníctva v Kremnici pokračoval v štúdiu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave (Veda o výtvarnom umení) a na Vysokej škole výtvarných umení, ktorých štúdium absolvoval v roku 2000 v ateliéri maľby profesora Jána Bergera.
Autor: BERKO