Riaditeľ nemocnice hovorí, že jeho vybudovanie prinesie určite väčší komfort pre pacienta.
POVAŽSKÁ BYSTRICA. Budovanie urgentného príjmu pripravujú už dlhšiu dobu. Nedávno riaditeľ garantoval, že jeho výstavba bude čoskoro realitou. Pacienti sa budú musieť pripraviť po dobu minimálne šiestich týždňov nepohodlia.
Verejné obstarávanie a výsledok
Nemocnica podľa slov riaditeľa ukončila verejné obstarávanie. Rozdelené bolo na dve časti, stavebnú a technologickú. „Na stavebnú v objeme asi 324-tisíc eur si súťažné podklady prevzalo 16 firiem a elektronickej aukcie sa nakoniec zúčastnilo 7. Už máme aj víťaza. Náklady budú nižšie ako v zadaní. Využitím elektronickej aukcie sa nám podarilo ušetriť 96-tisíc eur,“ informoval Rendek. Z ušetrených finančných prostriedkov by chceli dobudovať uvoľnenú časť kožného oddelenia, ak im zriaďovateľ takýto presun prostriedkov umožní.
Technologickú časť verejného obstarávania zrušili. „Dôvodom bolo, že sa prihlásil len jeden uchádzač. Túto v krátkom čase zopakujeme,“ povedal Rendek. Technologická časť bola v objeme 26-tisíc eur.
Práce
V čase výstavby nového urgentného príjmu sa musia pripraviť pacienti na nepohodlie. „Urgentný príjem bude fungovať v priestoroch, kde je aj teraz. S výstavbou budú preto súvisieť aj obmedzenia, čo sa týka vstupu do nemocnice. Pevne veríme, že urobíme navigačný systém na toto obdobie a že bude pre všetkých jasný a zrozumiteľný,“ povedal riaditeľ s tým, že pacientov budú včas informovať.
Výstavba bude rozdelená na dve etapy. „Prvá bude prebiehať v miestach, kde sú naše bankomaty a následne v priestoroch, kde funguje centrálny príjem momentálne,“ povedal riaditeľ.
Prechodné riešenie
V čase prestavby by mal príjem pacientov fungovať vo voľných priestoroch bývalého kožného oddelenia. „Niektoré ambulancie budú tu, ak budú spĺňať hygienické normy a iné, ako napríklad zákrokovňa, budú v rámci oddelenia,“ vysvetlil.
Je dôležitý a čo sa zmení
Urgentný príjem je pre každú nemocnicu dôležitý. „Nemocnica nevlastní svoju pohotovostnú službu. To znamená, keď niekto príde na pohotovostnú službu a lekári zvážia, že jeho stav je vážny a nutný na hospitalizáciu, prechádza pacient cez centrálny príjem k nám. Zároveň funguje ako zberňa všetkých pacientov, ktorých privezú záchranky,“ vysvetlil riaditeľ s tým, že určite neboli spokojní ako doteraz fungoval starý príjem v nemocnici. „Jednak po priestorovej stránke, lebo priestory boli tmavé a nie sú prevzdušnené. To však nie je až také podstatné, prioritná je zdravotná starostlivosť. V budúcnosti počítame s primárom urgentného príjmu, ktorý bude mať komplet na starosti urgentný príjem a koordináciu činnosti lekárov, ktorí budú slúžiť na jeho ambulanciách,“ povedal Rendek.
K tomu, či sa zvýši kapacita, čo sa týka priestoru a dispozičného riešenia v porovnaní so súčasným stavom sa konkrétnejšie nevyjadril. „Minimálne sa však zlepší priestorové vybavenie pre pacienta. Budú aj nejaké expektačné lôžka a všetko ostatné, čo musí urgentný príjem mať. Určite to bude pre pacientov lepšie. Ďalej negatívne na vás pôsobí, keď sedíte v nejakej nepresvetlenej miestnosti, čo sa vyrieši stavebnými úpravami,“ informoval riaditeľ. Na expektačných lôžka ležia krátkodobo pacienti do vydiferencovania zdravotného stavu, uplatňuje sa tam krátkodobá liečba, ktorá vyžaduje sledovanie pri lôžku.
Komfort by sa mal zlepšiť aj pre zabezpečenie centrálneho nahratia pacienta do systému. „V danej chvíli pacient čakal a nahratie bolo až na tej ambulancii, kde vstúpil. Teraz to chceme urobiť opačne. Pracovníci budú mať už pacienta zaevidovaného a o to viac času im zostane, aby sa mu venovali,“ vysvetlil Rendek.
Personál
Čo sa týka ďalšieho personálneho pokrytia urgentu, mimo primára, Rendek povedal, že zabezpečiť ho chcú takým spôsobom, ako fungoval doteraz. Teda zamestnancami, ktorých majú. „Ale chceli by sme zlepšiť komunikáciu, aby neboli také prestoje. Chceli by sme tiež traumatológa, lebo toto určite potrebujeme zlepšiť a rozšíriť aj ostatnú ambulantnú starostlivosť. Len s ľuďmi je problém a myslieť treba aj na zazmluvnenie cez poisťovne,“ spresnil Rendek.