Streda, 6. júl, 2022 | Meniny má Patrik, Patrícia

Na stavbe kanalizácie, ktorú robí Váhostav, sa sťažujú na problémy

Samosprávy čelia náporu sťažností od ľudí. Myslia si, že sa nerobí, ako by sa malo. Dodávateľ, ktorým je Váhostav, subdodávateľom neplatil.

Pohyb po hlavnej ceste je už dlho dosť nebezpečný. Pre autá aj chodcov.Pohyb po hlavnej ceste je už dlho dosť nebezpečný. Pre autá aj chodcov. (Zdroj: BERKO)

ILAVA. Prach, hluk, ohrozená bezpečnosť ľudí, rozbité autá. To je časť bilancie nedostatkov, ktoré musia obyvatelia v Ilavskom okrese strpieť počas výstavby kanalizácie. Tvrdia však, že aj práce sa na istý čas spomalili.

Zástupcovia samospráv sú rozhorčení, čelia množstvu sťažností. Kameňom úrazu je podľa nich aj to, že zákazku vyhrala firma, ktorá je v reštrukturalizácii. Investor hovorí, že harmonogram prác sa upravoval, ale posledné tri mesiace sa podľa nich pracuje intenzívnejšie.

Nedostatky a nebezpečná premávka

Najviac sťažností majú v časti Klobušice v Ilave a veľmi nespokojní sú aj obyvatelia Košece. „Nedá sa chodiť. Prechádzajú tu aj ťažké autá, napríklad plne naložené z cementárne. Niekedy im neostáva iné, len ísť po rozkopanej ceste, lebo vedľajší pruh nie je voľný. Kamene odlietavajú až na chodník a môžu niekoho trafiť,“ posťažovala sa mladá mamička Miroslava Kňažeková z Košece.

Dodala, že keď bola rozkopávka pri kostole, ohrozená bola aj bezpečnosť školákov. „Deti pomaly kľučkovali pomedzi autá. Keď som oslovila pána zo stavby, čo tam bol a púšťal autá, či by sa nepostavil na miesto, kde chodia deti, povedal, že on má stať tam, kde stojí. A má riadiť autá, nie dávať pozor na deti. Že ony tade chodia na vlastné nebezpečenstvo,“ spomenula jeden z konkrétnych problémov Kňažeková s tým, že deti nemali kadiaľ prechádzať.

Poukázala ešte na iný problém. „Oni niečo rozkopú a zase zahrnú, a tak dokola. Niekoľkokrát to isté,“ tvrdí s tým, že nikto veru nevie, kedy budú mať cesty hotové a ľudia sú nahnevaní. Uvítala by, keby ich obec viac tlačila aj s poslancami na zhotoviteľa.

Rozbité autá a úpravy ciest

Juraj Bartoš hovorí, že rozkopané je to už vyše roka. „Vždy na inom mieste. Najhoršie je, že sa to neudržiava a nezasýpa, keď sa dá. Nič sa nerobí,“ myslí si.

Nevie koho je to zodpovednosť a čo s tým ďalej bude. „Vraveli, čo som počul od známych, že už by sa malo začať asfaltovať. Kedy prídu nevedno,“ povedal Bartoš.

Aj podľa neho sú ľudia nespokojní a nadávajú. „Kolíziu na aute som, našťastie, nemal, ale na firemnom aute sme už menili všetky ramená aj čapy, boli doslova K.O. Čaká to možno aj ďalšie autá. A nielen naše, ale aj iných vodičov, ktorí sú nútení chodiť týmto úsekom,“ dodal.

A tak sa zmierime

Eva Podmajerská je z Ilavy a rovnaké problémy ako v Košeci majú ľudia aj tam. „Sú nahnevaní, že je všetko rozkopané, ale nateraz sa s tým asi nedá nič robiť. Trvá to dlho, ale neviem, ako to je v zmluve a ako by sme mohli ovplyvniť práce,“ hovorí pani Eva s tým, že aj jej prekáža tento stav a že sa nerobí, ako by sa malo.

„Ako obyvatelia sme si však zvykli, že mnohé veci nemôžeme ovplyvniť zo svojej pozície, tak sa s nimi zmierime,“ povedala pani Podmajerská s tým, že vie o rokovaniach zástupcov miest a obcí s pracovníkmi a ich snahe, aby to bolo čo najskôr hotové. „Viem tiež, že ľuďom neplatili, čo tu robia. Je to dosť nespravodlivé a zlé z morálneho hľadiska,“ dodala s tým, že to tiež prinieslo následky.

Sťažnosti na stránke

Rozhorčené reakcie sú aj na webovej stránke mesta Ilava. Niektoré sa objavili v ostatných troch týždňoch. „Nechápem, ako môže niekto takto vykonanú prácu, zaasfaltovanú časť vozovky v považovať za dokončenú. Dúfam, že mesto takto vykonané práce neprevezme. Mali by ste žiadať okamžitú nápravu,“ uvádza sa v jednom z príspevkov. Pisateľ kritizuje aj zaasfaltovanú cestu v Ladcoch a hovorí o výsmechu.

Podľa iného pisateľa ide o odfláknutú robotu. „Jedná sa o Ulicu okružnú v Klobušiciach. Pred týždňom bola odstránená vrstva štrku, ako-tak ujazdeného. Bolo to hrozné, ale už som si zvykol. Teraz máme na ulici jamu, autá musíme parkovať kade-tade po blate. Ja cez ulicu, bohužiaľ, ani neprejdem bez dobitia kolies. Chápem, že je tu stavenisko, ale keď tú cestu neopravujú, mohli by ju aspoň nechať zasypanú?“ píše sa v jednej z pripomienok.

Mário Hrubý dokonca uvádza, že odfláknutá robota začína ohrozovať ľudí, ktorí v meste a okolí žijú, treba konať. Za bezpečnosť zodpovedá podľa neho ten, čo sa o cestu stará. Vyzýva mesto na rokovanie so správcami komunikácií, ktorí majú bezodkladne riešiť vec s investorom a urobiť nápravu.

Výstavba a jej nedostatky

V Košeci sa problémy dotýkajú naozaj celej obce, nielen miestnej časti Nozdrovice. „Trvá to už naozaj dlho. Stav na cestách, prvej aj tretej triedy, je kritický, až havarijný. Snažili sme sa to riešiť aj cez kompetentné orgány, správcov ciest, zhotoviteľa a investora. Žiaľ, nápravy sme sa nedomohli,“ hovorí Radomír Brtáň, starosta Košece s tým, že sa nepodarilo domôcť, aby prácu robili tak, ako by mali.

„Už sme prekonali aj s našimi ľuďmi tu v obci naozaj veľmi komplikované situácie, keď bola výstavba chaotická,“ hovorí Brtáň.

Podľa neho obec nemá žiadne právomoci a kompetencie rozhodovať, ako bude zhotoviteľ fungovať, lebo nie sú účastníkmi zmluvného vzťahu. Sťažnosti ľudí sú podľa neho oprávnené. „Určite robili zhotovitelia na niektorých uliciach viaceré výkopové práce, hoci možno nemuseli. Podľa mojich informácií to bolo spôsobené aj tým, že nemali k dispozícii materiál, ktorý bolo potrebné osadiť do jednej ryhy s kanalizáciou. Takže je možné, že rozkopávali, aj keď nemuseli,“ opisuje situáciu Brtáň s tým, že to nie je vec, ktorú by bol oprávnený riešiť.

„Na to už je stavebný dozor a zhotovitelia, aby si ustrážili, ako efektívne je stavba zhotovená,“ hovorí Brtáň.

Nižšia cena, neplnenie záväzkov a kvalita

Brtáň tiež tvrdí, že bola vysúťažená oveľa nižšie, ako boli rozpočtované projektové náklady, a to sa zákonite podľa jeho názoru musí niekde objaviť. „Či sa to objaví pri asfaltovaní alebo sa objavilo počas výstavby, možno zistíme až po niekoľkých rokoch fungovania prevádzky. To je mi ťažko hovoriť, ale obávam sa veľa negatívnych dôsledkov vzhľadom na to, ako to fungovalo, prebiehalo,“ vyjadril sa starosta.

Dodal, že všetkým sú známe aj okolnosti, že subdodávatelia neboli uspokojení v rámci reštrukturalizácie na sto percent. „To mohlo zanechať stopy aj na kvalite práce.“

Zavalení sťažnosťami

Zavalení sťažnosťami boli a stále sú aj v Ilave. „Smola je, že Považská vodárenská spoločnosť vysúťažila takého dodávateľa, akého vysúťažila. Ak dodávateľ zadáva svoju prácu ďalším, menším subdodávateľom a živnostníkom, tým za ňu neplatí, práca potom tak aj vyzerá. Naťahuje sa to už od jesene minulého roka a stále nie sú komunikácie v takom stave, aby boli pohodlne zjazdné a urobené tak, ako má byť,“ hovorí Turcer s tým, že mesto podalo dokonca aj trestné oznámenie na zhotoviteľa. Zo všetkých inštitúcií, podľa jeho slov, dostali vyjadrenie, že Váhostav nič neporušil, že je všetko v poriadku.

„Tak si potom, prosím, urobte obraz, ako funguje tento štát, keď firmu, ktorá neplatí subdodávateľom, ešte podporuje vláda. My ako mesto alebo miestna samospráva nemôžeme robiť nič, len sa na to smutne pozerať,“ tvrdí Turcer.

Sťažnosti obyvateľov sú podľa mesta oprávnené. Najhoršie je na tom mestská časť Klobušice. „Aj na internete sú verejné diskusie na túto tému, niektorí reagovali doslova emotívne a osočovali primátora z nečinnosti. Miestna samospráva však nemá kompetencie ani žiadne právomoci, aby mohla vyriešiť túto situáciu,“ konštatuje Turcer.

Vyjadrenie Považskej vodárenskej spoločnosti

Projektového manažéra stavby za objednávateľa, Považskú vodárenskú spoločnosť, Jána Škopinského sme sa pýtali, či sa ľudia sťažujú oprávnene a či nedochádza k nedodržiavaniu termínov.
„Na stavbu máme uzatvorenú zmluvu so zhotoviteľom práce, je to Váhostav. Práce prebiehajú od decembra 2013 a termín ukončenia je september 2015. Na stavbu je spracovaný harmonogram, ktorý obsahuje štyri aktivity. Prvá je čistiareň v Dubnici, druhá čistiareň v Ilave, tretia je kanalizácia a štvrtá vodovod. Vodovod a kanalizácie sa umiestňujú do miestnych ciest, štátnych komunikácií a v súčasnosti prebieha realizácia týchto prác. Termín ukončenia sa dodržiava podľa zmluvy,“ tvrdí Škopinský.

Harmonogram menili

Dodáva však, že pôvodný harmonogram prác, ktorý bol súčasťou zmluvy, sa viackrát upravoval. „To podľa nasadenia. V súčasnej dobe je aktualizovaný posledný, ktorý hovorí o tom, že termín bude dodržaný s tým, že sa pracuje oveľa intenzívnejšie, ako to bolo pred asi tromi mesiacmi. O komplikáciách vie verejnosť veľmi dobre a boli to komplikácie, ktoré vznikli v súvislosti s insolventnosťou zhotoviteľa prác,“ hovorí Škopinský.
Ako je to s prácami
Práce v cestách, či už prvej až tretej kategórie, sú podľa neho vykonávané na základe rozkopávkových povolení správcov alebo užívateľov. „V tých sú stanovené podmienky, podľa ktorých by sa mali práce vykonávať. Je treba povedať, že v niektorých prípadoch dochádza ku zvýšenej prašnosti na miestnych komunikáciách z toho dôvodu, že práce sa robia za každého počasia aj počas sobôt a nedieľ a je problém s udržiavaním zjazdnosti aj prašnosťou,“ informoval Škopinský. Dodal, že podstatná vec pri organizácii práce je, že stabilizácia výkopov vodovodov aj kanalizácií v zmluve je najmenej tri mesiace a za toto obdobie sa nemôže robiť žiadna definitívna úprava. „Je treba strpieť toto obdobie, aj to, keď je potrebný čas na definitívnu úpravu,“ tvrdí Škopinský.


Nedodržanie a pokuta

Objednávateľ má v zmluve zmluvnú pokutu v prípade nedodržania termínu na ukončenie stavby, ktorú si bude podľa Škopinského uplatňovať investor.
Výstavba sa realizuje z eurofondov. Ide o investíciu 25-miliónov eur aj s rezervou.

Váhostav tvrdí, že termín dodrží

Obrátili sme sa s otázkami aj na firmu, ktorá je dodávateľom prác. Za Váhostav – SK, a. s, odpovedal hovorca Tomáš Halán.

Pri výstavbe boli problémy, keď ste neplatili dodávateľom a stavba nenapredovala, ako mala. Prečo sa tiež niekoľkokrát menil harmonogram prác?

- Spoločnosť VÁHOSTAV – SK, a. s., priznala, že mala problémy s včasnou úhradou svojich záväzkov. Spoločnosť preto požiadala súd o povolenie reštrukturalizácie, počas ktorej si firma riadne plní svoje povinnosti voči dodávateľom. Pri obdobných rozsiahlych projektoch nie je nič nezvyčajné, že sa mení harmonogram postupu prác. Každá revízia pritom predstavuje ukončenie diela v súlade so zmluvou o dielo.

Tiež sme sa dozvedeli, že ste ponúkli o štyridsať percent nižšiu sumu ako bola podľa projektovej dokumentácie.

- Zníženie ceny v akejkoľvek súťaži nezávisí od projektovej dokumentácie, ale od situácie na trhu, ktorý vytvoril takéto podmienky pre úspech v súťaži. Zníženie ceny o 40 percent bolo rozhodnutím vtedajšieho vedenia spoločnosti a odrážalo všetky náklady, s ktorými vtedy firma pri výstavbe počítala.

Neohrozí zníženie ceny kvalitu prác? Panujú tiež obavy, že kvalita prác pokrivkáva.

- V žiadnom prípade nepríde kvôli nižšej vysúťaženej cene k zníženiu kvality prác. Kvalita prác je daná technologickými postupmi a projektovou dokumentáciou schválenou investorom. To, čo sa podľa projektovej dokumentácie pri výstavbe vyžaduje, je a bude dodané a dodržané. Všetky obavy sú teda zbytočné.

Môže sa vaša spoločnosť za kvalitu zaručiť, ako aj za dodržanie termínu ukončenia stavby?

- Spoločnosť VÁHOSTAV – SK, a. s., splní dodržanie termínu podľa platnej zmluvy s investorom.

Najčítanejšie na My Považská

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slovákovi sa podaril zázračný vynález. Môže zmeniť predpovede počasia
  2. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  3. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  4. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  1. Do Prešova prišli e-kolobežky TIER
  2. Cvičenie po prekonaní ochorenia COVID-19
  3. Aké sú mýty a pravdy o našom zraku v letných mesiacoch?
  4. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť
  5. Prázdniny znamenajú oddych, ale aj riziká. Ako sa im vyhnúť?
  6. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  7. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  8. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 624
  2. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 15 982
  3. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 9 797
  4. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 8 142
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 688
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 972
  7. Akú trasu si vybrať do Chorvátska a koľko vás bude stáť 4 947
  8. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 288

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  2. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  3. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  4. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  5. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  6. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  7. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  8. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 120
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 333
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 342
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 917
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 407
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 405
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 405
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 625
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pri nehode utrpel zranenie motocyklista.

Dopravná nehoda sa stala v blízkosti nákupného centra v Považskej Bystrici.


SITA 8 h
Nedávny požiar v Handlovej vystrašil aj ľudí v regióne.

Po udalostiach z Prešova a Handlovej sú v pozore ľudia žijúci v bytovkách.


8 h

Šesťdesiat štyri strán nápadov a inšpirácií ako prežiť leto.


10 h

Trenčiansky samosprávny kraj zmodernizoval športový areál dubnického gymnázia. Využívať ho budú aj študenti susediacej priemyslovky.


TASR 5. júl

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K nezvládnutej organizácii sa vyjadrili aj usporiadatelia z agentúry Profi Event.


5. júl

Strelnú zbraň použili prvý raz.


5. júl

Dve ostatné letá zahatal koronavírus Slovákom dovolenku pri mori. Tak začali objavovať čaro dovolenky doma.


4. júl

Chlapec dopadol na striešku nad vchodom, z ktorej spadol na zem.


5. júl

Blogy SME

  1. Samuel Ivančák: Veľké mikropríbehy Mariana Zimu (rozhovor)
  2. Roman Kebísek: Na hrob maliara Maleviča pri Moskve sa zabudlo a rozorali ho. Teraz je tam nová štvrť
  3. Marian Letko: V krajine slnka, hmly, dažďa a síry (2. časť)
  4. Štefan Vidlár: Bulo Hulo
  5. Ján Šeďo: Sulíkovi palec hore, konečne niekto nielen tára !
  6. Ján Šeďo: Sme skvelí exportéri, vyvážame už aj medveďov !
  7. László Bindics: Matovič vyhral (aj) nad demokraciou.
  8. Unicef Slovensko: Šťastné stretnutia rodín po odlúčení v dôsledku vojny
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 24 120
  2. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 333
  3. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 8 342
  4. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 917
  5. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 4 407
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 4 405
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 405
  8. Tomáš Jacko: Ako dostať Róma z osady na Harvard 2 625
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  3. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  4. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  5. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  8. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu