POVAŽSKÁ BYSTRICA. Predpokladaná cena prác plánovaných na štyridsať mesiacov, teda tri roky a štyri mesiace, dosahuje 367,98 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, resp. 441,58 mil. eur vrátane dane. Obnovené budú aj železničné stanice v Považskej Bystrici a Považskej Teplej.
Zdroje a čo urobia
Ide o prvú etapu modernizácie železničnej trate Púchov - Žilina. Štátne železnice ju chcú financovať s využitím peňazí Európskej únie z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020, v rámci prioritnej osi 1 Železničná infraštruktúra a obnova mobilných prostriedkov. Súčasťou stavby budú napríklad dva nové železničné tunely, štrnásť nových železničných mostov, vrátane rekonštruovaných, šesť nových cestných mostov a nadjazdov, štyri podchody pre cestujúcich a tiež protihlukové steny s celkovou plochou 17 636 štvorcových metrov.
Podmienky súťaže
Železnice plánujú otvárať časť ponúk uchádzačov 19. októbra, obhliadku miesta stavebných prác zabezpečia 29. septembra. Požadovaný celkový obrat uchádzačov v oblasti, týkajúcej sa zákazky, v rokoch 2012 až 2014 je minimálne 200 mil. eur. Zoznam uskutočnených stavebných prác za predošlých päť rokov musí obsahovať aspoň jednu zmluvu na modernizáciu, prípadne komplexnú rekonštrukciu železničnej infraštruktúry najmenej za 100 mil. eur bez dane. Železnice vyžadujú napríklad aj referencie na práce na zabezpečovacích zariadeniach a trakčnom vedení pre rýchlosť minimálne 120 kilometrov za hodinu za vyše 15 mil. eur, resp. 10 mil. eur bez dane.
Druhá etapa modernizácie trate Púchov - Žilina v úseku Považská Teplá - Dolný Hričov sa začala vo februári minulého roku a plánovaný koniec výstavby je v októbri tohto roka. Zákazku získalo združenie TEBS na čele so spoločnosťou TSS Grade, a. s. Bratislava. Zmluvná cena prác na celom úseku Považská Teplá - Žilina je 127,8 mil. eur bez dane, resp. 153,35 mil. eur vrátane dane. Európska komisia nedávno schválila financovanie tohto projektu cez Operačný program Doprava 2007 - 2013. Schválený nenávratný finančný príspevok pre modernizáciu úseku po Dolný Hričov má výšku 64,85 mil. eur, z toho peniaze EÚ 55,13 mil.
Ďalšie úseky
Na hlavnej domácej železničnej trati boli doteraz zmodernizované pre rýchlosť do 160 kilometrov za hodinu traťové úseky v dĺžke 130 km - Bratislava, Rača - Nové Mesto nad Váhom (92 km), Nové Mesto nad Váhom - Zlatovce (17,5 km) a Trenčianska Teplá - Beluša (vyše 20 km). V súčasnosti sa modernizujú ešte traťové úseky Beluša - Púchov (8,5 km) a Zlatovce - Trenčianska Teplá (12 km). Európska komisia nepreplatí modernizáciu úseku Zlatovce - Trenčianska Teplá v programovom období 2007 - 2013. Dôvodom je vyšetrovanie sporného priebehu tendra na výber zhotoviteľa a viaceré súdne spory. Štát bude musieť zaplatiť náklady z vlastných zdrojov alebo sa pokúsi o prefinancovanie projektu z peňazí Európskej únie v novom programovom období 2014 - 2020.