Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Oprava za štvrť milióna, INEKO hodnotí železnice ako zlého hospodára

Stavbu z eurofondov zaplavovala voda, museli ju opraviť.

Chvíľu sa zdalo, že betónové zábrany neodstránia. Našťastie, nestalo sa. Chvíľu sa zdalo, že betónové zábrany neodstránia. Našťastie, nestalo sa. (Zdroj: Bernadetta Pitoňáková)

ILAVA. V Ilave sa dnes stretli zástupcovia Železníc Slovenskej republiky, Trenčianskeho samosprávneho kraja a mesta, aby otvorili opravený železničný podjazd. Ten postavili asi pred piatimi rokmi ako vyvolanú investíciu z eurofondov pri rekonštrukcii železničnej trate.

Investorom boli železnice, cesta je v správe kraja. Železnice a kraj sa nevedeli dohodnúť na prebratí stavby. Viazla údržba, až sa poškodili čerpadlá a po zaplavení podjazdu aj iné časti stavby. Museli ju uzavrieť.

Železnice nakoniec začali s opravou podjazdu. Dnes mali betónové zábrany z cesty zmiznúť. Ráno však došlo k ostrejšej výmene názorov a chvíľu sa zdalo, že podjazd zostane aj naďalej uzavretý. Toto sa našťastie neudialo. Podjazd otvorili.

Skryť Vypnúť reklamu

Oprava eurofondovej stavby si vyžiadala investíciu takmer štvrť milióna. Mimovládna organizácia hovorí o zlom hospodárení.

Výmena názorov a odjazd do Trenčína

Po stretnutí kompetentných pri ilavskom podjazde to vyzeralo dnes ráno všelijako. Chvíľu sa dokonca zadalo, že zátarasy na ceste zostanú.

„Na základe avizovaného stretnutia sa malo uskutočniť odovzdanie podjazdu. Mali odstrániť betónové zátarasy. Nevedeli sa však dohodnúť v prvej fáze na administratívnom odovzdaní,“ informoval zástupca mesta Jozef Toman.

Spokojnosť aj pochybnosti

Prečítajte si tiež: Podjazd z eurofondov je v havarijnom stave. Obrátili sa aj na prokuratúru Čítajte 

Podjazd nakoniec popoludní predsa len otvorili. Obyvatelia to uvítali, aj keď už majú pochybnosti, či bude všetko v poriadku.

„Konečne. Uvidíme dokedy bude slúžiť. Či je všetko v poriadku,“ skonštatoval Roman Holba. Opravenú stavbu podľa neho preverí až zima. „Či sa zase niečo nezanesie, nepokazí. Ak vydrží všetko aj cez zimu a na jar bude podjazd bez vody, je to dobré,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudmila Žáková, ktorú sme zastihli na bicykli, sa tiež potešila. „Dobre že už je hotový, otvorený. Hádam v ňom zase nebude vody po kolená aj vyššie ako predtým,“ povedala.

Vyjadrenie železníc a kraja

Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková informovala, že opravený a vynovený podjazd je v predčasnom užívaní.

„Svojimi technickými parametrami, ako aj stavom vozovky plne vyhovuje bezpečnému a plynulému prejazdu účastníkov cestnej premávky,“ dodala.

Určité obavy však zostávajú, pokiaľ nie je jasné, ako sa bude vykonávať údržba. „Obidve zúčastnené strany, ŽSR ako aj Trenčiansky samosprávny kraj deklarovali záujem na urýchlení procesu kolaudácie podchodu a jeho odovzdaní do správy a údržby kraja,“ povedala ešte Pavliková.

Prečítajte si tiež: Podjazd je už pri slabom daždi pod vodou Čítajte 

Kto bude vykonávať údržbu, pokiaľ preberie stavbu kraj nepovedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyňa TSK Veronika Rezáková sa vyjadrila, že kraj je pripravený prevziať stavebné objekty v Ilave do svojho majetku dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o kolaudácii stavby.

„Na dnešnom stretnutí si obe zmluvné strany vyjasnili postup a zároveň vyjadrili vzájomnú súčinnosť pri urýchlení procesov spojených s kolaudáciou predmetných stavebných objektov.“

Cena za opravu

Dielo, ktoré sa stavalo z eurofondov a malo slúžiť verejnosti neplnilo dlhšie svoj účel, došlo k poškodeniu a museli ho nakoniec opravovať, čo stálo aj nemalé peniaze. Predpokladaná hodnota zákazky na opravu podjazdu bola 250-tisíc eur.

„Zhotoviteľ stavby realizoval predmetné práce na základe výsledkov verejného obstarávania, pričom výsledná zmluvná hodnota zákazky je vo výške 239 990 eur,“ doplnila hovorkyňa železníc Martina Pavliková.

Dobrý hospodár sa z chýb poučí

Prečítajte si tiež: Podjazd už mali otvoriť, stále je neprejazdný Čítajte 

Ján Kovalčík, analytik mimovládnej organizácie INEKO, Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy, hovorí, že nevie s istotou, či mal kraj primerané dôvody podjazd po dokončení stavby neprevziať a čo sa presne udialo. Zďaleka však nejde o prvý podobný prípad plytvania zdrojmi.

„Každý má nárok urobiť chybu. Objektov za veľa peňazí, ktoré následne neslúžia ale chátrajú, majú železnice mnoho. A to stále vidíme len špičku ľadovca, o väčšine prípadov mrhania zdrojmi sa verejnosť nedozvie,“ hovorí Kovalčík.

Dodáva, že pri takomto gazdovaní železniciam musia chýbať peniaze na údržbu tratí aj na potrebné investície, čoho výsledkom sú aj častejšie meškania vlakov.

„Problémy s neochotou budúcich správcov prebrať nové podjazdy a iné objekty majú železnice už mnoho rokov,“ tvrdí Kovalčík a kladie si otázku, či sa z nich nejako poučili.

Zaujímalo by ho, čo robia inak pri aktuálnych alebo chystaných stavbách, aby sa to už neopakovalo, ako zlepšili kontrolu kvality vykonaných prác. Tiež či reklamujú včas všetko, čo nebolo vykonané podľa zmluvy a predpisov a či umožňujú budúcim správcom robiť vlastný dozor alebo námatkové kontroly už počas výstavby objektov, ktoré by mali neskôr prevziať.

„Dobrý hospodár sa z chýb poučí a neopakuje ich. Nominanti vládnych strán a ich kmotrov vo vedení železníc to buď nevedia alebo nechcú. Ani jedna z týchto možností však nedáva nádej, že začnú zodpovedne hospodáriť,“ dodáva Kovalčík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 414
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 150
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 820
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 072
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 950
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 946
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 143
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 509
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Eurofondy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Železnice Slovenskej republiky, Vlaky, Eurofondy

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pagáč: Belušu v druhej lige nechceli

Hlavný sponzor FK Beluša sa smial na komentároch fanúšikov Slovana

Hlavný sponzor FK Beluša Rastislav Pagáč.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Nemocnica v Považskej Bystrici sprísni od piatka protipandemické opatrenia

Nemocnica s poliklinikou v Považskej Bystrici sprísňuje protipandemické opatrenia. Od piatka budú s výnimkou dvoch zavreté všetky vstupy do nemocnice.

Ilustračná fotografia.

Trenčín a Dubnica nad Váhom zvažujú úplný zákaz hazardu

Mestá Trenčín aj Dubnica nad Váhom zvažujú úplný zákaz hazardu na svojom území. Umožňuje im to novela zákona o hazardných hrách.

Ilustračné foto.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Na Slovensku prebieha celoplošné testovanie na koronavírus. Pozrite si zoznam odberných miest na Orave.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

Od soboty bude platiť na Slovensku zákaz vychádzania, sú aj výnimky

Pre žiakov druhého stupňa základných škôl sa v pondelok začína dištančné vyučovanie.

Na Slovensku od soboty platí zákaz vychádzania

Oravcom a obyvatelia Bardejovského okresu majú oveľa prísnejšie podmienky pohybu mimo domova ako ostatní Slováci.

Už ste čítali?