Na stavbe kanalizácie, ktorú robí Váhostav, sa sťažujú na problémy

Samosprávy čelia náporu sťažností od ľudí. Myslia si, že sa nerobí, ako by sa malo. Dodávateľ, ktorým je Váhostav, subdodávateľom neplatil.

Pohyb po hlavnej ceste je už dlho dosť nebezpečný. Pre autá aj chodcov.Pohyb po hlavnej ceste je už dlho dosť nebezpečný. Pre autá aj chodcov. (Zdroj: BERKO)

ILAVA. Prach, hluk, ohrozená bezpečnosť ľudí, rozbité autá. To je časť bilancie nedostatkov, ktoré musia obyvatelia v Ilavskom okrese strpieť počas výstavby kanalizácie. Tvrdia však, že aj práce sa na istý čas spomalili.

Zástupcovia samospráv sú rozhorčení, čelia množstvu sťažností. Kameňom úrazu je podľa nich aj to, že zákazku vyhrala firma, ktorá je v reštrukturalizácii. Investor hovorí, že harmonogram prác sa upravoval, ale posledné tri mesiace sa podľa nich pracuje intenzívnejšie.

Nedostatky a nebezpečná premávka

Najviac sťažností majú v časti Klobušice v Ilave a veľmi nespokojní sú aj obyvatelia Košece. „Nedá sa chodiť. Prechádzajú tu aj ťažké autá, napríklad plne naložené z cementárne. Niekedy im neostáva iné, len ísť po rozkopanej ceste, lebo vedľajší pruh nie je voľný. Kamene odlietavajú až na chodník a môžu niekoho trafiť,“ posťažovala sa mladá mamička Miroslava Kňažeková z Košece.

Dodala, že keď bola rozkopávka pri kostole, ohrozená bola aj bezpečnosť školákov. „Deti pomaly kľučkovali pomedzi autá. Keď som oslovila pána zo stavby, čo tam bol a púšťal autá, či by sa nepostavil na miesto, kde chodia deti, povedal, že on má stať tam, kde stojí. A má riadiť autá, nie dávať pozor na deti. Že ony tade chodia na vlastné nebezpečenstvo,“ spomenula jeden z konkrétnych problémov Kňažeková s tým, že deti nemali kadiaľ prechádzať.

Poukázala ešte na iný problém. „Oni niečo rozkopú a zase zahrnú, a tak dokola. Niekoľkokrát to isté,“ tvrdí s tým, že nikto veru nevie, kedy budú mať cesty hotové a ľudia sú nahnevaní. Uvítala by, keby ich obec viac tlačila aj s poslancami na zhotoviteľa.

Rozbité autá a úpravy ciest

Juraj Bartoš hovorí, že rozkopané je to už vyše roka. „Vždy na inom mieste. Najhoršie je, že sa to neudržiava a nezasýpa, keď sa dá. Nič sa nerobí,“ myslí si.

Nevie koho je to zodpovednosť a čo s tým ďalej bude. „Vraveli, čo som počul od známych, že už by sa malo začať asfaltovať. Kedy prídu nevedno,“ povedal Bartoš.

Aj podľa neho sú ľudia nespokojní a nadávajú. „Kolíziu na aute som, našťastie, nemal, ale na firemnom aute sme už menili všetky ramená aj čapy, boli doslova K.O. Čaká to možno aj ďalšie autá. A nielen naše, ale aj iných vodičov, ktorí sú nútení chodiť týmto úsekom,“ dodal.

A tak sa zmierime

Eva Podmajerská je z Ilavy a rovnaké problémy ako v Košeci majú ľudia aj tam. „Sú nahnevaní, že je všetko rozkopané, ale nateraz sa s tým asi nedá nič robiť. Trvá to dlho, ale neviem, ako to je v zmluve a ako by sme mohli ovplyvniť práce,“ hovorí pani Eva s tým, že aj jej prekáža tento stav a že sa nerobí, ako by sa malo.

„Ako obyvatelia sme si však zvykli, že mnohé veci nemôžeme ovplyvniť zo svojej pozície, tak sa s nimi zmierime,“ povedala pani Podmajerská s tým, že vie o rokovaniach zástupcov miest a obcí s pracovníkmi a ich snahe, aby to bolo čo najskôr hotové. „Viem tiež, že ľuďom neplatili, čo tu robia. Je to dosť nespravodlivé a zlé z morálneho hľadiska,“ dodala s tým, že to tiež prinieslo následky.

Sťažnosti na stránke

Rozhorčené reakcie sú aj na webovej stránke mesta Ilava. Niektoré sa objavili v ostatných troch týždňoch. „Nechápem, ako môže niekto takto vykonanú prácu, zaasfaltovanú časť vozovky v považovať za dokončenú. Dúfam, že mesto takto vykonané práce neprevezme. Mali by ste žiadať okamžitú nápravu,“ uvádza sa v jednom z príspevkov. Pisateľ kritizuje aj zaasfaltovanú cestu v Ladcoch a hovorí o výsmechu.

Podľa iného pisateľa ide o odfláknutú robotu. „Jedná sa o Ulicu okružnú v Klobušiciach. Pred týždňom bola odstránená vrstva štrku, ako-tak ujazdeného. Bolo to hrozné, ale už som si zvykol. Teraz máme na ulici jamu, autá musíme parkovať kade-tade po blate. Ja cez ulicu, bohužiaľ, ani neprejdem bez dobitia kolies. Chápem, že je tu stavenisko, ale keď tú cestu neopravujú, mohli by ju aspoň nechať zasypanú?“ píše sa v jednej z pripomienok.

Mário Hrubý dokonca uvádza, že odfláknutá robota začína ohrozovať ľudí, ktorí v meste a okolí žijú, treba konať. Za bezpečnosť zodpovedá podľa neho ten, čo sa o cestu stará. Vyzýva mesto na rokovanie so správcami komunikácií, ktorí majú bezodkladne riešiť vec s investorom a urobiť nápravu.

Výstavba a jej nedostatky

V Košeci sa problémy dotýkajú naozaj celej obce, nielen miestnej časti Nozdrovice. „Trvá to už naozaj dlho. Stav na cestách, prvej aj tretej triedy, je kritický, až havarijný. Snažili sme sa to riešiť aj cez kompetentné orgány, správcov ciest, zhotoviteľa a investora. Žiaľ, nápravy sme sa nedomohli,“ hovorí Radomír Brtáň, starosta Košece s tým, že sa nepodarilo domôcť, aby prácu robili tak, ako by mali.

„Už sme prekonali aj s našimi ľuďmi tu v obci naozaj veľmi komplikované situácie, keď bola výstavba chaotická,“ hovorí Brtáň.

Podľa neho obec nemá žiadne právomoci a kompetencie rozhodovať, ako bude zhotoviteľ fungovať, lebo nie sú účastníkmi zmluvného vzťahu. Sťažnosti ľudí sú podľa neho oprávnené. „Určite robili zhotovitelia na niektorých uliciach viaceré výkopové práce, hoci možno nemuseli. Podľa mojich informácií to bolo spôsobené aj tým, že nemali k dispozícii materiál, ktorý bolo potrebné osadiť do jednej ryhy s kanalizáciou. Takže je možné, že rozkopávali, aj keď nemuseli,“ opisuje situáciu Brtáň s tým, že to nie je vec, ktorú by bol oprávnený riešiť.

„Na to už je stavebný dozor a zhotovitelia, aby si ustrážili, ako efektívne je stavba zhotovená,“ hovorí Brtáň.

Nižšia cena, neplnenie záväzkov a kvalita

Brtáň tiež tvrdí, že bola vysúťažená oveľa nižšie, ako boli rozpočtované projektové náklady, a to sa zákonite podľa jeho názoru musí niekde objaviť. „Či sa to objaví pri asfaltovaní alebo sa objavilo počas výstavby, možno zistíme až po niekoľkých rokoch fungovania prevádzky. To je mi ťažko hovoriť, ale obávam sa veľa negatívnych dôsledkov vzhľadom na to, ako to fungovalo, prebiehalo,“ vyjadril sa starosta.

Dodal, že všetkým sú známe aj okolnosti, že subdodávatelia neboli uspokojení v rámci reštrukturalizácie na sto percent. „To mohlo zanechať stopy aj na kvalite práce.“

Zavalení sťažnosťami

Zavalení sťažnosťami boli a stále sú aj v Ilave. „Smola je, že Považská vodárenská spoločnosť vysúťažila takého dodávateľa, akého vysúťažila. Ak dodávateľ zadáva svoju prácu ďalším, menším subdodávateľom a živnostníkom, tým za ňu neplatí, práca potom tak aj vyzerá. Naťahuje sa to už od jesene minulého roka a stále nie sú komunikácie v takom stave, aby boli pohodlne zjazdné a urobené tak, ako má byť,“ hovorí Turcer s tým, že mesto podalo dokonca aj trestné oznámenie na zhotoviteľa. Zo všetkých inštitúcií, podľa jeho slov, dostali vyjadrenie, že Váhostav nič neporušil, že je všetko v poriadku.

„Tak si potom, prosím, urobte obraz, ako funguje tento štát, keď firmu, ktorá neplatí subdodávateľom, ešte podporuje vláda. My ako mesto alebo miestna samospráva nemôžeme robiť nič, len sa na to smutne pozerať,“ tvrdí Turcer.

Sťažnosti obyvateľov sú podľa mesta oprávnené. Najhoršie je na tom mestská časť Klobušice. „Aj na internete sú verejné diskusie na túto tému, niektorí reagovali doslova emotívne a osočovali primátora z nečinnosti. Miestna samospráva však nemá kompetencie ani žiadne právomoci, aby mohla vyriešiť túto situáciu,“ konštatuje Turcer.

Vyjadrenie Považskej vodárenskej spoločnosti

Projektového manažéra stavby za objednávateľa, Považskú vodárenskú spoločnosť, Jána Škopinského sme sa pýtali, či sa ľudia sťažujú oprávnene a či nedochádza k nedodržiavaniu termínov.
„Na stavbu máme uzatvorenú zmluvu so zhotoviteľom práce, je to Váhostav. Práce prebiehajú od decembra 2013 a termín ukončenia je september 2015. Na stavbu je spracovaný harmonogram, ktorý obsahuje štyri aktivity. Prvá je čistiareň v Dubnici, druhá čistiareň v Ilave, tretia je kanalizácia a štvrtá vodovod. Vodovod a kanalizácie sa umiestňujú do miestnych ciest, štátnych komunikácií a v súčasnosti prebieha realizácia týchto prác. Termín ukončenia sa dodržiava podľa zmluvy,“ tvrdí Škopinský.

Harmonogram menili

Dodáva však, že pôvodný harmonogram prác, ktorý bol súčasťou zmluvy, sa viackrát upravoval. „To podľa nasadenia. V súčasnej dobe je aktualizovaný posledný, ktorý hovorí o tom, že termín bude dodržaný s tým, že sa pracuje oveľa intenzívnejšie, ako to bolo pred asi tromi mesiacmi. O komplikáciách vie verejnosť veľmi dobre a boli to komplikácie, ktoré vznikli v súvislosti s insolventnosťou zhotoviteľa prác,“ hovorí Škopinský.
Ako je to s prácami
Práce v cestách, či už prvej až tretej kategórie, sú podľa neho vykonávané na základe rozkopávkových povolení správcov alebo užívateľov. „V tých sú stanovené podmienky, podľa ktorých by sa mali práce vykonávať. Je treba povedať, že v niektorých prípadoch dochádza ku zvýšenej prašnosti na miestnych komunikáciách z toho dôvodu, že práce sa robia za každého počasia aj počas sobôt a nedieľ a je problém s udržiavaním zjazdnosti aj prašnosťou,“ informoval Škopinský. Dodal, že podstatná vec pri organizácii práce je, že stabilizácia výkopov vodovodov aj kanalizácií v zmluve je najmenej tri mesiace a za toto obdobie sa nemôže robiť žiadna definitívna úprava. „Je treba strpieť toto obdobie, aj to, keď je potrebný čas na definitívnu úpravu,“ tvrdí Škopinský.


Nedodržanie a pokuta

Objednávateľ má v zmluve zmluvnú pokutu v prípade nedodržania termínu na ukončenie stavby, ktorú si bude podľa Škopinského uplatňovať investor.
Výstavba sa realizuje z eurofondov. Ide o investíciu 25-miliónov eur aj s rezervou.

Váhostav tvrdí, že termín dodrží

Obrátili sme sa s otázkami aj na firmu, ktorá je dodávateľom prác. Za Váhostav – SK, a. s, odpovedal hovorca Tomáš Halán.

Pri výstavbe boli problémy, keď ste neplatili dodávateľom a stavba nenapredovala, ako mala. Prečo sa tiež niekoľkokrát menil harmonogram prác?

- Spoločnosť VÁHOSTAV – SK, a. s., priznala, že mala problémy s včasnou úhradou svojich záväzkov. Spoločnosť preto požiadala súd o povolenie reštrukturalizácie, počas ktorej si firma riadne plní svoje povinnosti voči dodávateľom. Pri obdobných rozsiahlych projektoch nie je nič nezvyčajné, že sa mení harmonogram postupu prác. Každá revízia pritom predstavuje ukončenie diela v súlade so zmluvou o dielo.

Tiež sme sa dozvedeli, že ste ponúkli o štyridsať percent nižšiu sumu ako bola podľa projektovej dokumentácie.

- Zníženie ceny v akejkoľvek súťaži nezávisí od projektovej dokumentácie, ale od situácie na trhu, ktorý vytvoril takéto podmienky pre úspech v súťaži. Zníženie ceny o 40 percent bolo rozhodnutím vtedajšieho vedenia spoločnosti a odrážalo všetky náklady, s ktorými vtedy firma pri výstavbe počítala.

Neohrozí zníženie ceny kvalitu prác? Panujú tiež obavy, že kvalita prác pokrivkáva.

- V žiadnom prípade nepríde kvôli nižšej vysúťaženej cene k zníženiu kvality prác. Kvalita prác je daná technologickými postupmi a projektovou dokumentáciou schválenou investorom. To, čo sa podľa projektovej dokumentácie pri výstavbe vyžaduje, je a bude dodané a dodržané. Všetky obavy sú teda zbytočné.

Môže sa vaša spoločnosť za kvalitu zaručiť, ako aj za dodržanie termínu ukončenia stavby?

- Spoločnosť VÁHOSTAV – SK, a. s., splní dodržanie termínu podľa platnej zmluvy s investorom.

Najčítanejšie na My Považská

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 24 122
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 754
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 937
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 337
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 273
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 885
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 650
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

V príprave sa Sedmerovec stretol aj s dorastom Dubnice.

Pred začiatkom odvetnej časti oblastnej 8. ligy ObFZ Považská Bystrica sme nazreli do príprav Sedmerovca, Ilavy, Pružiny, Bodinej, Jasenice, Vrchteplej, Lednice, Kvašova B a Ilavy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Oravský hrad.

Na svoje si prídu všetky vekové skupiny.


Ikonický roštový chodník cez mokrade.

Historický park v Lednických Rovniach patrí na Slovensku k najkrajším.


  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 170
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 651
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 444
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 487
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 372
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 303
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu