Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Oprava za štvrť milióna, INEKO hodnotí železnice ako zlého hospodára

Stavbu z eurofondov zaplavovala voda, museli ju opraviť.

Chvíľu sa zdalo, že betónové zábrany neodstránia. Našťastie, nestalo sa. Chvíľu sa zdalo, že betónové zábrany neodstránia. Našťastie, nestalo sa. (Zdroj: Bernadetta Pitoňáková)

ILAVA. V Ilave sa dnes stretli zástupcovia Železníc Slovenskej republiky, Trenčianskeho samosprávneho kraja a mesta, aby otvorili opravený železničný podjazd. Ten postavili asi pred piatimi rokmi ako vyvolanú investíciu z eurofondov pri rekonštrukcii železničnej trate.

Investorom boli železnice, cesta je v správe kraja. Železnice a kraj sa nevedeli dohodnúť na prebratí stavby. Viazla údržba, až sa poškodili čerpadlá a po zaplavení podjazdu aj iné časti stavby. Museli ju uzavrieť.

Železnice nakoniec začali s opravou podjazdu. Dnes mali betónové zábrany z cesty zmiznúť. Ráno však došlo k ostrejšej výmene názorov a chvíľu sa zdalo, že podjazd zostane aj naďalej uzavretý. Toto sa našťastie neudialo. Podjazd otvorili.

Skryť Vypnúť reklamu

Oprava eurofondovej stavby si vyžiadala investíciu takmer štvrť milióna. Mimovládna organizácia hovorí o zlom hospodárení.

Výmena názorov a odjazd do Trenčína

Po stretnutí kompetentných pri ilavskom podjazde to vyzeralo dnes ráno všelijako. Chvíľu sa dokonca zadalo, že zátarasy na ceste zostanú.

„Na základe avizovaného stretnutia sa malo uskutočniť odovzdanie podjazdu. Mali odstrániť betónové zátarasy. Nevedeli sa však dohodnúť v prvej fáze na administratívnom odovzdaní,“ informoval zástupca mesta Jozef Toman.

Spokojnosť aj pochybnosti

Prečítajte si tiež: Podjazd z eurofondov je v havarijnom stave. Obrátili sa aj na prokuratúru Čítajte 

Podjazd nakoniec popoludní predsa len otvorili. Obyvatelia to uvítali, aj keď už majú pochybnosti, či bude všetko v poriadku.

„Konečne. Uvidíme dokedy bude slúžiť. Či je všetko v poriadku,“ skonštatoval Roman Holba. Opravenú stavbu podľa neho preverí až zima. „Či sa zase niečo nezanesie, nepokazí. Ak vydrží všetko aj cez zimu a na jar bude podjazd bez vody, je to dobré,“ dodal.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudmila Žáková, ktorú sme zastihli na bicykli, sa tiež potešila. „Dobre že už je hotový, otvorený. Hádam v ňom zase nebude vody po kolená aj vyššie ako predtým,“ povedala.

Vyjadrenie železníc a kraja

Hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky Martina Pavliková informovala, že opravený a vynovený podjazd je v predčasnom užívaní.

„Svojimi technickými parametrami, ako aj stavom vozovky plne vyhovuje bezpečnému a plynulému prejazdu účastníkov cestnej premávky,“ dodala.

Určité obavy však zostávajú, pokiaľ nie je jasné, ako sa bude vykonávať údržba. „Obidve zúčastnené strany, ŽSR ako aj Trenčiansky samosprávny kraj deklarovali záujem na urýchlení procesu kolaudácie podchodu a jeho odovzdaní do správy a údržby kraja,“ povedala ešte Pavliková.

Prečítajte si tiež: Podjazd je už pri slabom daždi pod vodou Čítajte 

Kto bude vykonávať údržbu, pokiaľ preberie stavbu kraj nepovedala.

Skryť Vypnúť reklamu

Hovorkyňa TSK Veronika Rezáková sa vyjadrila, že kraj je pripravený prevziať stavebné objekty v Ilave do svojho majetku dňom nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o kolaudácii stavby.

„Na dnešnom stretnutí si obe zmluvné strany vyjasnili postup a zároveň vyjadrili vzájomnú súčinnosť pri urýchlení procesov spojených s kolaudáciou predmetných stavebných objektov.“

Cena za opravu

Dielo, ktoré sa stavalo z eurofondov a malo slúžiť verejnosti neplnilo dlhšie svoj účel, došlo k poškodeniu a museli ho nakoniec opravovať, čo stálo aj nemalé peniaze. Predpokladaná hodnota zákazky na opravu podjazdu bola 250-tisíc eur.

„Zhotoviteľ stavby realizoval predmetné práce na základe výsledkov verejného obstarávania, pričom výsledná zmluvná hodnota zákazky je vo výške 239 990 eur,“ doplnila hovorkyňa železníc Martina Pavliková.

Dobrý hospodár sa z chýb poučí

Prečítajte si tiež: Podjazd už mali otvoriť, stále je neprejazdný Čítajte 

Ján Kovalčík, analytik mimovládnej organizácie INEKO, Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy, hovorí, že nevie s istotou, či mal kraj primerané dôvody podjazd po dokončení stavby neprevziať a čo sa presne udialo. Zďaleka však nejde o prvý podobný prípad plytvania zdrojmi.

„Každý má nárok urobiť chybu. Objektov za veľa peňazí, ktoré následne neslúžia ale chátrajú, majú železnice mnoho. A to stále vidíme len špičku ľadovca, o väčšine prípadov mrhania zdrojmi sa verejnosť nedozvie,“ hovorí Kovalčík.

Dodáva, že pri takomto gazdovaní železniciam musia chýbať peniaze na údržbu tratí aj na potrebné investície, čoho výsledkom sú aj častejšie meškania vlakov.

„Problémy s neochotou budúcich správcov prebrať nové podjazdy a iné objekty majú železnice už mnoho rokov,“ tvrdí Kovalčík a kladie si otázku, či sa z nich nejako poučili.

Zaujímalo by ho, čo robia inak pri aktuálnych alebo chystaných stavbách, aby sa to už neopakovalo, ako zlepšili kontrolu kvality vykonaných prác. Tiež či reklamujú včas všetko, čo nebolo vykonané podľa zmluvy a predpisov a či umožňujú budúcim správcom robiť vlastný dozor alebo námatkové kontroly už počas výstavby objektov, ktoré by mali neskôr prevziať.

„Dobrý hospodár sa z chýb poučí a neopakuje ich. Nominanti vládnych strán a ich kmotrov vo vedení železníc to buď nevedia alebo nechcú. Ani jedna z týchto možností však nedáva nádej, že začnú zodpovedne hospodáriť,“ dodáva Kovalčík.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 833
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 041
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 625
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 433
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 687
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 593
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 272
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 227
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 196
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 064
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Eurofondy

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Železnice Slovenskej republiky, Vlaky, Eurofondy

Hlavné správy z Správy Považská Bystrica a Púchov - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Považská

Pondelok je zatiaľ najchladnejším dňom tejto zimy

V regióne sme v skorých ranných hodinách na svojich teplomeroch na niektorých miestach zaznamenali teplotu mínus 19 stupňov celzia.

ilustračná foto

AKTUÁLNE: V Považskej Bystrici rokuje krízový štáb

Nové nariadenia vlády, ktoré vydali len v nedeľu večer, musí teraz okres urýchlene zapracovať. Kľúčové budú odberné miesta na antigénové testovanie.

ilustračná foto

PCR testy odhalili minulý týždeň v TSK 1574 osôb infikovaných koronavírusom

Na Slovensku malo v minulom týždni pozitívny PCR test 15 316 osôb. Najviac pozitívne testovaných (2888) bolo v Nitrianskom, najmenej (1057) v Banskobystrickom samosprávnom kraji.

ilustračné foto

FOTO: V Prejte horel rodinný dom

Po príchode hasičov na ohlásené miesto bolo zistené, že požiarom je zasiahnutá časť druhého podlažia a strecha dvojpodlažného rodinného domu. Majiteľ sa bez zranení nachádzal mimo postihnutého objektu.

ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

V Banskej Bystrici nahlásili hromadné prepúšťanie 1 486 zamestnancov

Ohrození sú zamestnanci z oblasti poštových služieb, ide o avizované prepúšťanie v Slovenskej pošte.

Informácie o skríningovom testovaní v Martine

Zatiaľ je v meste k dispozícií deväť funkčných odberových miest, celoplošne sa v metroplote Turca bude testovať najmä počas víkendu.

Prievidza sa pripravuje na skríningové testovanie

Mesto počas víkendu predbežne plánuje vytvoriť 25 odberných miest. V článku nájdete ich zoznam.

Už ste čítali?